اثر ماندگار کرونا بر بخش خدمات؛

سناریوی خوش بینانه و بدبینانه از اقتصاد ایران

کدخبر: ۴۶۲۵۷۹
اقتصادنیوز:پژوهشکده مرکز آمار در دو سناریو خوش‌بینانه و بدبینانه رشد اقتصادی ایران در نیمه دوم سال را برآورد کرده است.
سناریوی خوش بینانه و بدبینانه از اقتصاد ایران

به گزارش اقتصادنیوز، پژوهشکده مرکز آمار در دو سناریو خوش‌بینانه و بدبینانه رشد اقتصادی ایران در نیمه دوم سال را برآورد کرده است. نتایج پیش‌بینی رشد اقتصادی به این گونه بوده است که برای سال 1400 بصورت بدبینانه 3.4 درصد و بصورت خوش بینانه 6.2 درصد اتفاق خواهد افتاد.

در سناریو خوش بینانه با وجود رشد مثبت اکثر بخش ها اما برای فصل زمستان در بخش معادن و دو زیر بخش خدمات رشد منفی برآورد شده است. در این سناریو، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی در کنار سایر خدمات عمومی برای کل سال نیز منفی پیش بینی شده است.

در سناریو بدبینانه هم علاوه بر اینکه تغییرات رشد کمتر از سناریو خوش بینانه است بخش معادن نیز در کنار دو زیر بخش خدمات منفی عنوان شده است.

زنگ خطر برای بیت کوین/ جهش خیره کننده اوالانچ!

رشد اقتصادی یک

در کنار پژوهشکده مرکز آمار برای پیش بینی تولید ناخالص داخلی کشور برای سال جاری نهاد ها و موسسات بین‌المللی نیز در این راستا پژوهش هایی را نیز انجام داده اند.

بانک جهانی در گزارش چشم اندازهای اقتصاد جهانی که در ژوئن سال 2021 منتشر کرده، نرخ رشد اقتصادی کشورها را مورد بازنگری قرار داده است. بر اساس پیش‌بینی جدید بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2021 و 2022 به ترتیب 2.1و 2.2 درصد پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که این نهاد در ابتدای سال جاری میلادی معتقد بود روند رشد اقتصادی در ایران در سال‌های آتی نزولی خواهد بود. بر اساس این گزارش، ایران از طریق جهش در بخش‌های صنعتی می‌تواند در سال‌های 2021 تا 2023 بر رشد اقتصادی خود بیفزاید اما در بخش خدمات به واسطه همه‌گیری کرونا و اثرگذاری آن بر اقتصاد رشد با وقفه طولانی‌تری همراه خواهد بود.

در نهایت، رشد اقتصادی در سال 2023 به 2.3 درصد خواهد رسید.

همچنین صندوق بین المللی پول از دیگر نهاد های معتبر جهانی، پیش بینی های خود را برای تولید ناخالص داخلی ایران برای سال جاری میلادی و سال آینده میلادی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی 2.5 درصد رشد خواهد داشت و در سال آینده میلادی(2022) حدود 2 درصد رشد را پیش بینی کرده است.

رشد اقتصادی یک و دو

در داخل کشور نیز افزون بر مرکز آمار، بانک خاور میانه نیز طبق یک پژوهشی اقدام به  پیش بینی رشد اقتصادی ایران کرده است. در این پژوهش رشد اقتصادی ایران را برای سال جاری(1400) به دو صورت تقسیم بندی کرده است. در این تقسیم بندی رشد اقتصادی کشور را با وجود نفت و بدون نفت بیان کرده است. براساس نتایج این پژوهش رشد اقتصادی ایران در سال جاری با وجود نفت 3 درصد و رشد اقتصادی ایران بدون نفت را 4.9 درصد پیش بینی کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید