نامه الزام آور سازمان حمایت به شرکت‌های لوازم خانگی

کدخبر: ۴۵۲۹۰۱
سازمان حمایت در نامه ای به شرکت‌های لوازم خانگی، خواستار ارائه مستندات مربوط به افزایش هزینه تولیداتشان شد.
نامه الزام آور سازمان حمایت به شرکت‌های لوازم خانگی

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، پس از اعتراضاتی که نسبت به افزایش قیمت لوازم خانگی پس از صدور دستور ممنوعیت واردات لوازم خانگی صورت گرفت، رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی، ارائه توضیح آنها در مورد دلیل افزایش قیمت تولیداتشان را خواستار شد.

در این نامه خطاب به مدیران عامل گروه صنعتی انتخاب (اسنوا - دوو)، پرتو سردتوان (هیمالیا)، آلتون، امرسان، ماشین‌های اداری ایران (مادیران) آمده است:

حسب بررسی به‌عمل آمده بر قیمت فروش محصولات آن شرکت توسط نمایندگی‌ها و عوامل فروش ذی ربط در آبان‌ماه امسال و مقایسه آن با دوره منتهی به ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ سال گذشته و از طرفی، ارائه گزارش مرتبط توسط اتاق اصناف ایران در جلسه کارگروه تنظیم بازار با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور مبنی بر افزایش قیمت محصولات تولیدی آن شرکت لطفاً مقرر فرمایید ضمن ارسال لیست قیمت مقایسه‌ای مورد عمل آن شرکت، شامل قیمت کارخانه، فروشی و مصرف‌کننده (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ به علاوه مستندات بهای تمام شده به همراه آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده قانونی مربوطه برای بررسی نحوه رعایت ضوابط عمومی قیمت‌گذاری حداکثر تا روز شنبه مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰ به این سازمان ارسال شود.

نامه نگاری مجلس با وزارت صنعت برای کنترل قیمت ها

نامه نگاری سازمان حمایت با شرکت های لوازم خانگی در حالی صورت گرفته که احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر صمت، و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد تخلفات شرکت‌های تولید لوازم خانگی داخلی خبر می‌دهد و می‌گوید: بعد از حمایت دولت از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی با ممنوع کردن واردات لوازم خانگی از کره‌جنوبی، قیمت کالاهای مذکور حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت، این افزایش قیمت موجب ناتوانی مردم در تأمین مایحتاج خود شده است.

وی تصریح کرد: سوال مهم این است که افزایش قیمت لوازم خانگی ناشی از سودجویی تولیدکنندگان داخلی با توجه حذف رقبای خارجی است یا کمبود عرضه لوازم خانگی داخلی و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت‌ها شده است ؟ یا باوجود اظهارات تولیدکنندگان بخش قابل ملاحظه ای از اجزاء تولیدات، منشا وارداتی داشته و تابعی از متغیر نرخ ارز است؟

بیگی تاکید کرد: وزارت صمت باید به این سوالات جدی پاسخ دهد و مشکلاتی که موجب افزایش قیمت لوازم خانگی شده است، را به‌سرعت رفع کند.

عرضه اختصاصی ورق فولاد به صنعتگران

به‌منظور رفع برخی مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی، هفته گذشته فعالان این صنعت در نشستی با مخبر، معاون اول رئیس جمهور به طرح مشکلات و موانع پیش روی خود پرداختند.

به گفته کیوان گردان مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، در این جلسه بر لزوم توزیع به موقع لوازم خانگی به کسبه و فروشندگان تأکید شد و دغدغه فروشندگان در مورد عدم تحویل به موقع کالا و یا خرید از طریق واسطه‌ها مطرح شد.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت با اشاره به جهش تولید لوازم خانگی در کشور، گفت: همزمان با این جهش تولید، زیرساخت‌‌های تولید نیز توسعه یافته و مشکلاتی که برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران وجود داشت، پیگیری شده است.

گردان توضیح داد: بیشترین ورق فولادی مورد نیاز صنعت لوازم خانگی، ورق فولادی سرد است که در این زمینه برای اولین‌بار عرضه اختصاصی این نوع ورق به صنعت خودروسازی و لوازم خانگی صورت گرفته و به این ترتیب رقابت قیمتی برای ورق‌های فولادی نیز از بین رفته است.

وی ادامه داد: در مورد تأمین مواد پتروشیمی به ویژه ای‌بی‌اس نیز بر اساس تیراژ تولید کارخانه‌ها تأمین این ماده پتروشیمی صورت می‌گیرد که هر سه ماه یکبار سهمیه واحدها به پتروشیمی‌ها اعلام می‌شود.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت تصریح کرد: همچنین برای اولین‌بار تعرفه واردات ورق‌های فولادی به کشور صفر شده و کسری ورق فولادی در صنعت لوازم خانگی برطرف شده است.

گردان با بیان اینکه از آخر امسال که ظرفیت‌های جدید تولید لوازم خانگی در کشور فعال می‌شوند، کیفیت این محصولات نیز بهتر خواهد شد، ادامه داد: رشد کیفیت لازمه صادرات است. در حال حاضر حجم واردات لوازم خانگی کشورهای همسایه ایران به 37 میلیارد دلار می‌رسد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم طی پنج سال بتوانیم سهم یک میلیارد دلاری از این رقم داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته 150 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم و این رقم برای امسال 200 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

درخواست تولیدکنندگان لوازم خانگی از معاون رئیس جمهور

همچنین در جلسه تولیدکنندگان لوازم خانگی با مخبر، تولیدکنندگان از دولت درخواست کردند که این اطمینان خاطر را به آنها بدهد که با برنامه‌ای بلندمدت از سرمایه‌گذاری در این صنعت حمایت خواهد شد.

محمدرضا دیانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در این مورد با بیان اینکه در حال حاضر برخی کالاهای عرضه شده در کشور به اروپا نیز صادر می‌شوند، گفت: رقابت بین تولیدکنندگان لوازم خانگی بالا است و این دغدغه وجود دارد که در آینده تحت فشار مافیای واردات قرار گیرند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: در صنعت لوازم خانگی نمی‌توانیم یک شبه چشم‌مان را ببندیم و باز کنیم و قابلیت رقابت با شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی را دارا شویم. این اتفاق نیازمند بستر سازی است

وی با بیان اینکه در حال حاضر 1.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی در بازار وجود دارد که هنوز به فروش نرسیده است، گفت: یک زمانی، تحریم‌ها باعث شد حتی بازار پوشک کشور نیز به هم بریزد ولی تولیدکنندگان داخلی همت کردند و محصولات ایرانی را تولید کردند و مردم طعم تحریم را نچشیدند.

وی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی نیز گفت: 5 یا 10 شرکت از 100 شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در کشور، قیمت تولیداتشان را افزایش دادند که سهم عمده‌ای در بازار ندارند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: مردم باید به کالای ایرانی اطمینان کنند و تولیدکنندگان نیز این تعهد را می‌دهند که تا یک ماه پس از خرید کالا امکان مرجوع شدن آن وجود داشته باشد.

دیانی تأکید کرد: واردات لوازم خانگی نیز باید صورت گیرد تا رقابت در این صنعت وجود داشته باشد.

باید دید حال که قرار است مصرف کنندگان ایرانی به کالایی جز لوازم خانگی تولید داخل فکر نکنند، صنعتگران تا چه حد حقوق مشتریان خود را رعایت می کنند و قیمت تولیدات تا چه میزان با توان مالی خریداران مطابقت خواهد داشت؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید