پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده

کدخبر: ۳۹۲۳۲۵
اقتصاد نیوز:مرکز پژوهش های مجلس خواستار عدم افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان به میزان مطرح شده توسط دولت برای تمام اقشار شد.
پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده

به گزارش اقتصاد نیوز،مرکز پژوهش های مجلس در رابطه با عملکرد کمیسیون تلفیق نوشته است: با وجود اقدام‌های مثبت کمیسیون تلفیق در راستای اصلاح لایحه بودجه سال 1400، همچنان محورهای مهمی از نگرانیهای مرتبط با لایحه بودجه در مصوبه کمیسیون تلفیق نیز اصلاح نشده و در برخی از موارد نیز مصوبات جدید کمیسیون تلفیق با اشکال‌های اساسی همراه است.


بیشتر بخوانید:

<<<تسهیلات کم بهره مسکن ملی برای بازنشستگان و کارگران

<<<وام ۵۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان


این مرکز مصارف بودجه را یکی از محورهای مهم تصمیم‌گیری در رابطه با لایحه بودجه سال 1400، می داند و نوشته است: رشد 60 درصدی هزینه‌های جاری و رشد 76 درصدی اعتبارات اختصاص یافته به فصل جبران خدمات کارکنان دولت از ایرادهای مهم لایحه بودجه بود که ناشی از افزایش حقوق و متناسب سازی‌های صورت گرفته در سال 1399 مازاد بر مجوزهای قانون بودجه (بعضاً به‌صورت غیرقانونی) و در نظر گرفتن نرخ رشد 25 درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه سال 1400 بود. به‌منظور اصلاح این نابسامانی، لازم بود که کمیسیون تلفیق در چند محور اساسی زیر اقدامات اصلاحی را دنبال کند که این موارد علیرغم مطرح شدن پیشنهاد در کمیسیون تلفیق، به تصویب نرسید.

بر اساس گزارش این مرکز یکی از اقدامات عبارت از این بود:عدم رشد هزینه‌های غیرقابل اجتناب و مداوم حقوق کارکنان و بازنشستگان به میزان مطرح شده توسط دولت برای تمام اقشار. برای مثال رشد 15 درصدی حکم حقوق تا سقف 3.5 برابر حداقل حقوق و عدم رشد مازاد دریافتی کارکنان و بازنشستگان می‌توانست به کاهش 50 هزار میلیارد تومانی هزینه‌های غیرقابل اجتناب و مداوم دولت منجر شود. باید توجه داشت که براساس مصوبه فعلی کمیسیون تلفیق و با در نظر گرفتن پلکان‌های جدید مالیاتی، رشد خالص حقوق حکم فردی با دریافتی 20 میلیون تومان نیز 24 درصد خواهد بود.

پیشگیری از رشدهای غیرمتعارف بیش از 85 درصدی حقوق کارکنان دولت از بهمن ماه 1398 و رشد بیش از 70 درصدی بازنشستگان نسبت به خردادماه 1399 (به استثنای افرادی که حکم حقوق ماهیانه آنها درحال حاضر کمتر از 5 میلیون تومان است). این اقدام می‌توانست از تشدید تبعیض‌های ایجاد شده و افزایش حقوق‌های غیرمتعارف مقامات، گروههای با حقوق بالا در صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و شاغلان بخش سلامت و همچنین اختلاف بین مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌ها جلوگیری کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید