چین در نقش بزرگترین پشتیبان بازار جهانی نفت ظاهر شد

کدخبر: ۳۷۴۲۰۹
چین امسال به عنوان بزرگترین پشتیبان بازار جهانی نفت ظاهر شده و در هفته های گذشته خرید از صادرکنندگانی نظیر روسیه، آمریکا و آنگولا را افزایش داده است.
چین در نقش بزرگترین پشتیبان بازار جهانی نفت ظاهر شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، تنها خریدار بزرگی است که پیش بینی می شود امسال که شیوع همه گیری کووید ۱۹ باعث کاهش مصرف جهانی نفت می شود، رشد تقاضا برای نفت را ثبت کند.

انتظار می رود واردات نفت چین در سال میلادی آینده به ۱۲ میلیون بشکه در روز برسد. در وضعیتی که انتظار می رود مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان حدود ۹ درصد کاهش پیدا کند، فروشندگان برای صادرات نفت به چین و حفظ سهمشان در این بازار صف کشیده اند.

طبق اظهارات کارگزاران کشتی و آمار رفینیتیو آیکان، هفته جاری شرکتهای رویال داچ شل، لیتاسکو که بازوی بازرگانی لوک اویل روسیه است و یونی پک که بازوی بازرگانی شرکت دولتی سینوپک است، به دنبال کرایه یا سفارش کرایه ابرنفتکشها به منظور حمل نفت از گلف کاست آمریکا به آسیا در دسامبر بودند.

موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان به خصوص در آمریکا و اروپا که مصرف کنندگان بزرگ سوخت هستند، افزایش پیدا کرده است. این امر باعث شده است قیمت گریدهای نفتی در چند ماه گذشته ارزانتر شود و خریداران چینی از این وضعیت نهایت استفاده را برده اند. این کشور ذخیره سازی تجاری نفت را افزایش داده و نفت را در قیمت پایین برای انبار کردن بیشتر خریداری کرده است.

آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد چین تنها کشوری خواهد بود که امسال رشد سالانه تقاضا برای نفت را ثبت خواهد کرد. این آژانس پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به ۹۱.۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۰۰.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا می کند.

معامله گر یک پالایشگاه اروپایی به رویترز گفت: قرنطینه در اروپا احتمالا در طول زمستان امسال ادامه خواهد داشت. چین سهمیه واردات و ظرفیت ذخیره سازی را افزایش داده است. به نظر می رسد تقاضا در آینده نزدیک در این کشور متمرکز خواهد شد.

پریمیوم گرید نفتی اسپو بِلِند روسیه که یکی از محبوبترین گریدهای نفتی در میان پالایشگاههای نفت چینی است، در بالاترین سطح پنج ماه اخیر قرار دارد. گریدهای نفتی آمریکایی هم بهبود قیمت پیدا کرده اند و وست تگزاس اینترمدیت هفته جاری به بالاترین حد در حدود دو ماه اخیر صعود کرد. گریدهای نفتی آمریکایی به دلیل کاهش ۱۲ درصدی تقاضای داخلی برای سوخت و رکورد بالای موارد روزانه ابتلا به کووید ۱۹ تحت فشار کاهشی قرار داشته اند. قیمت گریدهای نفتی خاورمیانه هم بالاتر رفته است. قیمت نفت الشاهین قطر برای بارگیری در ژانویه هفته جاری به بالاترین پریمیوم خود در چهار ماه گذشته صعود کرد.

یک معامله گر بازار نفت خاور دور روسیه به رویترز گفت: تقاضای چین اکنون به شکل واضحتری دیده می شود. شرکتهای بازرگانی فعالتر هستند زیرا انتظار دارند تحت سهمیه های واردات جدید بالاتر، تقاضای بیشتری برای خرید از سوی پالایشگاههای خصوصی چین وجود داشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، معامله گر یک پالایشگاه آسیایی اظهار کرد: برای گریدهای نفتی که بازدهی نفتای بالاتری دارند مانند نفت سبک شیرین آمریکا تقاضای بالاتری از سوی خریداران پتروشیمی وجود دارد. گریدهای نفتی سنگینتر نظیر وست افریقا تقاضای کمتری دارند. در آنگولا که دومین صادرکننده بزرگ نفت آفریقا به شمار می رود، گرید نفتی سنگین دالیا، پریمیوم کمتری نسبت به گریدهای متوسط کابیندا و گیراسول دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید