بسته خبری اقتصادنیوز 10 آبان 1400

جلسه مهم در باب همایون/افزایش تولید دو خودروساز

کدخبر: ۴۵۱۴۱۰
اقتصادنیوز: در بسته خبری روز دوشنبه 10 آبان، برجام همچنان مبحث محوری است اما جلسه امروز بورسی ها در باب همایون مهم ارزیابی میشود.
جلسه مهم در باب همایون/افزایش تولید دو خودروساز

به گزارش اقتصادنیوز، رایزنی های معاون وزیر اموخارجه ایران در بروکسل و و مسکو حالا به نقطه ای رسیده که به احتمال قوی ادامه مذاکرات وین از ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) دوباره آغاز شود. ایران تاکید دارد تنها در صورت لغو تحریم ها و حفظ منافع عمومی و کشور جاضر به توافق با طرف غربی است اما مذاکره را در صورت رفع تحریم ها مطلوب میداند.

روسیه امروز در بیانیه ای عنوان کرده خواسته تهران درست و منطقی است، اورپا اما به همراه امریکا براز نگارنی کرده است. در همین جال جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و وزیر امو خارجه او آنتونی بلینکن عنوان کرده اند که دیپلماسی تنها راه حل مناسب برای مهار برنامه هسته ای ایران است.

البته سی ان بی سی در گزارشی روز یکشنبه عنوان کرده بود که به این زودی ها توافقی در کار نخواهد بود و به نظر میرسد این شرایط زمانبر باشد. همسو با مذاکرات برجام، مذاکرات منطقه ای ایران و عربستان به نقطه های امیدوارکننده رسیده است. اگرچه براساس طرف عربستانی، مذاکرات دوستانه اما روبه پیشرفت نبوده اما به نظر میرسد بعد از چهار دور مذاکره، بالاخره زمان بازگشایی سفارتخانه ها نزدیک است.

کارگروه واگذاری سهام دولتی ها

در همین حال کارگروه واگذاری سهام دولت و متعلق به دولت بعدازظهر یکشنبه) به ریاست محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور برگزار شد. همچنین هیات وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تهاتر مطالبات دو شرکت «تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر (#بزاگرس)» و «برق و انرژی پیوندگستر پارس» از شرکت دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی همان شرکت ها به سازمان امور مالیاتی کشور جمعاً به مبلغ ۳۹.۵ میلیارد تومان موافقت کرد.

امروز همچنین درحالی جلسه بورسی ها با تصمیم سازان و تصمیم گیران در باب همایون (ساختمان وزارت اقتصاد) برگزار میشود که روز یکشنبه جلسه فولادی ها و معدنی ها با مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شده بود.

فراخوان دولت برای لوازم خانگی ها

در مهمترین اخبار صنایع، محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور از مدیران عامل شرکت های تولید کننده لوازم خانگی خواست نیازها، انتظارات و مطالبات خود از دولت را احصاء و ارائه کنند تا دولت بتواند حمایت های لازم از این صنعت را در دستور کار خود قرار دهد.

در همین حال همچنان بحث بر سر دلار 4200 تومانی مورد مناقشه و گمانه زنی است؛ نمایندگان مجلس خبر داده اند که به زودی در خصوص تعیین تکلیف دلار 4200 تومانی و صنعت خودرو جلساتی با وزیر صمت در مجلس برگزار میشود. این در حالی است که بورس تهران اعلام کرده بسیاری از سهامداران در انتظار سیگنال حذف دلار 4200 تومانی هستند.

وعده افزایش تولید دو خودروساز بورسی

در مهمترین اخبار شرکت ها فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، از ایران خودرو (#خودرو) و سایپا (#خساپا) برنامه هفتگی برای افزایش تولید خودرو گرفته ایم. وعده هایی که برای افزایش تولید خودرو در سال جاری و آینده داده‌ایم، محقق خواهد شد. همچنین مخابرات ایران (#اخابر) نیز با اشاره به اینکه تعرفه تلفن ثابت باید 15 سال پیش افزایش می یافت، به دلایل افزایش تعرفه تلفن ثابت پرداخته است.

در دو خبر مهم دیگر، #کیمیا (صنعتی و معدنی  کیمیای  زنجان گستران) روز یکشنبه درباره صورت های مالی شفاف سازی کرد و #بورس (بورس تهران) 3 نکته مهم درباره جرائم ساختمان سعادت آباد بورس تهران را مطرح کرد. #کوثر (بیمه کوثر) هم جزئیات کاهش سود را اعلام کرد.

البته برخی اخبار جدیدی منتشر کردند:

#دریشمک | ریشمک: میزان فروش در 9 ماهه منتهی به 31 شهریور نسبت به دوره مشابه افزایش یافت.

#برکت | پیرو شایعه منتشر شده درباره واردات واکسن سینوفارم، مجموعه گروه دارویی برکت اعلام کرد: گروه دارویی برکت و شرکت صنایع شفافارمد واردات هر گونه واکسن کووید تحت هر یک از برندهای تولید کننده خارجی را قویا تکذیب و اعلام می دارد مسئولیت ما صرفا تولید واکسن است.

مزایده بورسی ها

برخی شرکت ها هم به بحث مزایده ها پرداخت:

#وگردش | بانک گردشگری در نظر دارد نسبت به فروش و واگذاری املاک (طی 5 روز از تاریخ درج آگهی جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اسناد به نشانی تهران، سعادت آباد، بلوار فرهنگ،کوچه نور، ساختمان مرکزی بانک گردشگری، طبقه هشتم، اداره دارایی های سرمایه ای و تملیکی مراجعه کنند) اقدام کند.  

#سکارون |  عدم حصول مزایده املاک اهواز در آگهی منتشر شده مورخ 1400/03/0. دلیل: صرفه و صلاح نبودن قیمت کارشناسی ملک از نظر هیات مدیره.

افزایش نرخ  شرکت های بورسی

تعدادی از شرکت ها هم از افزایش نرخ خبر دادند.

#کسرا  | بر اساس مصوبه هیئت مدیره مورخ 1400/08/09 نرخ فروش محصولات شرکت فرعی ، شرکت آلومینیوم پارس اکسید کسرا به میزان 15 درصد افزایش یافت.

#دسینا | افزایش برخی محصولات در چند مرحله و بصورت تدریجی صورت پذیرفته است.

#دفارا | بـا توجه به افزایش نرخ نهادهای تولیـدی و سایر هزینه های تولید قیمت برخی محصولات به طور متوسط 36درصد افزایش یافت. 

جزییات سه جلسه مجمع

همچنین جلسات مجمع نیز برگزار میشوند:

#شکیمی | جلسه مجمع عمومی این شرکت در شهر سبزوار (بلوار سربداران سالن جلسات هتل کاملیا) در ساعت 10 شنبه 22 آبان برگزار می‌شود

#کویر | جلسه مجمع عمومی این شرکت  با دستورکار افزایش سرمایه در اصفهان (پل خواجو، میدان فیض، ساختمان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، سالن شماره 2) در ساعت 10 روز پنج شنبه 20 آبان برگزار می‌شود.

#کسرام  | جلسه مجمع عمومی این شرکت در تهران (خیابان خرمشهر (آپادانا)-کوچه مهتاب- پلاک 1) در ساعت 9 دوشنبه 8 آذر برگزار می‌شود.

جزییات 6 افزایش سرمایه

6 شرکت هم افزایش سرمایه شان را اعلام کردند

#خاور | دو مرحله افزایش سرمایه ایران خودرو دیزل نهایی شد

#برکت | با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 580 میلیارد تومان به 734 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ 9 آبان تا 8 دی تعیین شد.

#خرینگ | پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر پیگیری سهامداران در خصوص افزایش سرمایه در جر به استحضار می رساند که اطلاعات و مدارک درخواستی سازمان بورس در نوبت اول در تاریخ 24 شهریور ارسال شده و پس از بررسی کارشناس مربوطه و اعلام کسری مدارک و نواقص به شرکت ، دوباره در 5 ابان مدارک تکمیل و به سازمان ارسال شد. نتیجه بررسی سازمان بورس به محض دریافت اطلاع رسانی خواهد گردید.

#تکنار | با عنایت به طولانی شدن تهیه مدارک لازم، موضوع افزایش سرمایه از دستور کار سازمان بورس خارج شده، لیکن با رفع موانع مربوطه اطلاع رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت.

#فملی | مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته صادر شد.

#وبوعلی | با توجه به عدم موفقیت شرکت در توافق با شرکتهای تأمین سرمایه جهت قبولی سمت متعهد پذیره نویسی سهام موضوع افزایش سرمایه موصوف و دیگر مشکلات مترتب بر آن، پرونده درخواست افزایش سرمایه این شرکت از دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار و این شرکت خارج شد.

  • 5
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید