بسته خبری اقتصادنیوز 12 آبان 1400

۱+۴ آماده مذاکره باشد /تصمیم مهم درباره سرنوشت دلار 4200 تومانی

کدخبر: ۴۵۱۹۳۲
اقتصادنیوز: ایران به شرکای اروپایی و روسی و چینی خود اعلام کرده منتظر برگزاری دور جدیدی از مذاکرات باشند که تاریخ دقیقی آن به زودی اعلام میشود.
۱+۴ آماده مذاکره باشد /تصمیم مهم درباره سرنوشت دلار 4200 تومانی

به گزارش اقتصادنیوز، در تازه ترین ابرازنظرها پیرامون از سرگیری مذاکرات برجامی، نشانه های تعاملی دو طرف مذاکره کننده ایران و غربی ها قابل رصد و پیگیری است. رئیس جمهور امریکا جو بایدن در تازه ترین ابراز نظر از تریبون نشست گروه ۲۹ در رم استفاده کرد تا این پیام را به تهران بدهد که امریکا در کنار آلمان، فرانسه و بریتانیا متعهد می شود که خروج دونالد ترامپ از توافق را تکرار نکند.

اشاره به این صحبت ها به فشار جمهوریخواهان است که در این چند روز گذشته گفته اند هر گونه توافق بدون توافق کنگره و سنا پاره خواهد شد. وی همچنین تلویحاً گزینه نظامی (در صورت شکست مذاکرات) را رد کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه: تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌بخش نبود. امیر عبداللهیان، وزیر خارجه هم در تازه ترین توییت خودش خطاب به گروه 4+1 از آمادگی برای از سرگیری مذاکرات خبر داد.

تصمیمی که برای دلار 4200 تومانی گرفته می شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مورد دلار ۴۲۰۰ تومانی منابع و مصارف آن را بررسی می‌کنند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت در جهت اصلاح ساختار بودجه به زودی لایحه‌ای با قید دو فوریت برای اصلاح دلار ۴۲۰۰ تومانی تقدیم مجلس می‌کند.

همچنین نمایندگان مجلس با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کردند. ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس: حقوقی ها و یقه سفیدها فشار میاوردند تا تحقیق و تفحص از بورس انجام نشود! در همین حال کمیسیون اقتصادی مجلس هم خواستار عرضه خوراک پالایشگاه‌ها از طریق بورس انرژی شد.

مجید عشقی،️ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از پیگیری جدی به منظور رفع مشکلات توزیع سود نقدی شرکتها از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) خبر داد. کانون کارگزاران از بانک مرکزی برای برداشتن سقف تراکنش پرداخت از درگاه‌های بانکی برای خرید سهام درخواست کرده بود.

صادرات ایران 27 میلیارد دلار شد

در مهمترین خبر مربوط به حوزه صنایع، گمرک ایران اعلام کرد: صادرات ایران در 7 ماه به 27.7 میلیارد دلار رسید؛ بدین ترتیب سرجمع صادرات هفت ماهه کشور به  75میلیون و 183هزار تن به ارزش 27میلیارد و 74میلیون دلار  رسید. همچنین وزیرنفت گفته: از دو هفته آینده صادرات فرآورده‌های نفتی هم از سرگرفته می‌شود.

مقایسه فروش صنایع بورسی در دوره یک ماهه مبتنی به ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، حکایت از میانگین رشد ۵۷ درصدی فروش در این صنایع دارد. مجموع فروش صنایع بورسی در دوره یک ماهه منتهی به مهر ماه ۱۴۰۰، مبلغ ۱۵۶.۳ هزار میلیارد تومان بود. مجموع فروش این صنایع در دوره مشابه گذشته مبلغ ۹۹.۶ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

اخبار شرکت ها: در انتظار عرضه اولیه جدید

در یکی از مهمترین اخبار شرکت ها فرابورس از درج شرکت فرانسواز یزد (#کایزد) در بازار دوم فرابورس ایران خبر داد تا منتظر عرضه اولیه این شرکت در بازار باشیم.

در دیگر اخبار مهم شرکت ها:

#کماسه | در راستای تامین منابع مالی جهت جابجایی و انتقال کارخانه تامین ماسه ریخته گری از محل فعلی به سایت جدید، هیأت مدیره به اتفاق آراء مصوب کرد مقدمات، تشریفات و تمهیدات لازم برای واگذاری بخشی از اراضی کارخانه(حدود 61 هزار متر مربع) که در حریم شهر فیروزکوه واقع شده پس از ارزشگذاری توسط کارشناس رسمی دادگستری از طریق برگزاری مزایده عمومی به صورت نقد و یکجا انجام پذیرد.

#مفاخر | شرکت از فروش ، نصب و راه اندازی تعداد 1000 دستگاه Minipc با مارک Intel به بانک صادرات ایران (#وبصادر) خبر داد.

#ثنوسا | نوسازی و ساختمان تهران اعلام کرد: موضوع تفاهم‌نامه منطقه آزاد کیش و فدراسیون فوتبال کشور جهت ساخت کمپ تیم‌های ملی فوتبال ایران هیچگونه ارتباط با توافق‌نامه مورخ 1399/05/05فی‌مابین این شرکت و سازمان منطقه آزاد کیش که علیرغم گذشت بیش از یکسال از اجرائی نمودن و انعقاد قرارداد مشارکت خودداری نموده‌ است نداشته و ندارد و لذا آخرین اقدامات و نتایج حاصله بموجب آنچه که در گزارش تفسیری مدیریت برای سال مالی منتهی به 1400/06/31عنوان شد.

#وخارزم | سرمایه گذاری خوارزمی از آزادسازی 3.890.000سهم شرکت پتروشیمی فن آوران (#شفن) خبر داد.

#خکمک | شرکت از تغییرات اساسی در قرارداد فروش مجموعه کمک فنر با سازه گستر سایپا  براساس افزایش مبلغ 18 میلیارد تومان به فروش شش ماهه اول سال 1400 خبر داد.

#کگهر | کارخانه خط 3 تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون تن با سرمایه گذاری 60 میلیون یورو و 100 میلیارد تومان در مدت 36 احداث و به بهره برداری رسید. با افتتاح این خط ظرفیت تولید کنسانتره این شرکت از 4 میلیون به 6 میلیون تن افزایش خواهد یافت و اثرات درآمدی این خط حدود 15 درصد افزایش درآمد شرکت خواهد بود.

#کیسون | قرارداد ۶۲میلیارد تومانی کیسون در قالب اجرای بخشی از عملیات ساختمان و نصب ساختگاه پروژه متانول دنا نهایی شد.

#خکمک | شرکت از تعدیل قراردادها و افزایش مبلغ 18 میلیارد تومان به فروش شش ماهه اول سال 1400 خبر داد.

در حوزه برگزاری مزایده ها:

#دی | مزایده عمومی املاک تملیکی و مازاد بانک دی آگهی شد.

#ثبهساز | مزایده فروش ملک مریم (تهران خیابان شهید باهنر (نیاوران) - خیابان صادقی قمی-خیایان همایون- خیابان مریم نبش کوچه شهرام و بهمن) نهایی شد.

5 شرکتی که افزایش سرمایه میدهند

در خصوص جزییات اعلام افزایش سرمایه:

#سامان | بانک سامان پیرو گزارش منتشر شده در پایگاه خبری سامانه کدال مبنی بر افزایش سرمایه اعلام کرد: موافقت بانک مرکزی طی نامه شماره 00/225411 به تاریخ 9 آبان اخذ شد و مدارک و مستندات لازم برای اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در حال تکمیل و ارسال است.

#سپ | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش به میزان 60 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی نهایی شد.

#حتاید | افزایش سرمایۀ شرکت از 195 میلیارد تومان 703.5 میلیارد تومان (از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#چکاوه | افزایش سرمایۀ شرکت از 25 میلیارد تومان به 70 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

در خصوص تاریخ برگزاری مجامع:

#حبندر |جلسه مجمع عمومی این شرکت با دستورکار افزایش سرمایه در تهران، (خیابان خالداسلامبولی (وزراءسابق)، روبروی خیابان بیست و یکم ،طبقه همکف، پلاک 84- سالن اجتماعات تایدواترخاورمیانه) در ساعت 10 دوشنبه 22 آبان برگزار میشود.

  • 11
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید