رکوردهای کرونا در آذرماه نگران کننده شد؛

خیز خطرناک بیماران بدحال کرونایی در ایران

کدخبر: ۳۷۵۵۸۲
در ششمین روز آذر ماه روند ابتلای روزانه رکوردی دیگر را به ثبت رساند. آمار های کرونایی نشان میدهد که افت و خیز های آذر دارد صعودی می شود. بررسی آماری از روز های آتی چه می گویند؟
خیز خطرناک بیماران بدحال کرونایی در ایران

به گزارش اقتصادنیوز، رکورد مبتلایان روزانه کرونا در ششم آذر ماه بازهم رکورد شکست تا مجموع بیماران کرونایی از حد 900 هزار نفر عبور کند.

رکوردهای آذرماه نگران کننده شدند

با آنکه آذر ماه در ثبت آمار کرونایی خود روندی نوسانی پیدا کرده اما هنوز هم رکوردهایی نگران کننده را به ثبت می رساند. در همین خصوص شمار فوتی های کرونایی از ابتدای ورود کووید-19 به ایران تا به امروز، تنها 5 روز بالاتر از 480 نفر ثبت شده اند که 2 روز آن در آذر ماه رخ داده است.

اما آنچه آمارهای روزانه را هدایت می کند شتاب و رشد آنها در هرکدام از بخش های کرونایی است. این آمارها از روزهای آتی کرونایی در کشور چه دورنمایی را به تصویر می کشند؟

پاییزِ سرد کرونایی 

آمارهای کرونایی در دوماه نخست از فصل پاییز رکورد هایی خیره کننده را رقم زد. ارقام ثبت شده در بخش مبتلایان و فوتی‌های کرونایی فراتر از آن چیزی بود که قبل از آن پیش بینی می شد.  اکنون همین پیش بینی ها آذرماه را نگران کننده تر از دو ماه نخست پاییز به تصویر می کشند. 

حتی با اینکه روند صعودی آبان ماه دیگر در آذرماه تکرار نشد اما رکورد هایی در بخش های ابتلا و بیماران وخیم به ثبت رسیده است که نگران کننده به نطر می رسند. در ادامه به بررسی هر کدام از رکوردها می پردازیم.

سومین رکورد ابتلای آذر

کرونا در رسیدن به مرز ابتلای 14 هزار نفر پیش می رود. در ششمین روز از آذر ماه سومین رکورد مبتلایان کرونایی به ثبت رسید هر چند که نسبت به روز قبل تنها 118 نفر بیشتر به این بیماری مبتلا شدند.

3

گرچه روند سرایت بیماری در شش روز نخست ماه آذر نوسانی است با این حال متوسط ابتلای روزانه بالاتر از 13 هزار نفر قرار دارد. رشد ابتلای روزانه نیز می تواند حاکی از شتاب انتقال بیماری در این مقطع زمانی باشد که این متغیر نیز افت و خیز های متعددی را در این بازه داشته است.

با این وجود از سه روز پیش تا کنون رشد روزانه شروع به کاهش کرده و چنانچه این حالت ادامه پیدا کند می‌توان امیدوار به توقف رکورد زنی های ابتلا در آذر بود.

اما در کنار آمارهای ابتلا روزانه تصویری از فوتی های کرونایی نیز توسط وزارت بهداشت و درمان منتشر می شود که روایتی دیگراز کرونا دارد.

روند فوتی های آذر

در مقایسه 6 روزه ارقام جانباختگان کرونایی در آذرماه، رکوردی به چشم نمی خورد اما حد فوتی ها در محدوده ای سیاه قرار دارد. 27 روز است که آمار فوتی های کرونایی بالاتر از 400 نفر گزارش می شود. در این میان 18 روز میزان مرگ و میر بالاتر از 450 نفر و 5 روز بیش از 480 نفر بوده است.

1

درهمین خصوص با احتساب آنکه در روز جاری 482 نفر دیگر جان خود را بر سر این بیماری از دست داده ند، امروز دومین روزی خواهد بود که شمار فوتی ها در آذر ماه بیش از 480 نفر رقم می خورد.

رشد روزانه فوتی های کرونایی در ابتدای آذر ماه در مرز منفی 10 درصد بود که در روز جاری به حدی معادل با 3 درصد رسیده است.

از سوی دیگر برخلاف مبتلایان روزانه مشاهده می شود که آمار فوتی های روزانه با رشدی اندک مواجه شده است. به نظر می رسد چنانچه این آمار بخواهد در روز های آتی ادامه داشته باشد احتمالا شاهد از دست دادن تعداد بیشتری از شهروندانمان بر سر این بیماری باشیم.

روایت بیماران بدحال از کرونا

اما بیمارستان ها از این بیماری چه روایتی دارند؟ از مهمترین و نگران کننده ترین بخش آمارهای کرونایی شمار بیماران بدحال است. این پنجاه و چهارمین روزی است که این متغیر در حال ثبت رکوردی جدید است. 

به گزارش وزارت بهداشت و درمان در 24 ساعت گذشته 5 هزار و 849 نفر تحت مراقبت های ویژه بستری بوده‌اند که بالاترین حد تاکنون به حساب می آید.

2

رشد روزانه این آمار از ابتدای آذر تا روز گذشته روندی نزولی را درپیش گرفته بود و انتظار می‌رفت این رکوردزنی متوقف شود. اما با ثبت روندی صعودی در این متغیر احتمالا باز هم شاهد آمارهای بیشتری در حوزه بیماران وخیم باشیم.

افزایش رشد روزانه آمار در فوتی ها و بیماران بدحال ظن سیاهی آمار کرونا را در روزهای آتی قوت می بخشد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید