قاچاق 99 هزار راس دام زنده از کشور در 7 ماه ابتدای امسال

کدخبر: ۳۸۱۰۶۸
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قاچاق دام زنده از کشور به میزان یک دهم درصد است، گفت: در 7 ماه ابتدای امسال در مجموع 99 هزار راس دام از کشور خارج شد.
قاچاق 99 هزار راس دام زنده از کشور در 7 ماه ابتدای امسال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، حمیدرضا دهقانی‌نیا در برنامه «تیتر امشب» با موضوع «قاچاق دام» گفت: نزدیک به 65 تا 70 میلیون رایس دام زنده در کشور وجود دارد و براساس میزان کشفیات قاچاق در سال 98 میزان قاچاق دام حدود 60 هزار راس دام و در 7 ماهه امسال نیز حدود 99 هزار راس دام بوده است. 

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: براین اساس میزان قاچاق دام زنده از کشور حدود یک دهم درصد است، لذا میزان اندک قاچاق دام تاثیری بر قیمت گوشت قرمز ندارد. 

وی با اشاره به اینکه نسبت به سه سال قبل وضعیت تولید دام اکنون در کشور بهتر است، گفت: در حال حاضر در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم، در حالی که سه سال پیش باید با ارز مبادله‌ای دام زنده را به کشور وارد می‌کردیم. 

دهقانی‌نیا بیان داشت: اگرچه افزایش قیمت به خاطر کاهش ارزش ریال یکی از علت های اصلی قاچاق دام است، اما قاچاق دام حدود یک دهم درصد است که این میزان بر روی قیمت گوشت تاثیری ندارد. 

وی با بیان اینکه با توجه به تدابیر صورت گرفته در بخش تولید دام اکنون به تولید درون زا و برون گرا رسیده‌ایم، گفت: لذا شاید بتوان برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.

دهقانی‌نیا با اشاره به افزایش میزان کشفیات قاچاق در سال جاری نسبت به سال گذشته بیان داشت: این موضوع به منزله افزایش قاچاق دام نیست، بلکه با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها و همچنین دستورالعملی که با همکاری و محوریت ستاد مبارزه با قاچاق دام برای خرید، فروش و حمل و نقل دام مصوب و ابلاغ شده این زنجیره کاملا هویت دار و قابل رصد است. 

وی اظهار داشت: براین اساس اکنون دام از مبدا به هر مقصدی که حرکت می‌کند شناسایی می‌شود، ضمن اینکه باید برای حمل آن مجوز وجود داشته باشد و لذا امکان رصد و پایش دام در کشور بیشتر شده در حالی که چنین امکانی قبلا وجود نداشت. 

دهقانی‌نیا بیان داشت: در مجموع با توجه به اقدامات انجام شده 30 درصد پلاک کوبی دام افزایش یافته است که اگرچه از این میزان راضی نیستیم، اما زحمات بسیاری برای آن کشیده شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید