بازگشت مشتریان به بازار خودرو

کدخبر: ۳۷۵۹۵۶
اقتصادنیوز :‌اگر سیر نزولی قیمت دلار ادامه یابد، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی باز هم کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.
بازگشت مشتریان به بازار خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری  آنلاین، با دنده معکوس قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی، این روزها مشتریان بیشتری برای اطلاع از کم و کیف قیمت و شرایط بازار خودرو به برخی مراکز عرضه مانند اطراف مرکز خرید و فروش خودروی چیتگر مراجعه می‌کنند.

قیمت خودروهای داخلی در هفته‌های اخیر چندده و بعضا تا بیش از ۱۰۰میلیون کاهش یافته‌اند. نرخ خودروهای لوکس خارجی هم با ریزش یک تا بیش از ۲میلیارد تومانی ‌مواجه بوده است. همزمان با چشم‌انداز نزولی قیمت‌ها، مالکان خودروها سعی دارند تا با مراجعه به مراکز نیمه‌تعطیل خرید و فروش خودرو یا از طریق انتشار آگهی در اپلیکیشن‌های موبایلی، خودروهایشان را بفروشند. خبرنگاران همشهری می‌گویند در این شرایط مشتریان و خریداران، برخلاف ماه‌های گذشته، نقش پررنگ‌تری در تعیین نرخ‌ها دارند. همزمان با ریزش قیمت‌ها، اقبال متقاضیان به طرح‌های پیش‌ثبت‌نام شرکت‌های خودروسازی به‌شدت کاهش یافته است. 

 پرسه فروشندگان در حوالی مراکز فروش

  از حضور فروشندگان و خریداران خودرو در حوالی مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر در غرب تهران حاکی از ازدحام خودروها و مراجعان در روز جمعه (دیروز) بوده است. دیروز بیشتر مراجعان به این مرکز فروشندگانی بودند که تلاش داشتند با ارائه تخفیف بیشتر و حتی قبول برخی شرایط معامله مانند پرداخت هزینه نقل‌وانتقال سند، کارشناسی و حتی بیمه‌کردن خودروهایی که تاریخ بیمه آنها رو به اتمام است، خودروهای خود را به مشتریان بفروشند. خبرنگاران همشهری می‌گویند ریزش قیمت خودرو موجب شده بود تا کمتر خریدار واقعی در بازار خودرو وجود داشته باشد و معدود خریداران دست به نقدی که به این مرکز مراجعه کرده بودند نیز بیشتر دلال‌ها و واسطه‌هایی بودند که تلاش می‌کردند با دریافت تخفیف‌های بیشتر، خودروها را با شرط از فروشندگان پول‌لازم بخرند. 

در انتظار ریزش بیشتر قیمت خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: با توجه به تعطیلی بازار، روند کاهشی نرخ ارز و تشدید رکود، فعالان صنفی در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها، به‌خصوص در بازار خودروهای گران‌قیمت مونتاژی و وارداتی هستند.

او گفت: با کاهش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت‌ها در موج اخیر ریزش نرخ خودرو، بخشی از حباب قیمتی شکل‌گرفته در بازار تخلیه شده است. سعید موتمنی در عین حال افزود: حتی این کاهش قیمت‌ها نیز قادر به آشتی مشتریان با بازار خودرو نبوده، ضمن اینکه کاهش قدرت خرید و تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو در دوره ۲هفته‌ای قرنطینه نیز در کاهش اقبال مشتریان به خرید خودرو مؤثر بوده است.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب‌رئیس نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز تأکید کرده است: اگر سیر نزولی قیمت دلار ادامه یابد، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی باز هم کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو نیز که قبلا در گفت‌وگو با همشهری ریزش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت خودرو در آبان و آذر را پیش‌بینی کرده بود، می‌گوید: مسیر سیاست‌های کلان اقتصادی به سمتی است که احتمالا قیمت دلار با روند کاهشی بیشتری مواجه خواهد شد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود تا پایان آذرماه قیمت خودروهای داخلی ۱۰درصد دیگر نسبت به قیمت‌های کنونی کاهش یابد.

افت ۳۰درصدی قیمت خودروهای داخلی

گزارش خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد میزان خرید و فروش خودرو متأثر از اعمال محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، روند کاهش قیمت ارز، سیر نزولی قیمت‌ها و تشدید رکود به‌شدت کاهش یافته است. معدود متقاضیان خرید مصرفی نیز با توجه به چشم‌انداز نزولی قیمت‌ها، منتظر ارزان‌ترشدن قیمت‌ها هستند. با این شرایط دیروز قیمت حاشیه بازار سمند ال‌ایکس به ۱۷۰میلیون، پژو۴۰۵ به ۱۷۰میلیون، تیبا۲ به ۱۲۶میلیون، پژو پارس به ۱۹۱میلیون، پژو۲۰۶تیپ‌۲ به ۱۷۰میلیون، ساینا به ۱۲۶میلیون، تیبا صندوقدار به ۱۱۳میلیون و پراید۱۳۱ به ۹۷میلیون تومان کاهش یافت. همچنین قیمت پژو۲۰۶ تیپ‌۵ به ۲۴۲میلیون، پژو۲۰۶صندوقدار به ۲۴۰میلیون، پژو۲۰۷دنده‌ای به ۲۸۰میلیون و پژو۲۰۷اتوماتیک به ۳۰۱میلیون تومان رسید.

ریزش ۵۰۰ میلیون تومانی مونتاژی‌ها 

این گزارش حاکی است: میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودروهای مونتاژی چینی و فرانسوی به‌مراتب بیشتر از خودروهای تولید داخل بوده است. این شرایط موجب نزدیک‌شدن یا برابری قیمت حاشیه بازار برخی خودروهای داخلی مانند محصولات سایپا به نرخ مصوب دولتی شده است. اما میزان ریزش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی به‌خصوص خودروهای چینی بیشتر بوده و موجب شده قیمت حاشیه بازار برخی محصولات مدیران‌ خودرو، کرمان‌ موتور و بهمن‌ موتور به کمتر از قیمت مصوب کارخانه برسد. قیمت خودروهای مونتاژی ریزش ۳۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده‌اند، به‌نحوی که قیمت هایما از ۹۵۰میلیون به ۶۶۰میلیون، سیتروئن  ۳‌C مدل٩۸ با کاهش ۳۰۰ میلیونی به ۸۱۰ میلیون، مزدا ۳ مدل‌٩۸ با کاهش ۵۰۰ میلیونی به ۸۷۰میلیون تومان، قیمت پژو۲۰۰۸ از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون‌تومان به ۸۰۰میلیون تومان رسیده است. 

تخلیه میلیاردی حباب قیمت وارداتی‌ها

بازار خودروهای وارداتی که در چندماه گذشته متاثر از افزایش قیمت ارز، کاهش عرضه ناشی از ممنوعیت واردات و افزایش قیمت میلیاردی این خودروها با رکود بیشتری نسبت به‌خودروهای داخلی و مونتاژی مواجه بوده، این روزها ‌افت قیمت بیشتر و رکود شدیدتری را تجربه می‌کند. با این روند، قیمت سانتافه از ۳‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون به ۲‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون رسیده است. قیمت مدل‌۲۰۱۷ این خودرو نیز که قبلا به ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان رسیده بود، این روزها با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نیز مشتری ندارد. نرخ سوناتا که قبلا تا یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان افزایش یافته بود نیز اکنون به یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان کاهش ‌یافته و قیمت مقطوع هیوندایی آزرا که قبلا در بازار به ۳میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان رسیده بود، اکنون به ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون رسیده و حتی امکان تخفیف بیشتر به مشتریان نیز وجود دارد. این کاهش قیمت در خودروهای لوکس گران‌قیمت مانند برخی انواع بی‌ام‌دبلیو حتی تا بیش از ۲میلیارد تومان نیز رسیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید