واکنش منفی بازار سهام به توقف مذاکرات

کدخبر: ۴۵۹۲۹۸
امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 2 هزار واحد رشد کرد اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 5 هزار و 337 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 334 هزار و 734 واحد رسید.
واکنش منفی بازار سهام به توقف مذاکرات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس بیش از 5  هزار واحد نزول کرد و تا سطح یک میلیون و 334 هزار واحد پائین آمد. همچنین برای ششمین روز پیاپی پول حقیقی از بورس خارج شد.

اعداد قرمز تابلوی بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 2 هزار واحد رشد کرد اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 5 هزار و 337 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 334 هزار و 734 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 4 هزار و 652 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 362 هزار و 908 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 100 واحد افت کرد و به رقم 19 هزار و 135 واحد رسید.

بورس

خروج سهامداران حقیقی

امروز برای ششمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 374 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع 6 روز اخیر 2 هزار و 48 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده است. 

 در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 33 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

سبزها و قرمزهای بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 70 نماد رشد قیمت داشتند که 49 نماد بورسی و 21 نماد فرابورسی بودند. همچنین 411 نماد کاهش قیمت داشتند که 287 نماد بورسی و 124 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 14 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 83 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در روز شنبه تمام نمادهای بانکی قرمزپوش شدند و نمادهای «وبملت»، «وتجارت» و «اخابر» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

در سوی دیگر بازار اغلب نمادهای پالایشی سبزپوش شدند و دو نماد «شبندر»، «شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «فرابورس» و «ذوب» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «دماوند» و «توسن» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و فسبزوار و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، فجهان و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد عرضه در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 89 درصد افزایش یافت و 343 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 74 درصد افت کرد و در رقم 32 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) با صف‌ خرید 12 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شبندر، نمادهای شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) و پترول (گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 111 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 7.5 درصدی به رقم 4 هزار و 671 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 402 میلیارد تومان بود که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 4.7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 56 میلیارد تومان رسید که 65 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 69 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و پترول رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شبندر و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز خبهمن (شرکت خودروسازی بهمن) با تعداد 242 میلیون و 630 هزار و 729 سهم در صدر قرار گرفته است. پترول در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد کرمان و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید