بسته خبری اقتصادنیوز 8 آبان 1400

برجام در کانون توجه بازارها؛ در بورس چه خبر است؟

کدخبر: ۴۵۰۸۵۲
اقتصادنیوز: کانون توجه تحولات به اخبار پیرامون مذاکرات معاون وزیر خارجه ایران به بروکسل و مسکو مربوط میشد. البته با سفر بایدن به اروپا یکی از محورهای مهم رایزنی های سران G20 همچنان برجام است.
برجام در کانون توجه بازارها؛ در بورس چه خبر است؟

به گزارش اقتصادنیوز، در دو روز گذشته بیشترین اخبار کلان مربوط به سفر معاون وزیر امورخارجه ایران به بروکسل و روسیه بود؛ در حالی که وزیر خارجه در جدیدترین اظهار نظر تاکید کرده مذاکرات ایران با 4+1به زودی برگزار میشود که معاون وزیر خارجه نیز در روز جمعه در سفر به مسکو عنوان کرده که در ابتدا دیدارهای دوجانبه با اعضای برجام (به غیر از امریکا) برگزار میشود.

سیگنال جدید برای انفجار ارزهای دیجیتال

قیمت گوشی کارکرده در بازار +جدول

اروپا سفر علی باقری کنی را مثبت ارزیابی کرده و رافائل گروسی با اشاره اینکه امیدوار است با رئیس جمهور ایران (ابراهیم رییسی) دیدار کند، ابراز امیدواری کرده که با استفاده از دیپلماسی، مسئله نظارت بر برنامه هسته ای ایران حل شود.

امریکا هم در جدیدترین اظهارنظر گفته که با حسن نیت سفر معاون وزیرخارجه ایران به بروکسل را دنبال میکند. جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در سفر به اروپا برای برگزاری نشست سران گروه بیست تاکید کرده که برجام یکی از محورهای اصلی رایزنی هایش در اروپاست. البته امریکا امروز تحریم های جدیدی علیه برخی شخصیت های حقوقی و حقیقی ایران وضع کرد.

در اخبار دیگری مربوط به بازار سرمایه، رئیس سازمان خصوصی سازی روز چهارشنبه جلسه ای با بزرگان بازار سرمایه برای عرضه دارایی های دولت برگزار کرد. در همین حال علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در یک گفت و گوی تلویزیونی ابراز داشته که بانک مرکزی برنامه ای برای افزایش نرخ سود اوراق ندارد و برنامه ما تعامل با بازار سرمایه است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم به بانک‌ها دستور داده؛ در صندوق تثبیت صدور واحد بزنند و در گام اول یکی از بانک‌‌ها اقدام کرد.

وزیر اقتصاد پیش تر در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد بانک‌ها مکلف شوند حداکثر ظرف یک هفته پس از درخواست مشتری، یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات را به مشتری تحویل دهند.  این در حالی است که مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تاکید کرده بودجه ۱۴۰۱ به گونه‌ای تنظیم می‌شود که پاسخگوی مواردی مانند رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و تک‌رقمی شدن تورم باشد.

براساس گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس، بودجه سال 1400 حدود 307 هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین خواهد داشت.با این وصف باید دید که دولت از چه مسیر و کانالی این کسری را تامین کند. میرکاظمی در پاسخ به پرسشی در خصوص ادعای برخی رسانه ها مبنی بر افزایش قیمت حامل های انرژی در بودجه سال آینده هم تصریح کرد: خیر، چنین تغییراتی نداریم. در همین حال مهدی میر اشرفی، رئیس کل گمرک ایران هم از رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران در هفت ماهه امسال خبر داد.

در سه شنبه پیش رو وزیر نفت برای ارائه گزارش از آخرین وضعیت صادرات نفت و فراورده‌های نفتی در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور می یابد. هفته پیش رو معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز به صورت جداگانه میهمان این کمیسیون خواهد بود.

اخبار شرکت های بورس و فرابورسی هم متعدد بودند اما در مهمترین آن ها،

#سپید | با افزایش ظرفیت در تولید تخم مرغ نطفه دار افزایش تولید جوجه یک روزه را در شرکت خواهیم داشت که با توجه به زمان جوجه ریزی تولیدات آن کلا در سال مالی 1401 محقق خواهد شد ولذا آثار مالی ان در صورت های مالی سال 1401 در صورت های مالی انعکاس خواهد یافت. همچنین اجاره یکواحد کشتارگاه صنعتی از اداره ورشکستگی استان گیلان به قاائم مقامی از شرکت ورشکسته کشتارگاه کیسوم (سهامی خاص) نهایی شد.

#بمپنا | با توجه به پیگیری های بعمل آمده توسط تولید برق عسلویه از مدیریت شبکه برق ایران در خصوص شفاف سازی موارد و حسابهای فیمابین، درآمد بخش انرژی و آمادگی با لحاظ نمودن درآمد واحد اول بخار ارسال می شود. درآمد فروش برق واحد اول بخار در بازار برق معادل 327 میلیون تومان است که مطابق با قرارداد بیع متقابل، درآمد مذکور تا پایان دوران صرفه جویی سوخت این واحد، متعلق به شرکت تولید نیروی برق حرارتی است و نهایتا با مطالبات این شرکت از محل سوخت صرفه جویی شده واحد اول بخش بخار نزد تولید نیروی برق حرارتی تهاتر می شود

#شگویا | مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان با اشاره به ثبت رکورد شانزده ساله تولید محصولات «پلی‌اتیلن ترفتالات» ایران در هفت‌ماهه نخست امسال، از تولید ۶۷۰ هزار تن محصول خبر داد و گفت: تولید هفت‌ماهه در مقایسه با پارسال حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

#وسینا | با عنایت به اینکه سهامدار عمده این بانک در راستای اجرای مفاد ماده 18 دستور العمل تملک سهام بانک ها ،نسبت به انتشار آگهی عرضه مدیریتی غیر کنترلی 33 درصدی سهام خود در بانک سینا اقدام کرد، لذا مقرر شد آگهی مزایده سهام شرکت توسعه اعتماد مبین لغو و بعد از تعیین تکلیف عرضه بلوک 33 درصدی سهام بانک ،مجددا اقدامات و تشریفات آگهی انجام شود.

#غدام | خرید مواد اولیه از شرکت آوا تجارت صبا به مبلغ 2.1 میلیارد تومان - خرید مواد اولیه از شرکت گندمکوب (همگروه) به مبلغ 2 میلیارد تومان - خرید مواد اولیه از شاه پرور قاسم چنگانی به مبلغ 1.9 میلیارد تومان - فروش محصولات به دامپروری جعفر فرمانبر بی ریا به مبلغ 1.8 میلیارد تومان - فروش محصولات به تعاونی تهیه و توزیع خوراک دام سامان به مبلغ 2.1 میلیارد توماو - فروش محصولات به تعاونی کشاورزی دامداران نگین سبز ری به مبلغ 1.9 میلیارد تومان - فروش محصولات به تعاونی کشاورزی دامداران ورامین زرین دام به مبلغ 1.9 میلیارد تومان نهایی شد.

#وامین | درخواست پذیرش سهام سرمایه کذاری امین توان آفرین ساز در فرابورس ایران در جلسه 4 آبان هیات پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران به صورت مشروط موافقت به عمل آمد. قبل از درج نام شرکت در فهرست نرخ های فرابورس و آغاز معاملات ،اطلاعات لازم و تعیین شده توسط این شرکت ارائه شود.

#ولساپا | طرح دعوی به شرکت الزام به ایفای تعهد مالی و صدور حکم مبنی الزام خواندگان به پرداخت مابه التفاوت مبلغ ثمن قراردادهای خرید دین است.

#کاذر | بر اساس توافقات صورت گرفته با ذوب آهن اصفهان و قراداد تنظیم شده در قبال تامین آجرهای دولومیتی مورد نیاز شرکت فوق تمامی دولومیت زینتره تولید شده مازاد بر مصرف ذوب آهن اصفهان بصورت انحصاری به شرکت فرآوردهای نسوز آذر فروخته شود. این قرارداد به مدت یکسال و قابل تمدید برای سه سال است. دولومیت زینتر مورد مصرف داخلی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان طی قرارداد جداگانه توسط این شرکت پیش فرآوری شود.

#قشیر | علت کاهش سود شرکت در 6 ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته، جذب 69 هزار تن قند چغندرقند کشت پاییزه اعلام شد.

در بخش افزایش سرمایه ها،

#ختراک افزایش سرمایه 100 درصدی و #خموتور افزایش سرمایه 110 درصدی را در مجمع به تصویب رساند.

#خاهن | با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 910.2 میلیارد تومان به 1441.8 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ 5 آبان تا 4 دی امسال تعیین شد.

#فسپا | افزایش سرمایۀ شرکت از 65 میلیارد تومان به 130 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

 #کمرجان | با عنایت به مصوبه هیات مدیره مبنی بر اصلاح ترکیب افزایش سرمایه به منظور سهولت و تسریع مراحل ثبت افزایش سرمایه نزد اداره ثبت شرکتها، مقرر شد افزایش سرمایه این شرکت از مبلغ 7 میلیارد تومان به 67.3 میلیارد تومان صرفاً از محل مازاد تجدید ارزیابی انجام شود.

#غزر | با عنایت به مجوز افزایش سرمایه براساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایۀ شرکت از 320 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

در خصوص زمان برگزاری مجامع هم،

#زپارس | جلسه مجمع عمومی این شرکت با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (بزرگراه تهران کرج - ورودی غربی مجموعه ورزشی آزادی - سالن اجتماعات هتل المپیک) در ساعت 10 دوشنبه 17 آبان برگزار می‌شود.

#خاور | جلسه مجمع عمومی این شرکت با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (ضلع غربی ورزشگاه آزادی - هتل المپیک - سالن بین الملل) در ساعت 10 دوشنبه 17 آبان برگزار می‌شود.

#وثنو | جلسه مجمع عمومی این شرکت در تهران (میدان ونک- خیابان ملاصدرا- خیابان شیخ بهایی شمالی- ضلع شمال غربی میدان شیخ بهایی- جنب بانک رفاه- درب شرقی دانشگاه الزهرا-مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا سالن بانو مجتهده امین) در ساعت 10 صبح سه شنبه 18 آبان برگزار می‌شود.

  • Screenshot 2021-10-22 210558
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید