شرایط و نحوه دریافت کمک هزینه ازدواج در تامین‌اجتماعی

کدخبر: ۴۲۹۲۳۳
اقتصادنیوز : هدیه ازدواج از تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی است که به بیمه شدگان واجد شرایط پرداخت می شود.
شرایط و نحوه دریافت کمک هزینه ازدواج در تامین‌اجتماعی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  آتیه‌آنلاین، پرداخت کمک هزینه ازدواج (هدیه ازدواج) یکی از انواع حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی است که به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان ازدواج کرده واجد شرایط پرداخت می‌شود.

شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج مطابق ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی، از این قرار است:

. بیمه شده طی ۵ سال قبل از تاریخ عقد، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار و بیمه پردازی داشته باشد.

. در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد.

. اولین ازدواج بیمه شده باشد.

. ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ثبت شده باشد.

گفتنی است اگر زن و شوهر هر دو شرایط لازم را دارا باشند کمک هزینه به هر دو نفر پرداخت می شود و مبلغ کمک هزینه ازدواج از حداقل دستمزد سال کمتر نخواهد بود.

متقاضیان دریافت کمک هزینه ازدواج، می توانند با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است در فرآیند دیجیتال پرداخت غیرحضوری هدیه ازدواج هیچگونه مدارک یا مستندات از متقاضی اخذ و یا توسط وی بارگذاری نمی شود و صرفاً با ثبت برخی اطلاعات در سامانه خدمات غیرحضوری مانند شماره حساب بانکی در صورت احراز شرایط که آن هم به صورت دیجیتالی صورت می پذیرد مبلغ قانونی هدیه ازدواج به حساب افراد مشمول واریز می شود.

اصولا در فرآیندهای دیجیتالی جدید سازمان تامین اجتماعی، اطلاعات مورد نیاز برای ارائه خدمات از جمله مشخصات هویتی، تاریخ ازدواج و ... از پایگاه های اطلاعاتی موجود در کشور به صورت برخط اخذ می شود و دریافت و یا بارگذاری مدارک به حداقل ممکن کاهش یافته است.

با عنایت به اینکه حوزه امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی عهده دار خدمات متنوع و گوناگونی بوده و یکی از پرمخاطب ترین واحدهای شعب سازمان می باشد، به منظور کاهش محسوس بار مراجعه به شعب و افزایش خدمات غیرحضوری بیمه شدگان، تعداد ۱۲ خدمت از طرح ۳۰۷۰ در این حوزه قرار دارد که یکی از آنها، پرداخت غیرحضوری هدیه ازدواج است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید