بازار ارز از کانال 26 هزار تومان دست می‌کشد؟

هاله منفی دور قیمت دلار

کدخبر: ۳۷۴۴۰۲
بازار ارز پس از تثبیت چند روزه در کانال 26 هزار تومان، بالاخره در آخرین روز هفته گذشته، این سطح حمایتی را از دست داد؛ اما هنوز نمی توان به قطعیت گفت که دلار وارد کانال پایین تر شده است.
هاله منفی دور قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز، پس از زیگزاگ سریع دلار از مرز 24 تا 30 هزار تومان، بازار وارد مرحله تثبیت شد. این تثبیت، بازار را آرام آرام در روند کاهشی پیش برد. روند آرام کاهشی، نرخ را رفته رفته از کانال 28 به 27 و سپس به کانال 26 هزار تومان سوق داد.

در هفته گذشته قیمت دلار در کانال 26 هزار تومان میخکوب شده بود. به نظر می‌آید هنوز هم نمی توان گفت که قفل دلار در کانال 26 هزار تومان باز شده است. 5شنبه هفته گذشته قیمت وارد کانال 25 هزار تومان شد، اما در معاملات پشت خطی روز جمعه، بار دیگر به کانال بالاتر بازگشت.

حباب منفی قیمت دلار

نکته دیگری که در هفته گذشته پررنگ شده بود، حباب منفی قیمت است. در هفته های منتهی به انتخابات آمریکا، دلار مماس با درهم حرکت می کرد. اما این حرکت مماس در هفته گذشته، از بین رفت. طوریکه نرخ درهم همپای قیمت دلار، در مسیر نزول قرار نگرفت و همین عامل سبب ایجاد یک حباب منفی در اسکناس آمریکایی شد. 

دلار و درهم

در حال حاضر، طبق آخرین نرخ درهم، دلار تا 26,500 تومان هم می ارزد. اما آخرین نرخ دلار در مرز 26 هزار تومان قرار داشته است. این مسئله حاکی از آن است که انتظارات در بازار ارز افول کرده و حتی خریداران، در حدی نیستند که قیمت دلار را با نرخ درهم تنظیم کنند.

به معنی دیگر، در نرخ های فعلی، زور فروشندگان بر خریداران چربیده است. هر چه در وضعیت حباب منفی، دلار ثبات بیشتری پیدا کند، احتمال کاهش نیز بیشتر خواهد شد. چرا که اگر دلار توان رسیدن به نرخ درهم را نداشته باشد، احتمالا از تعداد خریداران کاسته خواهد شد. علاوه بر این، افرادی که صرفا برای دفاع از ارزش دارایی، دست به خرید دلار در قیمت های 22 تا 24 هزار تومان در تابستان زده اند، احتمالا با تثبیت قیمت دلار، مجاب به فروش شوند. این موج فروش هم می تواند دلار را برای نزدیک شدن به کف 20 هزار تومان آماده کند. در مقابل احتمالا افرادی هم هستند که حباب منفی قیمت دلار را فرصتی برای خرید بدانند، اما این افراد نیز باید به این سوال پاسخ دهند که بازار درهم از هوش بیشتری برخوردار است یا بازار ارز؟

محدوده قیمتی امروز دلار

دلار همچنان درگیر مرز 26 هزار تومان است. گرچه در روز 5شنبه کانال 25 هزار تومانی لمس شد، اما هنوز در این کانال تثبیت نداده است. می توان گفت تا زمانی که دلار زیر محدوده 25,800 تومان ثابت نشود، نمی توان کانال 25 هزار تومان را به رسمیت شناخت. از اینرو، امروز بازار ارز در اولین روز تعطیلی ها، می تواند تکلیفش با سطح 26 هزار تومان را مشخص کند. اگر هم دلار قصد ورود به کانال بالاتر را داشته باشد باید بالای سطح 26,600 تومان تثبیت دهد. زیر این مرز، بلاتکلیفی دلار ادامه خواهد داشت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید