رصد بازار ملک؛

۴۰ سال؛ مدت انتظار برای خانه دار شدن

کدخبر: ۴۳۳۶۵۱
یک کارشناس اقتصاد مسکن درباره مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن در ایران توضیحاتی داد.
۴۰ سال؛ مدت انتظار برای خانه دار شدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمود اولاد در کلاب‌هاوس خبرآنلاین درباره بازار مسکن با اشاره به این‌که برنامه دولت، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است، اظهار داشت: برای اینکه بزرگی کار درک شود، من به یک موضوع اشاره می‌کنم. کلان شهر بزرگی مانند مشهد دارای یک میلیون واحد مسکونی است. درست است که این یک میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور توزیع می‌شود، اما به طور تجمیعی شهری مانند مشهد در هر سال قرار است در کشور احداث شود.

وی افزود: ساخت یک میلیون واحد مسکونی تنها به ساخت همین یک میلیون محدود نمی‌شود. در حقیقت در هر شهر تنها ۲۵ درصد فضا خانه‌سازی می‌شود و ۷۵ درصد فضا در اختیار معابر، فضای سبز و دیگر امکانات شهری است. نکته مهم این‌جاست که ساخت یک میلیون واحد مسکونی به زیرساخت آب و برق و گاز و دیگر موارد نیاز دارد.

عدد عجیب دوره انتظار خرید مسکن/ چقدر برای خانه‌دار شدن منتظر بمانیم؟

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه حل مشکل مسکن در ایران نیازمند اصلاح برداشت ما از موضوع مسکن است، تصریح کرد: اخیرا در اخبار گفته شده است که شاخص دسترسی به حدود ۶۹ تا ۷۰ سال رسیده است و در واقع افراد با متوسط درآمدی ایران، ۶۹ سال طول می‌کشد تا خانه‌دار شوند.

اولاد عنوان کرد: شاخص دسترسی از طرق مختلفی محاسبه می‌شود و عده‌ای پس‌انداز را در محاسبه آن در نظر می‌گیرند و عده‌ای نیز کل درآمد را در نظر می‌گیرند و قیمت یک واحد مسکونی معمولی را تقسیم بر درآمد سالانه فرد می‌کنند و کل درآمد را در نظر می‌گیرند اما من شاخص دسترسی را بدون پس‌انداز در نظر می‌گیرم.

وی خاطرنشان کرد: اگر قیمت یک واحد مسکونی معمولی ۷۰ تا ۸۰ متری را در نظر بگیریم و بر درآمد سالانه افراد تقسیم کنیم، به رقم‌های عجیبی می‌رسیم، اما اگر فرد ۵۰ درصد درآمدش را پس‌انداز کند و بعد وام بگیرد، باز هم ۴۰ سال با خرید خانه فاصله دارد؛ این در حالی است که عمده کار افراد بیش از ۳۰ سال نیست و در نتیجه عمر انتظار برای خرید خانه از دوره کاری یک شاغل فراتر رفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید