بسته خبری « اقتصادنیوز » یکشنبه 14 آذر 1400

واکنش ها به پیشنهادات ایران در وین/ دلار 4200 تومانی می ماند؟

کدخبر: ۴۵۹۳۴۲
اقتصادنیوز: امشب ابراهیم رئیسی یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی دارد و وزرا نیز از اخبار مهم اقتصادی خبر می دهند.
واکنش ها به پیشنهادات ایران در وین/ دلار 4200 تومانی می ماند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، بسته خبری امروز اقتصادنیوز به تداوم واکنش ها نسبت به دور نخست مذاکرات برجامی وین و البته اخبار مهم اقتصادی در تصمیمات برخی از وزرا می‌پردازد.

فوری/ حداقل حقوق سال 1401 کارمندان مشخص شد

اخبار سیاسی | گفت و گوی امشب رییس جمهور

در تداوم واکنش ها به دور نخست مذاکرات برجامی وین، روسیه با تاکید اینکه وقفه در مذاکرات فنی است، اعلام کرده: ایران می‌خواهد پیش‌نویس سند هسته‌ای مذاکرات قبلی تغییر کند. همچنین مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده ایران خواستار آن است که نخست تحریم‌ها برداشته شود. اماموئل ماکرون که در کشورهای خلیج فارس به سر میبرد، مدعی شده، احیای برجام بدون در نظر گرفتن خواست های اسراییل و کشورهای عربی شانس چندانی ندارد. علی باقری کنی، رئیس هیات مذاکره کننده ایران در گفت و گو با الجزیره نیز تاکید کرده غرب نمیتواند پیشنهادهای ایران را رد کند. روزنامه لبنانی الاخبار هم عنوان کرده، امریکا آماده رفع تحریم‌ها علیه ایران نیست. دیروز همچنین امریکا بار دیگر معافیت‌های عراق برای واردات و خرید برق و گاز از ایران را تمدید کرد

در خبر مهم دیگر، ابراهیم رییسی، رئیس جمهور یکشنبه شب (امشب) در یک گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم سخن می‌گوید. دیروز نشست هفتگی روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد.

اخبار اقتصادی | تغییر مسیر نرخ سود بانکی

براساس اطلاعیه مرکز آمار، در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی نسبت به فصل قبل، ۶۳.۷ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١۴٠٠ حدود ٩.٣ واحد درصد افزایش داشت. همچنین براساس گزارش صمت،  در هفت ماه امسال نزدیک به ۱۲۱تن زعفران به ارزش ۶۰میلیون و ۱۷۴هزار و ۵۸۷دلار به ۶۰کشور دنیا صادر شد.

تعرفه گاز مهرماه صنایع در عدد 5087 تومان منتشر شد که نسبت به شهریورماه رشد 36 درصد داشته است. نکته مهم اینکه برعکس خوش بینی ها مطرح شده، می بینیم که نرخ گاز شامل هیچ سقفی نیست و کاملا از فرمول بودجه 1400 پیروی می کند (متصل به قیمتهای جهانی 4هاب و نرخ داخلی).

دیروز بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: نرخ سود بین بانکی بعد از 2 ماه، کاهش یافت.نرخ بین بانکی در 11 آذر به 21.06 درصد رسید.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت می گوید: قصد افزایش فشار بر مردم را نداریم و از دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای دارو استفاده خواهد شد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم گفته است: حذف سود مرکب، سال بعد تمدید نخواهد شد. به گفته او قانون تسهیل بدهی بانکی و حذف سود مرکب برای آخرین بار تا اسفند ۱۴۰۰ تمدید خواهد شد و بانک مرکزی باید در اطلاع رسانی آن تسریع کند.

جواد اوجی، وزیر نفت از احداث پتروپالایشگاه جدید در ایران خبر داد.پروژه پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای شهیدسلیمانی طبق طرح مطالعاتی که در معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حال بررسی است، قرار است در شهر بندرعباس و در نزدیکی پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شود.خوراک این طرح از خط لوله گوره به جاسک تأمین خواهد شد و مجموع سرمایه‌گذاری آن در حدود 8 تا 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: ما در این تردیدی نداریم که باید موضوع بازکردن دامنه نوسان در دستور کار قرار گیرد اما این موضوع باید به شکل تدریجی و در یک زمانبندی خاص انجام شود که قطعا در برنامه‌های ما جا دارد. به دنبال افزایش معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی هستیم.

محمدجواد سلیمی، رئیس هیات‌مدیره فرابورس ایران از انتخاب میثم فدایی مدیر فعلی نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به عنوان سرپرست فرابورس در جلسه دیروز هیات‌مدیره خبر داد. امیر هامونی از مهرماه 1391 عهده‌دار مدیرعاملی فرابورس ایران بود و  دیروز هیات‌مدیره با استعفای او از این سمت موافقت کرد تا از این پس وی به عنوان مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ایران نقش‌آفرینی کند.

اخبار شرکت ها | درج یک نماد جدید در فرابورس

#شملی | شرکت ملی شیمی کشاورز در بازار دوم فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه قرار گیرد.

#تماوند | حجت اله انصاری، مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس با اشاره به برنامه افزایش سرمایه این تامین سرمایه، از پذیره‌نویسی صندوق مختلط قابل معامله گنبد مینا دماوند به عنوان چهارمین صندوق شرکت که در اواخر آذرماه انجام خواهد شد، خبر داد. با پذیره نویسی این صندوق به دارایی‌های تحت مدیریت تامین سرمایه افزوده شده و از طرفی با افزایش دریافت کارمزد، درآمدهای شرکت نیز افزایش می‌یابد، صندوق سپید دماوند در حال دریافت افزایش سقف به ۱۰ هزار میلیارد تومان است که تمام اقدامات آن انجام شده و منتظر اخذ مجوز از سازمان هستیم.

#حپترو | حمل و نقل پتروشیمی اعلام کرد: پیرو مزایده برگزار شده در مرداد ماه سال جاری در خصوص فروش 28 دستگاه تانکر مخصوص حمل گاز با توجه به فروش 17 دستگاه تانکر طبق پیشنهاد های ارائه شده از سوی خریداران تعداد 11 دستگاه تانکر با توجه به قیمت های پیشنهادی به فروش نرسیده بود که بر اساس آئین نامه معاملات مقرر گردید با خریداران مذاکره شده و در صورت موافقت با خرید مبلغ مورد انتظار شرکت تانکر ها به ایشان واگذار شود لذا با توجه به مذاکره با شرکت اکسیر گیاه حیات سبز و موافقت شرکت مذکور با مبلغ پیشنهادی این شرکت تعداد 7 دستگاه تانکر گاز امونیاک به مبلغ 1.7 میلیارد تومان بدون احتساب ارزش افزوده به شرکت فوق واگذار شد که مبلغ ان به همراه ارزش افزوده طی چک در 10 آذر تحویل شرکت شد.

#دجابر | داروسازی جابر از تسویه مطالبات از شرکت پخش توسعه دارویی رسا خبر داد. ملک به ارزش کارشناسی 96.1 میلیارد تومان بابت مطالبات داروسازی جابرابن حیان و داروسازی راموفارمین (شرکت فرعی داروسازی جابرابن حیان با مالکیت 94 درصد سهام این شرکت)بطور کامل به شرکت داروسازی جابرابن حیان منتقل و مقرر شد مطالبات داروسازی راموفارمین از محل بدهی سود سهام دریافتنی و پرداخت نقدی  تسویه شود.

#غکورش | صنعت غذایی کورش از پرداخت مجموعا 1360 میلیارد تومان خبر داد. پرداخت سود 18 درصد هر سه ماه یکبار از تاریخ انتشار اوراق صورت می‌گیرد. اوراق مرابحه مذکور جهت تامین سرمایه در گردش به منظور خرید بخشی از مواد و کالای مورد نیاز جهت تولید محصولات شرکت منتشر می‌شود که انتشار آن منوط به تغییرات قیمتهای جهانی روغن خام، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و افزایش میزان تولید یا عملیات بازرگانی نهاده های دامی است. این شرکت همچنین از خرید 98.75سهام شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان خبر داد.

#بمپنا | تولید برق عسلویه مپنا خبر از ابلاغ گواهی بهره برداری تجاری واحد شماره یک بخش بخار نیروگاه این شرکت داد.

#ولغدر | لیزینگ خودرو غدیر اعلام کرد: از تاریخ گزارشگری قبلی (صورت های مالی و گزارش تفسیری مدیریت دوره مالی 12/9/6/3 ماهه منتهی به 1400/06/31 ) تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداد. لذا به نظر می رسد نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر ناشی از شرایط کلی بازار و عرضه و تقاضای سهم در بازار است.

#شبندر | پالایش نفت بندرعباس درباره کاهش تولید آبان گفت: تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر(01)، تصفیه گاز مایع، تصفیه بنزین از ابتدای آغاز و سوم آذر به اتمام رسید.

#ممسنی | پتروشیمی ممسنی اعلام کرد: خوانده با انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی درصدد برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده جهت انتخاب اعضای جدید هیات مدیره در 15 آذر است، از آنجاییکه شرکت موکل سهامدار و عضو هیات مدیره فعلی شرکت خوانده است و به جهت افزایش سرمایه ای که بر خلاف نص صریح قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت است، دعوای ابطال مصوبات صورتجلسات مجمع عمومی فوق العاده سال 1399 و صورتجلسه همان سال هیات مدیره متضمن عملی شده افزایش سرمایه را مطرح نموده و هم اکنون پرونده ای در شعبه 12 دادگاه عمومی ( حقوقی ) تهران در حال رسیدگی است. با توجه به اینکه در اجرای افزایش سرمایه غیر قانونی مذکور ضمن اینکه درصد مالکیت شرگت موکل در شرکت خوانده کاهش یافته تعداد سهام بعضی از سهامداران به نحوی افزایش پیدا کرده که حقوق موکل به عنوان یک شرکت بورسی تضییع شده و بالطبع منجر به افزایش درصد مالکیت و میزان رای آنها در تصمیمات مجامع عمومی بالاخص اتخاذ تصمیم در خصوص تعیین اعضای هیات مدیره شده و با عنایت به اینکه وفق ماده 136 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت ، مدیران سابق تا زمان انتخاب مدیران جدید کماکان مسئول امر شرکت و اداره آن خواهند بود. جلوگیری از برگزاری مجمع عمومی جهت انتخاب اعضای جدید هیات مدیره هیچگومه اختلالی در اداره شرکت خوانده ایجاد نخواهد کرد و لیکن برگزاری مجمع عمومی 15 آذر با توجه به اینکه صدور حکم احتمالی به ابطال مصوبات مجمع عمومی فوق العاده وهیات مدیره اخیر الذکر باعث بی اعتبار مصوبات هیات مدیره ای که در اجرای مجمع عمومی  15 آذر انتخاب خواهند شد دارد، بنحوی که ضرر جبران ناپذیری را به شرکت خوانده و به تبع آن به موکل به عنوان یک شرکت بورسی که از صاحبان سهام عمده آن شرکت بوده دارد. لذا استدعای صدور دستور موقت فوری مبنی بر جلوگیری از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مورخ 15 آذر پتروشیمی گچساران سهامی خاص به استناد قسمت اخیر مواد 314 و 320 قانون آیین دادرسی مدنی را دارد.

#ونفت | سرمایه گذاری صنعت نفت درباره وضعیت انحلال و علت عدم ارایه صورت های مالی حسابرسی شده جهت شرکت مدیریت و اجرای طرح های نفت گستر قشم (سهامی خاص) – در حال تصفیه گفت: براساس دادنامه صادره موضوع دعوی مطرح شده از سوی یکی از پیمانکاران علیه شرکت در سنوات قبل، حکم قطعی صادر شده است. شرکت در سنوات قبل ذخیره لازم در حسابها شناسایی نموده است. لیکن اقدامات انجام شده تاکنون منجر به مختومه شدن پرونده و تسویه حساب نهایی نگردیده است. لذا امکان اعلام ختم تصفیه نزد اداره ثبت شرکتها وجود ندارد. همچنین با عنایت به عدم فعالیت شرکت طی سنوات گذشته و همچنین نبود منابع مالی در شرکت به سبب راکد بودن فعالیت و کم اهمیت بودن اقلام ترازنامه، صورتهای مالی شرکت مذکور حسابرسی نشد.

#فملی | شرکت ملی صنایع مس ایران گفته است: درآمدهای عملیاتی نسبت به دوره مشابه 116 درصد افزایش داشته که دلیل عمده آن افزاشی نرخ جهانی مس و همچنین نرخ برابری ارز است.

#سامان | بانک سامان گفته است: تا پایان مهلت قانونی برگزاری مزایده 6-1400 هیچ پاکت پیشنهادی دریافت نگردید.

#غاذر | با توجه به ظن دستکاری بازار (مبتنی بر اطلاعات یا معاملات) نماد معاملاتی کشت و صنعت پیاذر حداکثر تا تاریخ 17 آذر متوقف میشود.

#شلرد | کود شیمیایی لوره لردگان اعلام کرد: از مجموع تولید محصول نهایی ماهه های قبلی مقدار دو پارت 10 هزار تنی به مرحله فروش صادراتی رسیده و مبالغ آن  ها هم وصول شده است اما به علت عدم خروج مبادی رسمی صادراتی توسط خریدار و عدم انتقال مالکیت کالا تا 30 آبان جز مبالغ فروش در کدال نشده است. همچنین از مجموع تولید صادراتی آبان به مقدار 53.3 هزار تن تولید محصول اوره گرانول، 30 هزار تن محصول به فروش رسید و منتظر وجه ارزی از طرف خریدار است.

#تنوین | تامین سرمایه نوین از واگذاری 2/85 درصد سهام اعتباری ملل(#وملل) بطور عمده و نقد خبر داد.  سهام مذکور واگذار شده و با توجه به قرارداد تعهد خرید سهام بین این شرکت و اعتباری ملل، این رویداد آثار سود و زیانی نداشته و صرفا ایفای تعهدات خرید از سوی طرف قرارداد محقق شد.

#صبا | مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس عنوان کرد: صبا فولاد خلیج فارس در آستانه ثبت رکورد کم‌نظیر ۳ هزار میلیارد تومانی سود است.

#ولصنم | لیزینگ صنعت و معدن دلیل تاخیر در فرآِیند انجام افزایش سرمایه را منوط به تایید بانک مرکزی دانست.

#فگستر | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان به میزان 100 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی نهایی شد.

#وصندوق | با عنایت به مجوز افزایش سرمایه سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی از 2700 میلیارد تومان به 4077 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 11 آذر تا 10 بهمن تعیین شد.

#وپست | جلسه مجمع عمومی پست بانک با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان میرزای شیرازی بالاتر از چهار راه مطهری کوچه عرفان پلاک یک ساختمان آموزش پست بانک ایران طبقه اول سالن کنفرانس) در ساعت 9 روز سه شنبه 23 آذر برگزار میشود.

#دلقما | جلسه مجمع عمومی دارویی لقمان با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (کیلومتر10 جاده مخصوص کرج خیابان لقمان حکیم شماره 1) در ساعت 08:30 یکشنبه 28 آذر برگزار میشود.

#پدرخش | جلسه مجمع عمومی درخشان تهران با دستورکار افزایش سرمایه در ساعت 10:00 روز چهار شنبه مورخ 1400/09/24 در تهران (کیلومتر 17 جاده مخصوص کرج (بزرگراه شهید لشکری ) پلاک 519) در ساعت 10 چهارشنبه 24 آذر برگزار میشود.

#سدشت | صنایع سیمان دشستان در مجمع سالانه 120 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

#بگیلان | توسعه مسیر برق گیلان در مجمع سالانه  61 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید