مخالفان اصلاحیه بودجه سال 1400؛

بودجه با محوریت مذاکره با آمریکا بسته شده است/ حقوق های نجومی باز هم افزایش می یابند!

کدخبر: ۳۹۳۳۲۶
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بودجه با محوریت مذاکره با آمریکا بسته شده است، اظهار کرد: در اصلاحیه بودجه تغییرات قابل توجهی دیده نمی‌شود و در آن بی‌عدالتی محسوس است.
بودجه با محوریت مذاکره با آمریکا بسته شده است/ حقوق های نجومی باز هم افزایش می یابند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، الله‌وردی دهقانی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی اصلاحیه  دولت بر لایحه بودجه 1400 به عنوان مخالف گفت: مجلس شورای اسلامی کلیات بودجه را به دلیل نواقص‌اش رد کرد اما دولت مجددا همان را به مجلس ارائه کرد. تغییرات اعمال شده قابل توجه نیست.

FxkiNyVcCxRA

وی ادامه داد: در زمینه‌ی رهایی بودجه از نفت نیز اتفاق خاصی رخ نداده است برخی می‌گویند این بودجه وابستگی‌اش به نفت کم شده که این طور نیست، در بسیاری از موارد وابستگی شدید به نفت دیده می‌شود این بودجه با محوریت مذاکره با آمریکا بسته شده در مواردی صادرات نیم میلیون بشکه نفت اضافه شده و معلوم نیست که محقق شود یا نه که این برخلاف منویات مقام معظم رهبری است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما بودجه را رد کردیم که واقعی شود و ساختار و ردیف‌های بودجه اصلاح شود که چنین اتفاقی رخ نداده است ما بودجه را رد کنیم تا دولت لایحه سه دوازدهم ارائه دهد و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آید.

وی با اشاره به فرار مالیاتی تصریح کرد: دولت منابعی در بودجه دیده که پایدار نیست و با این شکل بودجه با کسری مواجه خواهیم شد درباره‌ی کارهای عمرانی نیز منابع مطمئنی پیش بینی نشده لذا از نمایندگان درخواست دارم که با کلیات مخالفت کرده تا بتوان آن را به بهترین شکل اصلاح کرد.

دهقانی بی‌عدالتی در بودجه را مشهود دانست و اظهار کرد: این بودجه به نفع مردم و در راستای کاهش تورم و بهبود وضعیت معیشت نیست لذا ارائه‌ی لایحه سه دوازدهم گزینه بهتری است تا بعد از آن بتوان قدم‌های مثبتی در راستای اصلاح بودجه برداشت.

موسوی: در اصلاحیه بودجه به معیشت مردم توجه نشده است

موسوی: در اصلاحیه بودجه به معیشت مردم توجه نشده است

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت برخی از حقوقهای نجومی بیش از ۱۴ برابر افزایش یافته اما به معیشت مردم و اقشار آسیب پذیر توجه نشده است.

 سید علی موسوی نیز در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مخالفت با کلیات بیان کرد: در بررسی  بودجه سال ۱۴۰۰ باید تاکیدات مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گیرد. ایشان تاکید داشتند که وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی باید کاهش یافته و نهایتا جدا شود، اما در لایحه بودجه ارائه شده مبلغ درآمدهای نفتی ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. و در کنار آن سهم بودجه عمرانی تنها ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه اظهار کرد: به عبارتی دیگر در این بودجه به مسئله اشتغال و رفع بیکاری جوانان توجه نشده است. این بودجه با کسری مواجه خواهد شد و کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند. از سوی دیگر این بودجه آن طور که باید  و شاید به محرومیت زدایی توجه ندارد.

نماینده مردم ملکان در مجلس تصریح کرد: همه نهادها و مقامات ارشد کشور تاکید دارند که باید برای رفع محرومیت اقدامی عاجل صورت گیرد ولی در این بودجه به این موضوع توجه نشده است. در این بودجه افزایش برخی حقوق ها تا حدود ۱۴ برابر است به عبارتی دیگر ما حقوقهای نجومی را افزایش می دهیم.

موسوی در پایان تاکید کرد: اما به معیشت مردم کمترین توجه شده است وظیفه ما در مجلس انقلابی این است که به معیشت مردم در شرایط جنگ اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم. مجلس انقلابی باید با کلیات این بودجه مخالفت کند.

ایزدخواه: بودجه ارزی و ریالی را جدا کنید

ایزدخواه: بودجه ارزی و ریالی را جدا کنید

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ از کمیسیون تلفیق خواست که در اصلاحات خود وابستگی بودجه را به ارز خارجی کاهش دهند و بودجه ارزی و ریالی را جدا کنند.

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در مخالفت با اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد: اولین تمایز مجلس انقلابی باید این باشد که همواره راهبردی و انقلابی بیندیشد و دچار روزمرگی و اضطرار نشود، حضرت آقا بر اصلاح ساختار بودجه امر فرمودند، امر آقا روی زمین مانده است، نه تنها هیچ اصلاح ساختاری در بودجه رخ نداده است بلکه ان لایحه یک بودجه انفجاری و وابسته ساز  است، این لایحه یک لایحه بودجه ای است که دست ما را در مقابل دشمن می بندد.

وی افزود: اصلاحات تحت مشورت صندوق بین المللی پول انجام شده است، در اردیبهشت ماه سال ۹۸ قرار بود هیاتی از این صندوق بیایند و دیدارهای گسترده دولتی و خصوصی داشته باشند که با اشاره حضرت آقا لغو شد ولی با فاصله زمانی کوتاهی پس از آن هیاتی می آید و جلساتی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد بر مبنای اصلاح ساختار بودجه برگزار می کنند، در واقع آنها بر  آزادسازی قیمت ارز تاکید دارند، آیا این بودجه مسیر مورد نظر را طی می کند؟ اگر لایحه به کمیسیون تلفیق رفت دوستان توضیح بدهند اصلاحات به چه میزان مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری خواهد بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی بودجه به نفت همچنان پابرجا و وضعیت ارز نامشخص است، حضرت آقا از سال ۷۴ بر افزایش قدرت پول ملی تاکید داشتند، ارز باید ارزان و تک نرخی شود، این ارز پاشنه آشیل اقتصاد ما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود، اگر می خواهید اصلاح ساختار انجام دهید باید بودجه ارزی و ریالی را جدا کنید و سفره مردم را به دلار وابسته نکنید، مگر دلار به چه میزان در معیشت روزمره مردم تاثیر دارد که می خواهند همه کشور را به دلار گره بزنند؟

وی اضافه کرد: در اصلاحات بودجه باید امر حضرت آقا را اجرایی کنیم، قدرت پول ملی را تقویت کنیم، آقایی دلار را بشکنیم و بودجه را از وابستگی به نفت و دلار آزاد کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید