شکاف بزرگ در قیمت دلار/واکنش بانک مرکزی چیست؟

کدخبر: ۴۵۹۷۶۳
اکوایران: تا دو هفته پیش شکاف بین قیمت دلار آزاد و متشکل عمدتا زیر 4 درصد بود، اما با شروع مذاکرات اندازه این شکاف رشد کرد و در حوالی 10 درصد قرار گرفت. احتمالا اندازه شکاف در این سطوح پایدار نخواهد ماند.
شکاف بزرگ در قیمت دلار/واکنش بانک مرکزی چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته روی 30 هزار و 320 تومان قرار داشت و در شروع معاملات امروز بنا به اعلام برخی از شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز از مرز 30 هزار و 500 تومان عبور کرد، البته قیمت دلار در ادامه افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول امروز زیر این مرز قرار داشت.

قیمت سکه امروز را چگونه آغاز کرد؟

قیمت طلای جهانی در پایان معاملات روز جمعه در حوالی 1783 دلار قرار داشت. بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و فلز گرانبها تا ساعت 12 ظهر امروز به وقت ایران حرکت معناداری به سمت بالا نداشت، قیمت طلا در این مقطع 1781 دلار گزارش می‌شد. قیمت طلا هنوز زیر 1800 دلار قرار داشت، اما قیمت سکه باز هم تحت تاثیر رشد قیمت دلار بالا رفت و در شروع معاملات امروز روی 13 میلیون و 100 هزار تومان قرار گرفت. اندازه حباب قیمتی سکه با احتساب قیمت 30 هزار و 540 تومان برای دلار 2.3 درصد به دست می‌آمد.

بانک مرکزی با روند بازار آزاد همراه خواهد شد؟

شکاف بین قیمت دلار متشکل و آزاد از 21 فروردین که داده‌ها جمع‌آوری شده‌اند، تا حدود 2 هفته پیش از مرز 6 درصد عبور نکرده بود و عمدتا زیر 4 درصد قرار داشت. اما اندازه این شکاف از دو هفته قبل رشد شدیدی کرد. مهم‌ترین اتفاق برای بازار در دو هفته اخیر شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام بوده است و می‌توان گفت بزرگ شدن این شکاف با این رویداد رابطه داشت. احتمالا بانک مرکزی به دنبال نوسان صعودی قیمت دلار در یکی دو هفته اخیر قیمت دلار متشکل را در سطوح پایین‌تر نگه داشت، تا یک نیروی نزولی به قیمت دلار وارد کند، اما به نظر می‌رسد این روند نتواند برای همیشه ادامه یابد. شکاف بین قیمت دلار متشکل و آزاد در روز گذشته 10 درصد بود. شکاف ده درصدی به این معناست که اگر صادرکننده بتواند دلار خود را نه در بازار متشکل بلکه در بازار آزاد عرضه کند، ده درصد سود خواهد کرد. این مسئله جذابیت بازار متشکل برای صادرکنندگان را کاهش خواهد داد. احتمالا اگر قیمت دلار آزاد افت نکند بانک مرکزی ناچار خواهد شد که با روند قیمتی دلار آزاد همراه شود. در آن صورت قیمت دلار آزاد یک نیروی نزولی را از دست خواهد داد و احتمال دارد باز هم رشد کند.

cap2

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آزاد امروز را نیز صعودی آغاز کرد و قیمت سکه را همراه خود بالا کشید. رشد اندازه شکاف بین قیمت دلار متشکل و آزاد در اطراف بازه زمانی شروع دور جدید مذاکرات کاملا معنادار است و این سوال را به وجود می‌آورد که بانک مرکزی تا کی می‌تواند قیمت دلار متشکل را در این فاصله از قیمت دلار آزاد نگه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید