بسته خبری اقتصادنیوز 30 آبان 1400

تخصیص دلار 4200 تومانی تا پایان امسال/ نامه مهم خاندوزی به رئیسی

کدخبر: ۴۵۵۹۴۷
اقتصادنیوز: بر مبنای نظر مجلس، به احتمال قوی تخصیص دلار 4200 تومانی فعلا تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.
تخصیص دلار 4200 تومانی تا پایان امسال/ نامه مهم خاندوزی به رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز ، با ورود به آذرماه  کم کم باید منتظر آرایش جدید دو طرف ایران و اروپا درباره مذاکرات برجامی در وین بود. البته فعلا خبر جدیدی منتشر نشده اما براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران در رابطه با تاثیر تحریم ها بر روابط تجاری ایران، ارزش تجارت ایران و اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) در ۹ ماه گذشته از سال ۲۰۲۱، به رقمی در حدود ۳.۴ میلیارد یورو رسید. به این ترتیب، وضعیت تجارت ایران و اروپا در مدت ۹ ماه سال ۲۰۲۱، تراز منفی ۲ میلیارد یورو را برای ایران نشان می‌دهد.

در خبرهای مهم دیکر، درحالیکه وزیر امور اقتصاد و دارایی تمرکز وزارتخانه خود برای تامین کسری بودجه بدون تورم را فروش اموال مازاد دولت اعلام کرده است، اکنون در نامه‌ای به رئیس جمهور معادل ۱۵ چالش فروش اموال مازاد دولت را مطرح کرد. همچنین بنابر اعلام وزیر اقتصاد در صورت تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا، اجرای قانون حذف سود مرکب برای تولید کنندگان بدهکار به نظام بانکی، کماکان ادامه می یابد.

در چند خبر مهم دیگر، روز شنبه با اعلام بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی به 20.94 درصد رسید. بدین ترتیب 13امین رشد پیاپی سود بین بانکی رقم زده شد. همچنین براساس گزارش رسمی خبرگزاری فارس، یک مقام آگاه در بانک مرکزی، درخصوص روند اجرای کنترل ترازنامه بانک‌ها، اظهار کرد: این برنامه‌ بانک مرکزی در حال اجرا است و در همین راستا نرخ سپرده قانونی 5 بانک کشور که نسبت‌‌های تعیین شده برای رشد ترازنامه را رعایت نکرده بودند، به سقف 13 درصد افزایش یافت.

براساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۱۴ هزار و ۸۲۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های اقتصادی تسهیلات پرداخت کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۵۸.۵ درصد یعنی پنج هزار و ۴۷۴ هزار میلیارد ریال افزایش داشت.

همسو با این خبر اما محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: احتمالا روند سابق در مورد دلار 4200 تومانی تا پایان سال ادامه می‌یابد.

اولویت های قطعی گاز

در حوره صنایع نیز موضوع قطعی برق و گاز فولادی ها و سیمانی ها بیشاز هر خبر دیگری روی روند معاملات بازار سهام تاثیرگذار بود؛ براین اساس دیسپاچینگ وزارت نفت، برنامه اولویت بندی قطع گاز شرکتهای فولادی بورسی و غیر بورسی را به تفکیک استان اعلام کرد. فولادسازان در سه مرحله باید کاهش 22، 43 و 66 درصدی مصرف گاز داشته باشند. براین اساس اولویت اول: #فسبزوار #فولاژ #ارفع #کچاد #فخاس #اپال/ اولویت دوم: #فولاد #ذوب #کویر/ اولویت سوم: #فجهان #کگل/ و این در حالی است که #فخوز #کاوه #هرمز در هیچکدام از اولویت های محدودیت گازی نیستند.

قراردادهایی که امضا شدند

در حوزه اخبار شرکت ها خبرهای مختلفی منتشر شد:

#شپترو ‌| پتروشیمی آبادان اعلام کرد: اخذ رای داوری در خصوص اختلاف این شرکت با بیمه پارسیان مرتبط به بیمه نامه تمام خطر اموال مربوط به حادثه آتش سوزی واحد 600 مجتمع پتروشیمی آبادان که بر اساس رای مزبور محکومیت خوانده(بیمه پارسیان) به مبلغ 81.6 میلیارد تومان بعلاوه خسارت تاخیر تادیه از تاریخ 19 مرداد سال 98 لغایت اجرای رای و کلیه هزینه های کارشناسی و داوری به این شرکت ابلاغ شد.

#ختوقا | قطعات اتومبیل ایران اعلام کرد: افزایش زیان عملیاتی عمدتا بابت کاهش ارزش سرمایه گذاری وهزینه خرید اعتباری سهام سیمان اصفهان است.

#خوساز #خودرو |  محورسازان ایران خودرو اعلام کرد: با توجه به راه اندازی خط تولید تارا در ایران خودرو این شرکت نیز به تبع آن اقدام به راه اندازی خط مونتاژ اکسل تارا کرد که همه مواد آن به صورت تبادلی از طریق ساپکو تامین می شود و بابت مونتاژ آن ، دستمزد و سربار ( سهم سازنده ) دریافت می کند که در شرایط فعلی جهت اخذ مجوز تولید انبوه دارای حاشیه سود خیلی پایین بوده (5درصد سهم سازنده) و در صورت عدم تولید این محصول ، شرکت سهم بازار خود را ازدست خواهد داد و تولید تا بحال به صورت آزمایشی بوده تا تمامی استاندارد های لازم را اخذ کند و تاریخ تولید انبوه آن 30 دی است. ظرفیت تولید اسمی سالانه 25 هزار دستگاه و تولید واقعی 20 هزار دستگاه پیش بینی می گردد و همچنین پیش بینی میزان تولید تا پایان سال 5 هزار دستگاه معادل 8 درصد فروش ماهیانه شرکت است.

#دالبر | البرز دارو اعلام کرد: نرخ فروش محصول(آ ث آ) از محصولات این شرکت به جهت پوشش هزینه های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و براساس مجوزات سازمان غذا و دارو افزایش یافت.

#داسوه | داروسازی اسوه پیرو اخبار منتشر شده مبنی بر آغاز فاز نخست مطالعات بالینی واکسن کووید 19 اعلام کرد: واکسن اسوه، با همکاری یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌اله و داروسازی اسوه و همکاری تعدادی از اساتید دانشگاه طراحی شد. مطالعات پیش بالینی‌اش با موفقیت انجام و در مطالعات پیش بالینی مشخص شد که واکسنی سالم و ایمن است و درمقابله با کووید 19 معتبر است و موفق به اخذ کد اخلاق از کمیته اخلاق پزشکی شد و در حال طی کردن مراحل اخذ مجوز سازمان غذا دارو جهت شروع مطالعات بالینی است.

#فخوز | صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد از زیرمجموعه های فولاد خوزستان اعلام کرد: در 6 ماهه  امسال به سود 846.3 میلیارد تومانی رسیده که از کل سود سال قبل شرکت بیشتر محقق شد.

#شبریز | پالایش نفت تبریز پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عرضه وکیوم باتوم تولیدی شرکت در خارج از بورس کالا اعلام کرد: اخبار منتشر شده کذب محض بوده و تمامی فروش های صورت پذیرفته وکیوم باتوم شرکت از طریق بورس کالای ایران انجام میگیرد.

#فروس | دلیل افزایش 76 درصدی سود عملیاتی فروسیلیس ایران افزایش نرخ فروش محصولات اعلام شد.

#تایرا | تراکتور سازی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد قیمت تراکتور ۴۷۵ دو دیفرانسیل در تولیدات جدید ۷۰ میلیون تومان ( معادل ۳۵ درصد ) گران میشود.

#خپارس | پارس‌خودرو پروژه افزایش ظرفیت تولید در سالن بدنه را در دستور کار خود قرار داد.

#اپرداز  #وبملت | داده پردازی ایران یک قرارداد حدود  40  میلیارد تومانی با بانک ملت  به منظور ارسال انبوه پیامک های بانک از تمامی اپراتورهای فعال کشور ارسال کرد.

#شکام | صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز از اخذ موافقت اصولی تولید ماده اولیه مولنوپیراویر خبر داد.

#غدام | خوراک دام پارس از فروش دو قطعه زمین از محل سایر دارایی های شرکت خبر داد.

#فاراک | ماشین سازی اراک از افزایش 180 درصدی شود عملیاتی خبر داد.

#دتوزیع | توزیع دارو پخش از افزایش سود عملیاتی 159 درصدی خبر داد.

افزایش سرمایه های جدید

مهمترین افزایش سرمایه ها هم عبارتند از:

#شگل | سرمایۀ گلتاش از 100 میلیارد تومان 260 میلیارد تومان ( از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیدو

#مادیرا | مادیران از تغییر برنامه افزیش سرمایه  خبر داد. با توجه به شرایط موجود در بازار سرمایه (نوسانات شدید بازار سرمایه در جهت منفی و اثرات آن روی سهامداران به ویژه سهامداران خرد)، عدم توافق با شخص حقوقی مناسب به منظور تعهد پذیره نویسی سهام در این مرحله از افزایش سرمایه علیرغم مذاکرات فراوان و همچنین درخواست سهامداران خرد مبنی بر به تعویق افتادن مرحله دوم افزایش سرمایه، هیئت مدیره شرکت تصمیم گرفته است که با توجه به موارد فوق الذکر و به منظور حفظ حقوق سهامداران خرد، برنامه افزایش سرمایه را به تاریخی دیگر موکول کند.

#ومهان | با توجه به افزایش سرمایۀ شرکت از یک هزار میلیارد تومان به سه هزار میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#ختراک | افزایش سرمایۀ ریخته گری تراکتورسازی ایران از مبلغ 91.3 میلیارد تومان 182.6 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#کارا | صندوق س. نوع دوم کارا اعلام کرد: با توجه به عدم درج نام این شرکت در فهرست نرخ های فرابورس ایران به دلیل پایین بودن سرمایه شرکت و همچنین عدم قبولی سازمان بورس با افزایش سرمایه این شرت به دلیل عدم عرضه عمومی ، افزایش سرمایه شرکت از دستور کار سازمان بورس خارج شد.

4 مجمعی که تشکیل میشود

در حوزه مجامع شرکت ها هم:

#وجامی | جلسه مجمع عمومی این شرکت با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان ولیعصر،بالاتر از پل پارک وی،خیابان فیاضی،خیابان آقابزرگی تا انتها،به سمت ولیعصر خیابان اکبری،بن بست یزدانی،پلاک 2،موسسه فرهنگی هنری سمر) ساعت 11 دوشنبه 8 اذر برگزار می‌شود.

#قثابت | مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کارخانه های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان به دلیل به حد نصاب نرسیدن سهامداران به نوبت دوم موکول شد.

#ولساپا | جلسه مجمع عمومی این شرکت با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج شرکت پارس خودرو - سالن سردار شهید قاسم سلیمانی) در ساعت 10:30 روز چهارشنبه 10 اذر برگزار می‌شود.

#سشرق | سیمان شرق در مجمع 80  تومان به ازای هر سهم تقسیم کرد.

  • 5422469
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک