سیگنال های بازگشت پول به بورس/ صعود یا سقوط شاخص؟

کدخبر: ۳۷۵۲۷۱
یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو، طی دو سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب کارخانه‌ها به جیب دلالان منتقل کرده است.
سیگنال های بازگشت پول به بورس/ صعود یا سقوط شاخص؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، همایون دارابی، در خصوص وضعیت بازار سرمایه بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، گفت: بعد از برگزاری و مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، کفه تحولات اقتصادی به نفع بازار سرمایه بوده است به طوری که قیمت‌ها در بازار سکه و ارز فروکش کرد و قیمت خودرو نیز تا حد قابل ملاحظه‌ای عقب نشست و بازار املاک نیز تا حدی دچار رکود شده است.

دارابی افزود: در این شرایط نقدینگی یکی از دو بازار نظام بانکی و بورس را هدف گرفته است و یا راهی نظام بانکی و یا به بازار سرمایه وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه نظام بانکی اخیراً بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را از ۲۲ درصد به ۱۸.۵ درصد کاهش داده است. هر چند که هنوز هم این نرخ بهره بالا است و با اقتصاد ما همخوانی ندارد و به ضرر تولید است اما مقداری به نفع بازار سرمایه است چون در چند ماه گذشته یکی از دلایل افت شاخص بورس بالا بردن بهره بین بانکی بود.

دارابی افزود: علاوه بر بالا بودن نرخ بهره بین بانکی، بازار سرمایه نگرانی‌های دیگری هم دارد که یکی از آنها قیمت گذاری دستوری به خصوص در فولاد است. هر گونه قیمت گذاری در تولید به معنای ایجاد رانت سنگین برای دلالان و تضعیف تولیدکنندگان است و متأسفانه دست‌هایی وجود دارد که در حال تضعیف جایگاه تولید است.

عضو انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای ایران ادامه داد: این وضعیت در صنعت خودرو هم باعث شده طی دو سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب کارخانه‌ها به جیب دلالان منتقل شده که این به معنای ضعف شبکه تولید و توزیع ما است.

وی افزود: قطعاً اگر چنین شرایطی را نداشتیم یعنی نظام قیمت گذاری شفاف در نظام خودرو داشتیم امروز نه تنها قیمت خودرو کمتر بود بلکه تولید هم بیشتر از شرایط کنونی بود.

دارابی خاطرنشان کرد: تجربه تظام قیمت گذاری در خودرو نشان می‌دهد که این نظام تا چه حد می‌تواند مخرب عمل کند و وضعیت یک صنعت را تا چه حد بحرانی کند. امیدواریم دولت حداقل در مورد شرکت‌های بورسی از این نظام قیمت گذاری دور شود و اجازه دهد قیمت‌ها در بازار شفاف کالا تعیین شود.

وی ادامه داد: در کنار این همچنان وضعیت صنایع پالایشی هم مبهم است نرخ‌ها هنوز شفاف نشده و به همین خاطر صندوق دارای دوم یا پالایشی یکم بلاتکلف مانده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم این مسائل حل شود تا در ماه جاری بتوانیم شرایط خوبی را شاهد باشیم، گفت: یک سری از سهم‌ها در بازار با معضل حجم مبنا مواجه هستند و قیمت‌ها در این سهم‌ها اصلاح نشده است به همین دلیل هر روز صبح با ۳۰ تا ۴۰ صف فروش بدون تحرک مواجه هستیم که تاثیر روانی بر بازار دارد.

وی در پایان گفت: اگر دولت مثل سه ماهه اول امسال همراهی و نرخ بهره را مهار کند و از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیرد با توجه به پتانسیل بازار سرمایه شاخص می‌تواند سقف قبلی را ببیند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید