وعده اقتصادی روحانی به مردم در 1400

کدخبر: ۳۹۹۸۱۶
رئیس جمهور گفت: کشور به خوبی اداره شده است و روایت واقعیت‌های کشور را کسی تحریف نکند. سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ متفاوت خواهد بود و می‌توانم به مردم قول دهم سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بهتر خواهد بود.
وعده اقتصادی روحانی به مردم در 1400

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در شصتمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: می دانیم که شرایط کشور ما باید به دو دوره تقسیم می‌کنیم؛ آنچه قبل از سال ۹۷ بود که شرایط کشور ما نسبتا عادی توام با فشار بود و ما توانسته بودیم تا حدودی از تحریم عبور کنیم. سال‌های ۹۴ تا پایان ۹۶ در رشد اقتصادی، تورم و اشتغال واقعا آمار و ارقام افتخار آمیز است و تورم ما ۱۰.۲ درصد بود و در سال ۹۶ تورم ما تک رقمی بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برخی از سال‌ها تورم تک رقمی بوده است. در سال ۹۵ و ۹۶ تورم ما تک‌رقمی بود. حتی در ماه‌های اولیه سال ۹۷ هم تورم تک رقمی را ادامه می‌دادیم و کشور به خوبی اداره می شد.

وی تاکید کرد: کشور به خوبی اداره شده است و روایت واقعیت‌های کشور را کسی تحریف نکند. اما این یک واقعیت است که ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم و یک آدمی که به هیچ چیز متکی نبود به کاخ سفید آمد و از یک توافق ۷ جانبه خارج شد و ایران را در حصر قرار داد.

اقتصاد ایران تحریم

رئیس جمهور تصریح کرد: پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد و درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و سال ۹۸ انجام داد، تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل کردیم و تورم شروع به کاهش کرد.  

وی ادامه داد: تورم قدم به قدم و نقطه به نقطه شروع به آرامش کرد که تا آخر سال ۹۸ با موضوع دیگری به نام کرونا مواجه شدیم اگر کرونا نبود باز هم این روند ادامه پیدا می‌کرد و شرایط بهتری داشتیم. براساس آمار بانک مرکزی به طور متوسط در سال‌های قبل ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. متوسط درآمد نفتی ما به یک پنجم کاهش یافت که این‌ها در واردات و قیمت ارز تاثیر ‌می‌گذارد و دست بانک مرکزی برای عرضه نیما خالی است و باید تعدیل کند.

روحانی افزود: در آن چند سال ما شرایط مناسبی داشتیم، هر فصل حدود ۷۵۰ هزار و حتی در یک فصل ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم، در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بود که بتوانیم در فصلی بیش از ۷۰۰ هزار اشتغال خالص داشته باشیم. ما تورم را از تورم بالا به تورم تک رقمی رساندیم.

وی تصریح کرد: در مساله رشد اقتصادی در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که در تاریخ ما کم نظیر است اما در عین حال ما با یک جنگ مواجه هستیم. این واقعیت است که هر کس این را نگوید منکر این واقعیت شده و کذب و دروغ بزرگ در تاریخ گفته است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه  هدف تحمیل کنندگان جنگ اقتصادی، فروپاشی اقتصاد ایران بود که موفق نشدند، اظهار داشت: وقتی می‌گوییم در سال‌های قبل ۴۵ میلیارد واردات کالا داریم یک مرتبه می شود ۳۵ میلیارد، معلوم است فشار می‌‌آورد. در این شرایط می‌بینید اقتصاد سر پاست. این افتتاح‌های پنجشنبه‌ها پرچمی بود که به دنیا می‌گفت آمریکا شکست خورده است. سیستان و بلوچستانی که محروم بود ببینید لوله گاز وارد این استان شد. در این دولت بود که گاز وارد سیستان و بلوچستان شد قبل از آن گاز نداشتند. 

روحانی اظهار داشت: در این دولت بود که بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت پیدا کرد. در این دولت بود که راه‌آهن چابهار به زاهدان شروع شد و بخش‌هایی هم در اوایل سال آینده افتتاح و نهایی خواهند شد.

وی بیان داشت:ما در شرایط تحریم این کار را کردیم و به دشمن گفتیم راه را اشتباه می‌روی و مردم هم در مشقت رفتند. البته مدیریت در زمان جنگ پیچیده است. در دوران دفاع مقدس من فرمانده ستاد پشتیبانی جنگ بودم و در این سه سال هم به دستور رهبر انقلاب من فرمانده جنگ اقتصادی بودم. 

رئیس جمهور اظهار داشت: تحریم اصلی در نفت و بانک بود لذا وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی در خط مقدم این جنگ بودند. البته شاید ما قصوری هم داشته باشیم. مثل تیم فوتبالی که سه گل زده یک گل هم خورده اما می‌آیند می گویند یک گل خورده است. خب مرد حسابی بگو سه گل هم زده شده.

روحانی با اشاره به جمع آوری موسسات غیر مجاز در این دولت، تصریح کرد: اولین راه مبارزه با فساد شفاف سازی است. ما با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه کردیم اما بلد نبودیم این را تابلو کنیم و بگوئیم. وقتی می‌خواهیم به دنیا بگوئیم چه کردیم؛ خجالت می‌کشیم و نمی‌گوئیم چه کردیم. واقعا دلم می‌سوزد ما چهار لایحه آوردیم در مجلس و شورای نگهبان هم تصویب شد و رفت جای دیگر و آنجا هم می‌خواهند آنطرف سال با افتخار تصویب کنند. خب چرا نکردید؟

رئیس جمهور با اشاره به عدم تصویب دو لایحه دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تشکر ما از بانک مرکزی در این است که دست بانک مرکزی را برای تعامل با دنیا باز بگذاریم. 

وی در مورد کمک بانک مرکزی به مبارزه با بیماری کرونا، اظهار داشت: کار عظیم و بزرگی در بخش سلامت شد اما اگر بانک نبود نمی‌شد. سازمان برنامه و بودجه ما برنامه ریزی خوبی برای کسانی که تحت فشار بودند کرد. ما مبلغ صد هزار تومان به صورت ماهیانه به آن‌ها دادیم. البته این مبلغ کافی نیست. سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ متفاوت خواهد بود. می‌توانم به مردم قول دهم سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بهتر خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: این که کشوری یک یا دو تریلیون دلار یا بیشتر برای مبارزه با کرونا می‌گذارد، نشان از مهم بودن آن است چرا که کرونا در زندگی مردم تاثیر گذاشته و مشکلاتی درست کرده است. خارجی‌ها که ضد ما هستند، در تبلیغات خود خوب بلد هستند یعنی تا کاری درست می‌شود شروع به شلوغ کردن می‌کنند چون می‌دانند یا سلامت مردم را در تردید قرار دهند یا زندگی آنها را هدف قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: کار درستی در کشور انجام گرفت و یک ستاد خوب برای مبارزه با کرونا شکل گرفت که در این مدت یک سال و چند هفته ۶۱ جلسه گذاشتیم و ۸۴۳ مصوبه تصویب کردیم که تمام مصوبات اجرا شد و این یکی از ستادهای موفق در کشور بوده است که به موقع رصد و عمل کرده است. البته همه در این جهت کمک کردند و کار بزرگ و عظیمی انجام گرفت و در این کار اگر بانک مرکزی نبود و بانک‌ها نبودند دچار مشکل می‌شدیم.

وی افزود: در این ایام برای خرید واکسن نیاز به دلار و پول ارزی داشتیم و بانک مرکزی با همه سختی‌هایی که داشت، این پول را به فوریت و با تقدم ویژه تامین کرد. بیش از ۱۶ میلیون واکسن از کواکس خریداری کردیم که به تدریج وارد می‌شود و در کنار آن واکسن‌هایی که از کشورهای دیگر خریداری کردیم که الان واکسیناسیون در حال انجام است.  

روحانی گفت: بانک رقمی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داد. ۷۵ هزار میلیارد تسهیلات و بقیه را به صورت دیگر به میدان آورد که توانستیم کار انجام دهیم. علاوه بر این سازمان برنامه و بودجه با برنامه‌ریزی خوبی که انجام داد، توانستیم برای افرادی که در فشار بودند ۳ ماه در اوایل و ۴ ماه آخر سال یعنی در ۷ ماه برای اقشار کم درآمد نفری ۱۰۰ هزارتومان ماهانه پرداخت کنیم. نمی‌خواهم بگویم این ۱۰۰ هزارتومان همه مشکلات را حل کرد به هر صورت کمکی بود که کمی فشار را از دوش مردم بردارد.

وی تاکید کرد:دولت برای رفع تحریم همه توان خود را به کار می‌گیرد و یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد. حرکت کردن در این راه سخت است و مشکلاتی دارد؛ زمینش صاف نیست و چاله زیاد دارد اما کار را شروع کردیم و خدا کمک می‌کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید