بسته خبری اقتصادنیوز 9 آبان 1400

هشدار به بانک ها /یک فولادی شرکت جدید خرید

کدخبر: ۴۵۱۱۳۰
اقتصادنیوز: با اعلام نرخ سود بین بانکی سیگنال جدیدی به بازارها ارسال شد که در صدر آن ها بورس بازان آن را نگران کننده دانستند.
هشدار به بانک ها /یک فولادی شرکت جدید خرید

به گزارش اقتصادنیوز، مهمترین اخبار بازار حول محور برجام است؛ در حالی که از امروز سران گروه 20 در ظهر روز شنبه در رم ایتالیا آغاز به کار کرد که امریکا و سران سه کشور اروپایی در بیانیه ایی مدعی شدند که تسریع فعالیت های هسته ای ایران فقط توجیه نظامی دارد و از این بابت از امتناع ایران بابت حضور دوباره در برجام نگرانند. ایران اما به نقل از علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرده اگر لغو تحریم ها در دستور کار و پذیرش نهایی قرار گیرد ما در مذاکرات پیشرفت خواهیم داشت، در غیر اینصورت اتفاقی نمیافتد.

با این اوصاف باقری خبر داده که مرحله آینده مذاکرات از ماه نوامبر آغاز میشود. وال استریت ژورنال نیز در گزارش مدعی شده که امریکا همزمان با مذاکرات ممکن است دوباره تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کند اما مسکو در واکنش به تحریک های جدید گفته که شرایط کنونی ناشی از خروج یکجانبه امریکا از برجام است و تحریم های جدید، مذاکرات را پیچیده تر میکند. در هر صورت به نظر میرسد درماه میلادی پیش رو تحولات جدیدی صورت گیرد و دو طرف مذاکرات را در وین از سر گیرند.

از خبر سود بانکی تا جلسه فعالان اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی

خبر مهم دیگر امروز مربوط به اعلام هفتگی نرخ سود بین بانکی از سوی بانک مرکزی بود؛ نرخ سود بین بانکی با افزایش 0.45 درصد به 20.31 درصد رسید. این مقدار افزایش در یک هفته، بر اساس دیتای بانک مرکزی بی سابقه بوده است! پیش تر علی صالحی آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه ای در تلویزیون گفته بود که برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود اوراق ندارد.

همچنین محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز از برگزاری جلسه فعالان اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی خبر داد و گفته بود: تجار در این جلسه، موانع رفع تعهد ارزی و تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما با سنا را مطرح کردند و رئیس کل بانک مرکزی قول داد با برگزاری کمیته‌های تخصصی با حضور فعالان اقتصادی، دستورالعمل‌ها را بازنگری کند.

 در همین حال، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین جلسه خود انجام معاملات بلوک‌ را با هدف توسعه بورس‌های کالایی برای بورس کالا و بورس انرژی تصویب کرد. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز روز شنبه گفته است: : در جلسه با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار توافق شد که ظرف دو ماه آینده پرداخت سود سهام همه شرکت‌های بورسی از طریق سجام انجام شود

اخبار مهم صنایع: هشدار به بانک ها

در مهمترین اخبار صنایع، هم بانک مرکزی در گزارشی درباره تحولات بازار مسکن تهران در مهرماه اعلام کرده، بهای مسکن در مهرماه نسبت به ماه قبل کاهش یافت. همچنین وزارت صمت نیز در گزارشی نوشته است:آمارها نشان می‌دهد قیمت برنج، شکر و گوشت در شهریور امسال بین ۲۸ تا ۷۱ درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش قیمت مربوط به شکر بود. همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد خاندوزی به بانک ها هشدار داده از سرمایه گذاری غیرضرور دست بردارند.

یک شرکت فولادی سهامدار یک شرکت شد

در اخبار مهم شرکت ها هم، روز شنبه فرابورس از پذیرش شرکت صنایع فروآلیاژ ایران (فروژ) در بازار دوم خبر داد. در همین حال فرابورس اعلام کرد: پذیره نویسی سهام شرکت تجلی از طریق عرضه عمومی سه شنبه 2 آذر سال 1400 انجام می شود. در این عرضه 15 درصد از سهام شرکت تجلی از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی با هر سهم قیمت هزار ریال برای عموم مردم عرضه میشود. در همین حال عضو و نماینده هیات موسس تامین سرمایه خلیج فارس (#تفارس) با اعلام مشارکت بیش از ۱۵۱ هزار در پذیره‌نویسی تفارس از پایان پذیره‌نویسی اولین تامین سرمایه صنعتی ایران خبر داد.

در مهمترین اخبار شرکت ها هم جزئیات 5 طرح پالایش نفت تبریز (#شبریز) اعلام شد و پالایش نفت شیراز (#شراز) نیز درباره صورت های مالی توضیحات مفصلی داد.

در دیگر اخبار مهم شرکت ها

#هرمز | فولاد هرمزگان اعلام کرد: با خرید 30 درصد دیگر از سهام شرکت 10 میلیون تنی ستاره سیمین در مهر ماه سال جاری ، با بیش از 51 درصد، سهام دار اصلی این شرکت تازه تاسیس شده، است.

#ولتجار | شرکت از مزایده فروش املاک مازاد شرکت و شناسایی 5.2 میلیارد ریال سود ناشی ازاین واگذاری خبر داد.

#وبیمه | آگهی مزایده فروش 8 باب ملک تجاری مشاعی دارای سند تک برگ 3 دانگ از 6 دانگ(سهم الشرکه شرکت جمعاً به متراژ 257 متر مربع) واقع در شهرستان رامسر-سادات شهر- دریادیم.

#قنیشا | نظر به زمانبر شدن فرآیند الحاق بخشی از زمینهای کارخانه به محدوده شهری و عدم وجود برآورد زمانی مناسب از این بابت ، لذا مقرر شد مجددا گزارش کارشناسی جدید اخذ و گزارش توجیهی بر این اساس تهیه و جهت اخذ گزارش بازرس ارائه شود.

#دانا | بیمه دانا: هنوز علت و میزان خسارت آتش سوزی طبیعت سبز پارس کهن معلوم نیست.

#تمحرکه | ماشین سازی نیرو محرکه در تاریخ 8 آبان در مناقصه پارس خودرو (بعد از تمدید زمان شرکت در مناقصه از طرف پارس خودرو #خپارس) با موضوع ساخت 18 دستگاه گاری حمل قطعات پارس خودرو شرکت کرد.

#زکوثر | سرمایه گذاری کشاورزی کوثر اعلام کرد: با توجه به کاهش درآمدهای غیرعملیاتی، جریان وجوه نقد شرکت نسبت به دوره مشابه گذشته کاهش داشت.

#وهور | احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت اسمی 450 مگاوات به صورت قرارداد BOO در محمود آباد مازندران به مبلغ 450 میلیون یورو با مشارکت شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور به میزان 65 درصد و شرکت تانا انرژی 35 درصد.

#حسینا | پیرو مذاکرات و پیگیری های به عمل آمده با اداره کل استان هرمزگان مبلغ بدهی به 122.1 میلیادر تومان کاهش یافت و همچنین مقرر شد همه اقدامات جهت حصول مبلغ مزبور تا اعلام نتیجه کمیته مزبور متوقف شود.

#حفاری | حفاری شمال از افزایش 77 درصدی درآمدهای عملیاتی در 6 ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. عمده دلیل کاهش سودآوری شرکت، کاهش سایر درآمدها و افزایش هزینه های عملیاتی است.

#ثپردیس | در اولین ماه سال مالی به درامد  8.7 میلیارد تومانی از محل فروش پروژه باران 1 رسید.

#فروس | شرکت از افزایش نرخ خبر داد. چند نکته در این باره حایز اهمیت است؛  قیمت فوق جهت هر کیلو تعیین شد. بر اساس مجوز انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ ، در صورت فروش محصول بصورت بسته بندی ، مبلغ 200 تومان به مبالغ فوق اضافه می شود. اعمال افزایش نرخ ها بر اساس مجوز هیات مدیره انجام می شود.

جزییات سه افزایش سرمایه مهم

برخی شرکتها جزییات افزایش سرمایه را اعلام کردند:

#فارس | پیشنهاد افزایش سرمایه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در جلسه ٣٣٨ هیات مدیره این شرکت مطرح و مقرر شد اقدامات لازم جهت تهیه گزارش توجیهی و فراهم نمودن امکان انجام الزامات قانونی به منظور افزایش سرمایه از 28700 میلیارد تومان تا 50000 میلیارد تومان از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌های سرمایه‌ای با رعایت مفاد لایحه اصلاحی قانون تجارت و ضوابط و مقررات حاکم بر بازار سرمایه به عمل آید.

#بسویچ | افزایش سرمایه 377 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#امین |  با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 700 میلیارد تومان به‌مبلغ 1100 میلیارد تومان، تعداد 3.9 میلیارد سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 17.5 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میشود. مهلت پذیره نویسی عمومی از تاریخ 8 آبان تا 22 آبان تعیین شد.

 

  • Screenshot 2021-10-22 210558
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید