شکست مهم ترین پروژه مجلس انقلابی/ شفافیت آراء در دیگر کشورها

کدخبر: ۳۹۰۵۰۴
اقتصاد نیوز:کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس رای نیاورد.
شکست مهم ترین پروژه مجلس انقلابی/ شفافیت آراء در دیگر کشورها

به گزارش اقتصاد نیوز، طرح شفافیت آراء مهم ترین پروژه اکثریت نمایندگان کنونی مجلس بود این طرح در جلسه امروز به رای گذاشته شد در نهایت با 153 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع روبرو شد. این طرح که در حقیقت اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس بود برای تصویب به 67 درصد آرای صحن علنی نیاز داشت اما با 65 درصد آرا 3 رای کم آورد و تصویب نشد.

قالیباف پس از پایان رأی گیری کلیات طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس پیرامون شفافیت آرای نمایندگان گفت: با توجه به اینکه اصلاح آیین نامه داخلی نیاز به دو سوم آرای نمایندگان نیاز دارد، کلیات این طرح رأی مورد نیاز را کسب نکرد، البته موافقان و مخالفان کلیات طرح با اصل موضوع شفافیت موافق بودند، لذا کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تلاش کند تا آیین نامه را به نوعی تنظیم و تدوین کند که شفافیت و دغدغه همه نمایندگان دیده شود.

مرکز پژوهش قبلا در رابطه با طرح شفافیت آرائ نوشته بود علی‌رغم درج بخش قابل توجهی از الزامات شفافیت آرا در طرح پیشنهادی، پیش بینی مواردی نیز در این زمینه ضروری به نظر می رسد. بر این اساس علاوه بر تعیین سازوکار غیرعلنی نمودن جلسات کمیسیون، از آنجا که باید اصل بر شفافیت آرای نمایندگان در جلسات علنی کمیسیون باشد، لازم است نحوه مخفی نمودن رأی گیری در کمیسیون مشخص شود، ضمن آنکه زمان و کیفیت انتشار مشروح مذاکرات صحن علنی و جلسات علنی کمیسیون ها با امکان داده پردازی فراهم گردد.

علاوه بر آن می بایست عملکرد کمیسیون در بررسی طرح ها و لوایح، سؤالات و تذکرات به مسئولان ذی ربط و عملکرد اعضا در هیئت ها، مجامع و شوراها مورد تأکید قرار گیرد. شایان ذکر است انتشار حضور، غیاب، تأخیر و مأموریت نمایندگان نیز با قابلیت خوانش رایانه ای می تواند منجر به افزایش کارآمدی سازوکارهای پیش بینی شده جهت شفافیت عملکرد مجلس باشد.

جلسات پارلمان در دیگر کشورها

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس تمامی جلسات کمیسیون های پارلمان های اروپا بدون هیچ استثنائی همگی برای مردم قابل دسترس است. آرای نمایندگان و نتایج جلسات صحن هم تقریبا در تمام این کشور به صورت شفاف اطلاع رسانی می شود؛ برای مثال در فرانسه مشروح مذاکرات که شامل اصلاحات و آرای نمایندگان است، در روزنامه رسمی منتشر می شوند و در دسترس عموم قرار می گیرند.

در اتریش خلاصه ای از تحولات صحن علنی (شامل خلاصه ای از مشارکت های نمایندگان در جلسه) را دفتر خدمات نشر پارلمان منتشر می کند.

بر اساس قانون اساسی بلژیک مرحله آخر رای گیری مبتنی بر اسامی رای دهندگان ذخیره می شود. قانون اساسی کرواسی هم می گوید که گفت وگوها و رای گیری های پارلمان باید به صورت مستقیم مخابره شود (از طریق رادیو یا شبکه تلویزیونی) یا از طریق پخش ویدئویی جلسات در وب سایت پارلمان کرواسی اطلاع رسانی می شود.

در قبرس جلسات صحن مجلس نمایندگان به روی مردم باز است و در پارلمان دانمارک درجه بسیار بالای شفافیت در نتایج رای گیری وجود دارد. در این کشور نتایج برای عموم مردم در وب سایت پارلمان قابل دسترسی است.

در فنلاند نتایج رای گیری را می توان در خلاصه جلسات صحن و در وب سایت پارلمان مشاهده کرد. در هلند جلسات صحن علنی عمومی و باز است و حتی برخی از جلسات کمیسیون ها نیز عمومی است. سوئد، اسپانیا، انگلیس و بسیاری دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را باید به این فهرست اضافه کرد که هر کدام به نحوی به انتشار نتایج جلسات پارلمان می پردازند و آرای نمایندگان در آن مشخص است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید