بررسی نرخ سود در 5+ 1 بازار اردیبهشت 1400

نرخ سود بین بانکی به کف 4 ماهه رسید+جدول

کدخبر: ۴۱۰۵۹۸
در بازارهای مالی هفته دوم اردیبهشت نرخ سود بین بانکی به کمترین حد خود در چندماه اخیر رسیده است.
نرخ سود بین بانکی به کف 4 ماهه رسید+جدول

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هفتگی نرخ سودها در 5 به اضافه یک بازار نشان از  2 رکورد داشته است. مطالعات نرخ ها در هفته گذشته نشان می دهد که دریک بازار نرخ سود افزایش پیداکرده در دو بازار کاهش داشته و 2 بازار نیز همچنان روندی ثابت را از خود بر جای گذاشته اند.

نرخ سود خرید و فروش اوراق دولتی؛ رفتار متفاوت سررسیدها

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله تا سه ساله همگی در نهایت در مرز 22 درصد قرار گرفتند

بازار ثانویه اوراق مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است. این روندها برای نرخ های با بازده های متعدد روندی نوسانی را رقم زده است.

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق که در هفته گذشته در سطح 21 درصد قرار داشت با صعودی نوسانی در نهایت در پایان هفته دوم اردیبهشت به نرخ 22 درصد نزدیک تر شده و در سطح 21.8 درصد ثابت ماند.اما این مسیر در سررسیدهای دو ساله و سه ساله شکل نگرفت.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه برخلاف اوراق یکساله باوجود روندی نوسانی در نهایت به همان رقم قبلی خود بازگشت. در پایان هفته نخست اردیبهشت نرخ سود اوراق با بازدهی دوساله در حد 22 درصد بوده که پس از افت و خیز در هفته دوم اردیبهشت در همان سطح 22 درصد قرار گرفت.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق اما روندی تقریبا نزولی را ثبت کرده و بیشترین تغییرات را ثبت کرد. در حالی که در هفته قبل این متغیر به بالاتر از 23 درصد رسیده و در حد 23.5 درصد قرار داشت در این هفته سقوطی 1.5 واحد درصد داشته و در حد 22 درصد ثبت شد.

ثبات نرخ سود وام مسکن در هفته دوم اردیبهشت

اوراق تسهیلات بانک مسکن در راستای خرید وام مسکن بین متقاضیان به فروش می رسد. سقف خرید این وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون تومان است.  هزینه هرکدام از این اوراق در بازار خرید و فروش آن تعیین شده و به اعتبار هر کدام از اوراق خریداری شده می توان 500 هزار تومان وام جهت خرید خانه از بانک مسکن اتخاذ کرد. بنابراین سقف خرید این وام برای مجردین 280 ورق و برای متاهلین 480 ورق خواهد بود. از آنجا که متقاضیان جهت این اقدام خود باید هزینه ای را بپردازنددیگر نرخ سود آن در حد اسمی تعریف شده توسط بانک مسکن (17.5 درصد) نخواهد بود. هر تغییر در این نرخ نشاندهنده تغییر در هزینه دریافت وام بوده و به نوعی بیانگر گرانی یا ارزانی آن می باشد.

این نرخ در پایان هفته دوم اردیبهشت ماه در حد 20.3 درصد قرار گرفت که نسبت به هفته پیش خود تغییری را ثبت نکرده است. به عبارت دیگر در این هفته هزینه وام برای خرید مسکن برای متقاضیان مجرد و متاهل  ثابت مانده است. 

نرخ سود

رکورد کاهشی نرخ سود در بازار بین بانکی

بازار بین بانکی یا بازار شبانه محلی است که در آن بانکها می توانند نیازمندی ها و کسری های آنی و جدی خود را در آن مرتفع سازند. این در صورتی است که بانکها نیاز جدیتر به استقراض از یکدیگر پیداکنند. بنابراین مجبورند مبلغ قرض گرفته شده را در فاصله ای کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت کنند.در این بازار بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری، قرض می دهند بانک مرکزی نیز از طریق قرض دهی در قالب اعتبارات قاعده مند تلاش دارد نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. تفاوت قرض دهی بانک ها و بانک مرکزی در نرخ سود است. نرخ سود اعتباردهی بانک ها به یکدیگر بر اساس عرضه و تقاضا است و نرخ سود اعتباردهی بانک مرکزی نرخ ثابت 22 درصد است. این نرخ در زمستان 99 همواره در سطح 20 درصد قرار داشته اما در نهایت کمی پایین تر آمد. این افت و خیز نرخ در سال 1400 نیز ادامه داشته تا اینکه در هفته دوم اردیبهشت این متغیر به کمترین حد خود در تمام این مقطع تنزل پیدا کرد.مطابق با جدولی که بانک مرکزی از این نرخ در پایان هفته اخیر قرار داده است نرخ سود بین بانکی 19.57 درصد درج شده که کمترین نرخ در4 ماه اخیر بوده است.

نرخ سود بازار باز همچنان ثابت

بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانکها و کنترل نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می پردازد. 

این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند. تنظیم نرخ سود بین بانکی به منظور رسیدن به رقمی مشخص بوده که در هدفگذاری نرخ تورم نیز دخیل خواهد بود. بنابراین این بازار می تواند بر وضع معیشتی مردم و قدرت خریدشان اثر گذار باشد.

نگه داشتن نرخ سود در موقعیت هدف میتواند از تورم کاسته ودر غیر اینظورت بر تورم اضافه کند. در حقیقت در انتها تاثیر این بازار بر قدرت خرید مردم و وضع معیشتی آنهاست.

درهمین خصوص نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته 19.8 درصد و در هفته اخیر نیز در حد همان 19.81 درصد باقی مانده است.

نرخ سود مداخله‌ای بانک مرکزی در هفته دوم اریبهشت

دربازار شبانه در صورتی که بانکها مجبور به استقراض از بانک مرکزی شوند نرخ سود مبلغ وام گرفته شده برای آنها برابر با 22 درصد خواهد بود. این معاملات را اعتبارات قاعده مند نیز می گویند.

بنابراین در هر هفته بانک مرکزی از طریق این دوبازار به تزریق نقدینگی در بانکها می پردازد. بازار باز و اعتبارات قاعده مند.

با توجه به حجم تزریق پول و نرخ سود هر کدام از بازارها می توان نرخ سودی را معرفی کرد که بیانگر نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بانک هاست. 

 این رقم در هفته اخیر 20.7 درصد محاسبه شده که کمترین نرخ سود موزون کشف شده از ابتدای زمستان 99 تا نیمه اردیبهشت امسال بود. مهمترین دلیل کاهش این نرخ کاهش حجم اعتبارات قاعده مند در کنار تزریق نقدینگی در بازار باز بوده است. 

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید