بسته خبری « اقتصادنیوز » شنبه 27 آذر 1400

آخرین سیگنال وین در سال جاری میلادی/ بسته مهم بورسی در بودجه

کدخبر: ۴۶۲۵۱۱
اقتصادنیوز: مهمترین خبر برای بازارها در روز شنبه مذاکرات برجامی وین خواهد بود که می تواند سیگنال های جدیدی به بازارها بدهد.
آخرین سیگنال وین در سال جاری میلادی/ بسته مهم بورسی در بودجه

به گزارش اقتصادنیوز ، در بسته خبری روز 27 آذر مهمترین خبر حول نتایج دور جدید مذاکرات وین بود. البته به نظر می رسد روز شنبه در برنامه نگاه یک ساعت 10 شب جزییات بسته حمایتی بورسی در بودجه 1401 توسط احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد رونمایی شود.

اخبار سیاسی | مذاکرات با پیشرفت به پایان رسید

علی باقری، مذاکره کننده ارشد مذاکرات وین اعلام کرد: ما در پایان گفت‌وگو‌های وین ۷ دو مبنای جدید برای گفت‌وگو‌ها و مذاکرات آینده خواهیم داشت که با دو مبنایی که در وین ۶ نهایی شده بود، متفاوت است. توافق شده تا در آینده نزدیک این گفت‌وگو‌ها از سر گرفته شود. به گفته طرف ایرانی،  دیدگاه‌های ایران در دو سند ارائه شده بعنوان مبنای مذاکرات آینده پذیرفته شد.  اگر طرف مقابل مواضع ما را بپذیرد، مذاکرات دور جدید می تواند آخرین دور گفتگوها باشد. همچنین مذاکره کنندگان ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته پیشرفت های فنی در مذاکرات وین که با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد، صورت گرفته است. وال استریت ژورنال در خبری نوشت: دیروز، مذاکره کنندگان به پایتخت ها بازخواهند گشت و در حال حاضر برنامه ریزی شده است که پس از یک وقفه "حدود" ۱۰ روزه  (احتمالا 27 دسامبر ششم دی) مذاکرات از سر گرفته شوند

نورنیوز (رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی) به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: کارت حافظه مورد ادعای گروسی مدیرکل آژانس در عملیات خرابکاری منهدم شده است. محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی همچنین گفته است: تحریم‎ها برداشته شود ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم. به گفته اسلامی تحویل اطلاعات دوربین‌‌ها پس از لغو تحریم‌ها صورت میگیرد. رافایل گروسی، دبیر آژانس هم در مصاحبه مطبوعاتی روز جمعه هم همین موضوع را تاکید کرده بود.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه سعودی نیز گفته است: با بیان این‌که یک سری مذاکرات مستقیم بین تهران و ریاض در حال انجام است که قبلاً به طور رسمی اعلام شده، گفت: عربستان سعودی پذیرای هرگونه گفت‌وگو است.

بلومبرگ در خبری اعلام کرد: چین در ماه نوامبر حدود ۱۸ میلیون بشکه معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد. این رقم حدود ۴۰ درصد بالاتر از ماه اکتبر و بالاترین رقم از اواسط تابستان است.

همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۷۸ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۶۹ رأی ممتنع قطعنامه‌ای ضدایرانی (تدابیر توصیه ای نه الزام آور) درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده، به تصویب رساند. همچنین وزارت بازرگانی آمریکا با صدور بیانیه‌ای ۳۷ شرکت را به بهانه انجام فعالیت مغایر با سیاست خارجی یا امنیت ملی آمریکا در فهرست موسوم به  «Entity list» قرار داد. از میان این ۳۷ نهاد که در کشورهای مختلف مستقر هستند ۱۲ شرکت به بهانه‌های مرتبط با ایران در این فهرست قرار گرفته‌ان

اخبار اقتصادی | بسته پیشنهادی بورسی در بودجه 1401

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور در سفر به استان یزد روی یک مسئله تاکید کرد و آن این بود که هیچ بانکی حق ندارد تولیدی‎ها را تعطیل کند. محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور  هم در گفت و گویی مدعی شده، با افزایش تولید و برداشته شدن تحریمهای داخلی و انشاالله مذاکراتی که انجام می شود، وضعیت نرخ ارز ثبات بیشتری خواهد یافت.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه تقویت بازار سرمایه در دستور کار است، گفت: بسته ۱۰ بندی کمک به بازار سرمایه در ستاد اقتصادی تصویب شده و جزئیات پیشنهادات امشب (َشنبه شب) توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌شود. به نظر میرسد این بسته در راستای اصلاح بودجه 1401 برای حمایت از بازار سرمایه صورت گرفته است. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در توییتی نوشت: سال آینده باید ٢٠٠ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق مالی و وامهای خارجی از تعهدات دولت قبل پرداخت شود؛ این در حالی است که دولت سیزدهم سال آینده تنها 88 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر خواهد کرد. یعنی بیش از آنچه منتشر کند، تسویه می‌کند. روز شنبه در برنامه نگاه یک ساعت 10 شب جزییات بسته حمایتی بورسی در بودجه 1401 توسط احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد رونمایی میشود.

فاطمی امین، وزیر صمت گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی سران قوا، مسئولیت تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است. به گفته وزیر صمت برنامه‌ای در قالب ۹ محور برای تحول در صنعت خودرو داریم که همه چالش‌ها و راهکارهای آن را در بر می‌گیرد که این برنامه به زودی منتشر می‌شود. براساس آمار جدید خودروسازان ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی و ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در این صنعت وجود دارد. پیش تر معاون قضایی دادستان کل کشور هم گفته بود: معاون دادستان‌:‌ افزایش قیمت خودرو قانونی است.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت سه موضوع تامین ارز مورد نیاز جهت تامین دارو و مواد اولیه آن/ گزارش وزیر بهداشت از تلاش سودجویان برای بی ثبات جلوه دادن بازار دارو و ارائه پیشنهادات وزارت امور اقتصادی در زمینه تقویت صندوق تثبیت بازار مطرح شد. همچنین در خبر مربوط دیگری، خبر رسید که بانک مرکزی و وزارت صمت برای هماهنگی حداکثری سیاست‌های ارزی و تجاری توافق کردند.

اخبار شرکت ها | افزایش قیمت یک قطعه ساز بورسی

#گدنا | شرکت تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک، تفاهمنامه های مربوط به تأمین غذای مورد نیاز کارکنان شرکتهای رایان پلیمر پویاو آرین متانول در تمام روزهای هفته اعم از کاری و تعطیل از 15 آبان امسال تا 18 آبان سال بعد به مدت یک سال آغاز میکند. از محل این دو تفاهمنامه،19.3 میلیارد تومان درآمد و16.8 میلیارد تومان و 2.5 میلیارد تومان سود قبل از مالیات برآورد شده است. علیرغم پیگیری های مجدانه جهت انعقاد قرارداد، امضاء قراردادهای مذکور با تاخیر مواجه شده و به محض دریافت قرارداد امضا شده طبق نامه های ابلاغ ، افشاءمربوطه انجام شد.

#خمحور | با توجه به افزایش قیمت نهادهای تولید، قیمت محصولات تولید محور خودرو در طبقه اکسل وانت ، پیکاپ و آفرود به میزان 25 درصد افزایش یافت.

#وسرمد | گزارش توجیهی هیئت مدیرة بیمه سرمد به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 250 میلیارد تومان به  750 میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران ،سود انباشته ،مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد. 

#کمرجان | افزایش سرمایۀ بازرگانی و تولیدی مرجان کار از 7 میلیارد تومان به 67.3 میلیارد تومان ( از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#درازک | جلسه مجمع عمومی داروسازی رازک با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان ولیعصر پایین تر از پارک وی مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش) در ساعت 10 روز یکشنبه 5 دی برگزار میشود.

#شپدیس | جلسه مجمع عمومی پتروشیمی پردیس در تهران (بزرگراه شهید چمران،خیابان یمن،بلوار رشید الدین فضل الله،میدان شهید شهریاری مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی) در ساعت 10 روز دوشنبه 6 دی برگزار میشود.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید