پیش بینی بورس در هفته پیش رو + نمودار و جدول

کدخبر: ۴۲۸۶۳۶
در قالب یک نظرسنجی۷۰ درصد کارشناسان معتقدند شاخص کل بورس صعودی خواهد بود.
پیش بینی بورس در هفته پیش رو + نمودار و جدول

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، در قالب سوالی چهار گزینه ای از ۱۰ کارشناس با سابقه بازار سرمایه کشور، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار و وضعیت شاخص کل را تا پایان این هفته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. افزایشی. بالاتر از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد

۲. افزایشی. ۱ میلیون و ۳۱۰ تا ۴۰۰ هزار واحد

۳. کاهشی. ۱ میلیون و ۳۱۰ تا ۲۶۰ هزار واحد

۴. کاهشی. پایین‌تر از ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد

بر این اساس این سوال را به طور مشترک از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه پرسیدیم که می‌توانید نتیجه این نظر سنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

۷۰ درصد کارشناسان معتقدند شاخص کل بورس مثبت خواهد ماند

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

کورش آسایش

گزینه دوم. در این هفته شاخص هم وزن سعی دارد که مقاومت را بشکند و به سمت بالا حرکت کند و کلیت بازار متعادل خواهد بود. شاخص هم وزن در هفته های آتی رشد بالاتری را نسبت به شاخص کل تجربه خواهد کرد.

فردین آقابزرگی

گزینه سوم. فضای عمومی اقتصاد کشور حکم بر تعادل و ثبات دارد. در بازار سرمایه به واسطه تورم کشور، کماکان انتظار رشد و سود آوری صنایع و شرکت ها وجود دارد اما به دلیل رشدهای فزاینده در سال گذشته و همچنین روند اصلاح قیمت طی  ۴ ماه ابتدای سال، رشد قابل توجه پیش بینی نمی شود.

آراد پورکار

گزینه دوم. به دلیل اینکه شرکت ها در مجمع سود خوبی تقسیم کردند و از طرفی گزارش های سه ماهه شرکت ها بسیار عالی بوده و باعث شده P/E و TTM  شرکت ها کاهش پیدا کند، پس با جو روانی مثبت معامله می شوند. اما از طرفی ترس مقاومت باعث می شود معاملات متعادل باشند.

احمد جانجان

گزینه سوم. در یک چرخه اصلاحی گردشی هستیم. سهم هایی که بازدهی 30 تا 40 درصدی داشتند، پول از آن ها خارج شده و وارد سهم های دیگر شده است. سهم هایی هستند که یک روند اصلاحی قبلا داشتند یا اکنون می خواهد رشد کنند. همچنین گزارش های خوبی را نیز ارائه کردند. اکنون درگیر محدوده 1 میلیون و 300 هستیم و وضعیت دلار نیز باید مشخص شود.

پیمان حدادی

گزینه سوم. با توجه به بازگشت قیمت های جهانی بعد از اصلاحی که در هفته گذشته صورت گرفت، انتشار گزارشات سه ماهه مناسب شرکت ها و اتمام مجامع به نظر می رسد که شاهد افزایش حجم معاملات باشیم. اگر این افزایش حجم معاملات مطلوب باشد نوید بخش وضعیت مناسب برای بازار در هفته های پیش رو خواهد بود.

محمدرضا صادقی مقدم

گزینه دوم. با توجه به گزارش های سه ماهه و ماهانه بسیار جذاب بسیاری از شرکت ها، برگشت قیمت نفت، تعدیلات مثبت صنایع پالایشی که قبل مجمع فرصت چندانی برای رشد پیدا نکردند. همچنین افزایش نرخ محصولات داخلی مانند صنایع غذایی و سیمان روند مثبتی را انتظار دارم. اما با توجه به تشکیل دولت جدید و ابهام در سیاست های وزرای اقتصادی و صنعتی به خصوص نگرانی های ناشی از قیمت گذاری دستوری بازار محتاط بوده و روند رشد زیاد شیب تندی نخواهد داشت.

علی قلی پور

گزینه دوم. با در نظر گرفتن گزارش‌های مثبت سه ماهه شرکت‌ها

مهدی قلی پور

گزینه دوم. بازگشت نفت به بالای ۷۵ دلار، رشد ۲ الی ۳ درصدی قیمت های جهانی، رشد احتمالی دلار در بازار آزاد به واسطه گزارش تورم تیرماه، موکول شدن مذاکرات برجام به دولت بعد، تحولات داخلی و تلاش ایالات متحده برای ممانعت از فروش نفت به چین، گزارشات میان دوره ای خوب شرکت ها.

وحید کشمیری پور

گزینه دوم. با توجه به افزایش قیمت دلار، رفع نگرانی بابت کاهش قیمت های جهانی و بازگشایی سهام بزرگ پس از مجامع سالیانه انتظار می رود مقاومت ١.٣١٠ هزار واحدی شکسته شود. اما انتظار افزایش بیش از ٩٠ هزار واحد را در طی سه روز کاری ندارم.

مهدی میرزایی

گزینه دوم. با توجه به روند مثبت که هفته گذشته و با توجه به اینکه حد فاصل این چند روز نیز عامل خاصی برای افت بازار سرمایه به وجود نیامده است. حتی عوامل سیاسی موثر بر رشد بازار نیز مانند شکست مذاکرات وین، تشدید شده است. پس رشد بازار امری قابل تصور بوده است. اما چون رشد بورس نزد مقامات تصمیم‌گیر، مد نظر نیست، این رشد چندان شدید نخواهد بود.

با توجه به نتیجه این نظر سنجی و انتخاب ۷۰ درصدی گزینه دوم (افزایشی، یک میلیون و ۳۱۰ تا ۴۰۰ هزار واحد) به نظر می‌رسد که روند آتی بازار سرمایه مثبت باشد و شاهد نوسانات زیادی در شاخص کل بورس نباشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید