تسویه ارزی به جاری ریالی در کالاهای وارداتی؟

نوسان قیمت دلار بین ترس و جسارت

کدخبر: ۴۴۵۱۹۶
قیمت دلار در بازار ارز روز دوشنبه بین ترس و جسارت در نوسان بود. همین رفتار نیز به بازار ارز جهت می داد و پیش بینی می شود مسیر قیمت دلار در روزهای پیش رو را ترسیم کند.
نوسان قیمت دلار بین ترس و جسارت

به گزارش اقتصادنیوز ، بخشی از معامله‌گران هنوز دل‌نگرانند که بازارساز غافل‌گیرشان کند و دچار ضرر سنگین شوند و برای همین بااحتیاط قدم برمی‌دارند،  درواقع بجای اینکه مثل قبل تند و سریع قدم بردارند، پاورچین پاورچین جلو می‌روند. غافلگیر نشدن در برابر عرضه بازار ساز و یافتن یک کف محکم جدید در بازار ارز دلیل چنین رفتاری است. روی همین موقعیت نیز قیمت امروز صبح زیر ۲۸ هزارتومان آمد.

اما  طیف دیگری هستند که جسورانه عمل می‌کنند، آن‌ها معتقدند چشم‌انداز بازار رو به صعود است و هر نوسانی به سمت پایین کوتاه‌مدت است.جسارت این گروه در  فضای مبهم کنونی موجب می‌شود که بعضی موقع‌ها مسیر نزولی بازار متوقف شود. شاهد آن نوبت عصر بازار بود که قیمت از زیر ۲۸ به بالای این کانال برگشت.

سیگنال قیمت درهم به قیمت دلار

در کنار آرایش معامله‌گران برای خرید و فروش اسکناس، نرخ درهم نیز یک متغیر مهم برای فعالان اقتصادی است. نرخ حواله درهم  با یک افزایش روبرو شد  این افزایش قیمت نشان می‌دهد تقاضای تجاری بالا است. البته در بازار، معامله‌گران یکسری زمزمه‌هایی می‌کنند که واردکننده‌ها از شرکت‌ها در قبال تحویل کالا بجای ریال، ارز مطالبه می‌کنند که این ارز یا یورو است یا درهم. وقتی از معامله‌گران میپرسی چرا تسویه ارزی جانشین تسویه ریالی شده است؟ مدعی می شوند که چون چشم‌انداز بازار مبهم است  واردکننده ریسک نمی‌کند همه کالاهای تحویلی شرکت را با ریال مبادله کند و سعی دارد درهم و یورو مطالبه کند که بعدها اگر هر اتفاقی برای ریال افتاد، قدرت خریدش  کم نشود.

در روز دوشنبه در بازار یک سکه فروش بخاطر خرید و فروش دلار پلمپ شد. این پلمپ سکه‌فروشی از طرفی یک علامتی بود که نظارت توی بازار، جدی‌تر می‌شود. از طرف دیگر برخی از عوامل بازار خوشحال بودند که دست در بازار کم می‌شود.

در مجموع اگر قرار باشد یک تصویری از بازار داده شود اینست که بازار ارز به شدت تحت تاثیر اخبار و نجوا و زمزمه‌هاست و دو قطبی ترس و جسارت در آن مشهود است. جریان اول محافظه‌کارانه، عمل می‌کند و فعلا دنبال افزایش قیمت نیست. اما جریان دوم رادیکال، عمل می‌کند و سعی دارد که قیمت دلار را به سمت کانالای بالاتر پیش ببرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید