میل دلار به صعود/ دو فرضیه مهم درباره قیمت دلار

کدخبر: ۴۵۴۴۰۶
با وجود تزریق اخبار مثبت به بازار ارز کماکان روند قیمت دلار صعودی است برخی می گویند بازار به جای تزریق اخبار نیازمند تزریق دلار است.
میل دلار به صعود/ دو فرضیه مهم درباره قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، برخی از سیاست گذاران تصور می کنند که مشکل بازار ارز، انتشار اخبار منفی و ایجاد جو هیجانی در میان معامله گران دلار است. برای مقابله با این فرضیه، در ماه های اخیر خبرهای مثبت بسیاری انتشار یافته است. ولی در اولین روز هفته حتی خبرهای مثبت نیز نتوانستند، زمینه ساز تغییر مسیر بازار دلار شوند.

با توجه به بی توجهی بازار به اخبار مثبت، به نظر می رسد در شرایط کنونی، بازار در صورتی اصلاح قیمتی را از سر می گیرد که نسبت به وضعیت عرضه بازارساز و آینده مذاکرات هسته ای، اطمینان خاطر بیشتری کسب کند.

دلار و سکه پشت خطی

 در هفته های اخیر بیشتر معامله گران به چنین تصوری رسیده اند که قرار نیست مذاکرات هسته ای 8 آذرماه به نتیجه خاصی برسد و این موضوع موجب شده است که تقاضای جدیدی به بازار وارد شود. در این شرایط، سطح عرضه بازارساز تا اندازه ای رشد کرده است،‌ ولی به میزانی نبوده است که خریداران را عقب براند.

این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که در اواخر هفته گذشته اعلام شد که ایران به بیش از 3 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده خود دست پیدا کرده است. با توجه به اعلام چنین خبری و افزایش قیمت دلار، برای معامله گران ارزی دو باور برجسته می شود. در حالت اول، آن ها تصور می کنند که آزادسازی صورت نگرفته است و تنها برای مدیریت روانی بازار، چنین خبری منتشر شده است.

 در حالت دوم،‌ اگر آزادسازی صورت گرفته باشد، افزایش قیمت دلار را با دو فرضیه می توان توجیه کرد. فرضیه اول این است که بازارساز تمایل دارد که فعلا قیمت دلار به افزایش قیمت خود ادامه دهد و عرضه ارز را از نرخ های بالاتر کلید بزند. حالت دیگر این است که سطح تقاضا به اندازه ای بالاست که عرضه ارز به تنهایی پاسخگویی آن نیست.

مشخص نیست کدام یک از سناریوهای یاد شده صحت دارد. به همین دلیل معامله گران ارزی در روز جاری به متغیرهای محسوس تری دقت خواهند کرد. به عنوان مثال، افت قیمت دلار در بازار پشت خطی و مقاومت اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۸  هزار و ۸۰۰ تومانی دو عاملی هستند که احتمال اصلاح بازار در ابتدای روز جاری را برای بازیگران ارزی برجسته کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید