بسته خبری اقتصادنیوز 13 آبان 1400

دور جدید مذاکرات وین از 8 آذر/افتتاح زیر مجموعه غول سرمایه گذاری بورسی

کدخبر: ۴۵۲۱۶۶
اقتصادنیوز: روز پایانی هفته با دو رویداد مهم دنبال شد؛ اول شکست عملیات سرقت نفت کش ایرانی توسط سپاه پاسداران و دوم از سرگیری دور جدید مذاکرات وین از 8 آذر امسال بود.
دور جدید مذاکرات وین از 8 آذر/افتتاح زیر مجموعه غول سرمایه گذاری بورسی

به گزارش اقتصادنیوز، مهمترین رویداد در بسته خبری امروز، اختصاص به زمان اعلام برگزاری دور جدید (هفتم) مذاکرات وین دارد. علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در توییتی در ساعات پایانی شب گذشته اعلام کرد به انریکه مورا زمان از سرگیری مذاکرات وین را هشتم آذر (29 نوامبر) اعلام کرد. اتحادیه اروپا نیز با تایید این خبر در بیانیه ای از آغاز دور جدید مذاکرات وین خبر داده است. امریکا، روسیه نیز هرکدام در بیانیه های جداگانه از آغاز دور جدید مذاکرات وین استقبال کردند.

واشنگتن البته اعلام کرده مذاکرات دور هفتم وین از نقاط توافق و پایانی دور ششم مذاکرات وین آغاز میشود.تهران هم تاکید کرده دور جدید مذاکرات با هدف رفع تمام تحریم های ظالمانه و غیرانسانی آغاز میشود. اگرچه ناظران سیاسی وضعیت کنونی را یک گام رو به جلو میدانند اما به نظر اختلافات اساسی دو طرف در مذاکرات، توافق احتمالی را زمانبر خواهد کرد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی در این خصوص با طعنه نسبت به طرف غربی تاکید کرده تا زمانی که تحریم های ظالمانه و تجاوز امریکا تداوم یابد، تکلیف مذاکرات از قبل روشن است.

خبر مربوط به برخورد ناو امریکایی با نیروی دریایی سپاه پاسداران و خبر موفقیت آمیز ایران در گرفتن نفتکش متخلف ویتنامی که اکنون در بندرعباس لنگر انداخته است، فضای رسانه ای را امروز به این سو بُرد.خبرگزاری آسوشیتدرپرس و نشریه نیوزویک هر دو با منابع جداگانه از وزارت دفاع امریکا خبر مربوط به توقیف نفتکش ویتنامی توسط نیروی دریایی سپاه را تایید کردند. البته پنتاگون مدعی شده که روایت ایران از دزدی نفتکش ایرانی توسط نیروهای امریکایی نادرست است.

سه شنبه هفته آینده خاندوزی به مجلس می رود

در اخبار مهم دیگری، هیات وزیران امروز به ریاست ابراهیم رییسی، رئیس جمهور برگزار شد و در مهمترین دستورکار، ابراهیم رییسی اعلام کرد: مصوبه اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه باید سریع و دقیق اجرا شود. در جلسه بعداظهر روز گذشته ستاد تنظیم بازار نیز مقرر شد قیمت مرغ منجمد به ازای هر کیلو 20 هزار تومان در بازار میوه و تره بار عرضه شود.

خبر مهم دیگر مربوط به دیدار روسای بانک های مرکزی ایران و عراق بود که پرداخت بدهی های عراق به ایران دستورکار اصلی این دیدار دو جانبه بود. در اخبار مهم دیگر علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس گفته است، سه شنبه هفته آینده، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در مجلس حضور خواهد یافت و درباره وضعیت بورس توضیح میدهد.

اخبار صنایع: دو خبر مهمی که باید به آن توجه کنیم

در اخبار صنایع، دو خبر مربوط به صنعت خودرو و سیمان را باید با حساسیت دنبال کرد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ضرورت تغییر ریل قیمت گذاری در صنعت خودرو و احتمال سناریوی افزایش قیمت خودرو درب کارخانه متناسب با قیمت بازار خبر داد. در خبر مهم دیگری در همین خصوص، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران از عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد. براساس اعلام این مقام بورس کالایی، با ایران خودرو (#خودرو) درباره خودرو‌هایی که مشمول قیمت گذاری پایه نمی‌شوند مانند خودرو تارا و هایما، مذاکره هایی انجام شده است. همچنین قرار است در دور نخست، 90 درصد تولیدات گروه خودرو سازی بهمن (#خبهمن) در بورس کالا عرضه شوند.

خبر مهم دیگر صنعت هم مربوط به خرید سیمان از بورس کالاست؛ براساس اعلام بورس کالا، میزان خرید سیمان در روش گواهی سپرده کالایی حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۰۰تن در هر جلسه معاملاتی در هر نماد خواهد بود. همچنین معاملات گواهی سپرده سیمان قرار است دو روز در هفته در روز‌های دوشنبه و سه شنبه انجام شود. برای این معاملات سیمان تیپ دو با کیسه‌های پنجاه کیلو در نظر گرفته شده است.

افتتاح مهم زیرمجموعه غول سرمایه گذاری بورسی

در حوزه اخبار شرکت ها، در مهمترین خبر، پروژه اصلاح مدار تغلیظ کارخانه زغالشویی پروده طبس از زیرمجموعه های #شستا افتتاح شد.

در خصوص اخبار مربوط به مزایده و واگذاری سهام شرکت ها:

#ومعادن |  پذیره نویسی عمومی سهام تجلی توسعه معادن و فلزات - سلب حق تقدم، اعلامیه شد.

#قثابت | شرکت از واگذاری سهام قند بیستون و شناسایی 10 میلیارد تومان سود خبر داد.

#لکما | فروش یک قطعه زمین به مساحت 20،000 متر مربع واقع در فاز 2 منطقه ویژه اقتصادی شیراز آگهی شد.

#وشهر | از 90 رقبه املاک مازاد بانک شهر، کل املاک به دلیل عدم دریافت پیشنهاد به فروش نرسید، لکن فروش املاک مذکور در دستور کار فروش قرار دارد.

#زقیام | شرکت اعلام کرد: واحد دامداری ایوان به دلیل عدم متقاضی در مزایده به فروش نرسید.

در دیگر اخبار مهم شرکت ها:

#شپدیس |  پتروشیمی پردیس درباره تفاوت نرخ فروش اوره صادراتی اعلام کرد: با توجه به قرارداد موجود و روال فروش تهاتری ثبت فروش در دفاتر به تحویل گرفتن ذرت مابه ازای اوره از خریدار موکول میشود که نرخ اوره در زمان صدور پیش فاکتور بالاتر از نرخ های جهانی بود.#کرماشا (پتروشیمی کرمانشاه) هم در همین خصوص شفاف سازی کرده بود.

#حتاید | تایدواتر خاورمیانه در خصوص بدهی سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به یکی از شرکت های زیرمجموعه شفاف سازی کرد.

#وایرا | سرمایه گذاری صنایع ایران از دریافت مجوز فعالیت سبدگردان سورین با 81 درصد مالکیت خبر داد.

شرکت هایی که افزایش سرمایه میدهند

در حوزه افزایش سرمایه ها و مجامع شرکت ها:

#درهآور | شرکت از تمدید مجدد مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه خبر داد.

#وساپا | گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 1067.5 میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#قثابت | جلسه مجمع عمومی این شرکت  در ساعت 10:00 روز شنبه مورخ 1400/08/29 در تهران (میدان فاطمی-خیابان شهید گمنام-پلاک 14-طبقه 4-انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران) در ساعت 10 شنبه 29 آبان برگزار میشود.

 

  • 12
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید