بررسی هزینه‌های زندگی در 133 کشور جهان؛

روایت اکونومیست از ورود تهران به لیست شهرهای گران

کدخبر: ۳۷۴۴۷۹
گزارش سالانه اکونومیست از هزینه‌های زندگی در سال کرونا حاکی از گرانی در اروپا و کاهش نسبی هزینه‌ها در آسیا است. اما این گزارش همچنین نشان می‌دهد تهران بیشترین تغییر رتبه را در گران شدن داشته است.
روایت اکونومیست از ورود تهران به لیست شهرهای گران

به گزارش  اقتصادنیوز، واحد اطلاعات اکونومیست مقاله‌ای را  منتشر کرده که در آن هزینه زندگی در شهر‌های جهان ارزیابی شده است. این گزارش هزینه‌های زندگی در 133 شهر را با استفاده از شاخص WCOL نشان  می‌دهد. این شاخص، هزینه زندگی در سراسر جهان را با نظرسنجی از هزینه بیش از 160 کالا و خدمات به دست می‌آورد.  اکنون بیش از 30 سال است که این ارزیابی در 133 شهر جهان انجام می شود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که  تهران بیشترین تغییر رتبه را در گران شدن داشته است. 

پیشتازی پاریس و زوریخ در گرانی

پاریس فرانسه و زوریخ سوئیس به عنوان گران ترین شهرهای امسال در جهان در رتبه یک به هنگ کنگ پیوستند ، در حالی که سنگاپور و اوزاکا ژاپن پس از تضعیف دلار و پاندمی ویروس کرونا به ترتیب از رتبه اول و دوم خود سقوط کردند. زوریخ و پاریس هر کدام 4 رتبه به سمت گران شدن رفتند. گروه تحقیقات اکونومیست تاکید دارد که اکثریت تغییرات در نتیجه تأثیر کووید-19 بر ارزش دلار بوده است. به عبارتی دیگر، افزایش رتبه پاریس و زوریخ برای پیوستن به هنگ کنگ در جایگاه اول با افزایش ارزش یورو و فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا و همچنین کاهش نسبی هزینه زندگی در دو شهر آسیای صورت گرفته است.

اکونومیست

تهران و بزرگترین جهش به سمت افزایش هزینه‌ ها

بزرگترین تغییر رتبه افزایشی اما متعلق تهران بود که به نوشته اکونومیست با تحریم‌های ایالات متحده 27 پله صعود کرد، و از رتبه 106 پارسال به 79 رسید. بنا به روایت اکونومیست، بیشترین افزایش قیمت در مقیاس دلار آمریکا در تهران  بوده و «شاخص هزینه زندگی جهانی» این شهر به سبب تحریم های ایالات متحده و در نتیجه افزایش هزینه تأمین کالا شدیداً صعود کرده است.  

داده‌های این مقاله نشان می‌دهد این شاخص در تهران 10 واحد افزایش یافته است. به نوشته اکونومیست اگرچه تهران ممکن است نزدیک به 30 پله صعود کرده باشد، قیمت‌ها در این شهر بسیار کمتر از سه شهر گران جهان یعنی هنگ‌کنگ، زوریخ و پاریس است.

اکونومیست

ریکیاویک و استانبول رو به ارزانی

در نقطه مقابل تهران پایتخت ایسلند، ریکیاویک، بیشترین سقوط هزینه زندگی را در مقایسه با کشور‌های دیگر داشت. شهر ریکیاویک 27 پله سقوط کرد و به رتبه 59 رسید.  استانبول ترکیه نیز 15 پله سقوط کرد و به 111 رسید. این تغییرات به این معنی است که طبق ارزیابی اکونومیست هزینه زندگی در استانبول اکنون کمتر از تهران است، در حالی که  سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور تقریباً دو برابر ایران است. 

اکونومیست

رتبه دوم تهران در گرانی‌ رایانه شخصی

بنا به روایت اکونومیست به غیر از تنباکو، شدیدترین افزایش شاخص گرانی در گروه تفریحی بود، که شامل خریدهای متنوعی مانند هزینه غذا، کتاب، تلویزیون و رایانه شخصی بود. هزینه رایانه های شخصی یعنی لپ تاپ و کامپیوتر به طور متوسط ​​18.7 درصد از سال 2019 افزایش یافتند.  این افزایش در نتیجه دورکاری از خانه و کاهش تولید، تحلیل می‌شود.

بیشترین هزینه برای خرید رایانه شخصی نیز  در اوزاکا ژاپن و کمترین‌ترین در پایتخت کشور ونزوئلا، کاراکاس برآورد شده. در رتبه دوم این هزینه‌ها اما پایتخت ایران بازهم در گرانی‌ها  مشاهد می‌شود. این افزایش قیمت در نتیجه چالش‌های واردات این کالا در نتیجه تحریم‌ها گزارش شده است. 

اکونومیست

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید