بسته خبری « اقتصادنیوز » سه شنبه 30 آذر 1400

تصمیم مهم درباره یارانه ها /چه خبر از مذاکرات وین؟

کدخبر: ۴۶۳۲۹۰
اقتصادنیوز: دولت در مهمترین رویداد اقتصادی احتمالا با دو برابر کردن یارانه ها به دنبال حذف دلار 4200 تومانی است.
تصمیم مهم درباره یارانه ها /چه خبر از مذاکرات وین؟

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین رویداد در بسته خبری اقتصادنیوز این است که طرفین ایرانی و گروه 4+1 به یک متن مشترک رسیدند. دولت در مهمترین رویداد اقتصادی میخواهد دلار 4200 تومانی را حذف کند و یارانه ها را دو برابر کند.

اخبار سیاسی | طرفین به متن مشترک رسیدند

در مهمترین رویداد سیاسی، نورنیوز از منابع نزدیک به شورای امنیت ملی خبر داده که پیش نویس جدید در وین مورد قبول طرفین که قرار است مذاکرات وین بر مبنای آن ادامه پیدا کند، اصلی ترین نشانه شکل گیری وضعیت نسبتا متعادل در دو طرف میز است. عبور موفق ایران از این مرحله سخت ترین گام بود، زیرا در غیر آن عملا امکان تداوم مذاکرات وجود نداشت.

اردوغان افسار دلار را کشید / جهش قیمت لیر ترکیه پس از سخنرانی اردوغان

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو با قیمت قطعی/ راناپلاس، دناپلاس، سورن پلاس

اخبار اقتصادی | یارانه ها از دی دو برابر می شود

ابراهیم رییسی به بانک مرکزی برای ساماندهی وضعیت بانک‌ها دستور صادر کرد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در هفدهمین شورای گفت‌ وگوی دولت و بخش خصوصی در مورد معافیت مالیاتی سود تفاوت نرخ ناشی از تسعیر ارز صادرات، اظهار کرد: پیشنهاد اولیه موجه دانستن نظر معاونت حقوقی مجلس و معاونت حقوقی دولت از سوی شورای گفت‌ وگو  است تا این لایحه برای اصلاح به سازمان امور مالیاتی بازگردد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفته است: یکی از موضوعات مهم که در حال رایزنی هستیم، در رابطه با عرضه‌ خودرو در بورس است. ما آمادگی کامل داریم که این موضوع را به سرانجام برسانیم.  نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون بورس مسیر درستی را پیش نرفته است، گفت: مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از بورس حمایت می‌کند و اگر پیشنهاداتی در جهت تقویت بازار بورس مطرح شود، حتما با آن موافقت می‌کند

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته است: از ابتدای دی رقم یارانه‌ها ۲ برابر می‌شود. قرار بود از آذرماه ماه رقم یارانه‌ها ۲ برابر شود، اما به علت مشکلاتی که در تهیه بن کارت ایجاد شد این روند به دی ماه منتقل شد.طبق پیش‌بینی‌ها و برآورد‌ها به طور مثال یک خانوار چهار نفره رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان نقد و کالا یارانه دریافت خواهند کرد.

طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: مقدمات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازمند ۲ ماه زمان است و اکنون کسری بودجه شدید است. میر تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و مجلس هم گفته است: یارانه ۹۰ تا ۱۲۶ هزارتومانی در راه است و البته بودجه ۱۴۰۱ تورم زا نیست.  با حذف ارز 4200 تومانی که به زودی رسما اعلام خواهد شد، منابع پرداخت یارانه جدید تامین خواهد شد. طبق آنچه به ایسنا اعلام شده قرار است امشب طی جلسه‌ای جمع‌بندی نهایی درباره پرداخت یارانه جدید انجام و به زودی در این رابطه اطلاع رسانی رسمی شود. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش را تایید کرد.

بانک مرکزی «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن» موضوع قانون جهش تولید مسکن مصوب سال ۱۴۰۰ را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

شبکه سراسری برق در وضعیت پایدار قرار دارد و اطلاعیه دیروز شرکت برق تهران درباره احتمال خاموشی بدون هماهنگی منتشرشده و بی‌اعتبار است.مخازن سوخت نیروگاه‌ها نسبت به پارسال، وضع بهتری دارند. در عین حال از هموطنان می‎خواهیم همچنان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

اخبار شرکت ها | عرضه گندله آهن دربورس اجباری می شود

معاملات آتی مس کاتد، معاملات گواهی سپرده مس کاتد و گواهی سپرده میلگرد امروز در بورس کالا راه‌اندازی شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت به زودی گندله آهن را مشمول عرضه اجباری در بورس کالا خواهد کرد.

امروز ۱۱۸ همت اوراق بدهی در عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌های کشور معامله شد و ۱/۶ همت هم اوراق بدهی در بازار بدهی بین صندوق‌ها و سایر دارندگان اوراق معامله شد روز دوشنبه هیچ عرضه اوراقی در فرابورس انجام نشده است. فرابورس اعلام کرد: پذیره‌نویسی شرکت‌های بیمه‌ پردیس، بیمه زندگی کاریزما، بیمه هوشمند فردا و بیمه اتکایی تهران رواک به این دلیل انجام شد که با توجه به مجوز صادره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار این شرکت ها فقط تا هفته اول دی ماه برای انجام پذیره‌نویسی مهلت داشتند.

براساس  بخشنامه سازمان حسابرسی، افزایش سرمایه از محل مازاد سود انباشته شرکت اصلی نسبت به صورتهای مالی تلفیقی مجاز نیست.

#غگرجی | بسکویت گرجی اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاد های تولید ( آرد ، سیروپ غنی شده ، روغن و سایر اقلام و لوازم بسته بندی ) به همان نسبت نرخ فروش محصولات به میزان متوسط 20 درصد افزایش می یابد .و اثری بر سود و زیان شرکت ندارد.

#ختور | ایران رادیاتور اعلام کرد: تولید و فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت بهتری داشته؛ به طوریکه تولید 8 ماهه حاکی از رشد 9 درصد دارد و فروش حاکی از رشد 76 درصد دارد.

#دالبر | البرز دارو اعلام کرد: نرخ فروش تعدای از محصولات این شرکت به جهت پوشش هزینه های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و براساس مجوزات سازمان غذا و داروافزایش یافته است .در صورت وجود تغییر با اهمیت در اطلاعات اعلام شده موضوع از طریق سامانه کدال به سهامدارن محترم اطلاع رسانی خواهد شد

#رکیش |  کارت اعتباری ایران کیش برنده و نامه ابلاغ از طرف کارفرما صادر شد. مبلغ قرار داد 49.6میلیارد تومان است.

#رمپنا | مدیریت نیروگاهی مپنا ایران از تکمیل فاز دوم نیروگاه شهید باکری سمنان خبر داد. براساس جزییات این گزارش، شش ماه پس از تنفیذ قرارداد و افتتاح اعتبارات اسنادی و براساس برنامه زمان بندی قرارداد مبلغ قرارداد 78 میلیون یورو انجام شد.

#شپاس | نفت پاسارگاد اعلام کرد: از محل اجرای مصوبه مجلس، نسبت به عقد تفاهم نامه های خریدوفروش تهاتری با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و سازمان بسیج سازندگی، برای اجرا از تاریخ ابلاغ 31 تیر سال آینده اقدام شد. شرکت از محل این دو تفاهمنامه مزبور مبلغ 77.5 میلیارد تومان درآمد و 255.8 میلیارد تومان بهای تمام شده و مبلغ 21.6 میلیارد تومان سود قبل از مالیات برآورد نموده است.

#خفنر | فنرسازی خاور اعلام کرد: در 6 ماهه منتهی به 31 شهریور امسال سود هر سهم 18.5 تومان (حسابرسی شده) محقق شد. لذا از نظر EPS بالغ بر 50 درصد سود سال تحقق یافته است.

#دعبید | داروسازی دکتر عبیدی محصول جدیدی با نام Glotrio تولید و به بازار دارو عرضه می نماید. گلوتریو با سه مکانیسم درمانی متفاوت و اثربخشی بالا، باعث کنترل موثر قند خون در بیماران مبتلا به دیابت می شود.

#خبهمن | گروه بهمن از خرید 6 دانگ عرصه و اعیان یک قطعه زمین به مساحت تقریبی 53980 مترمربع با کلیه متعلقات و منضماتو حقوق مربوطه توسط شرکت بهمن موتور خبر داد.

#بجهرم  #بمپنا  #بترانس | در اجرای تکلیف مقرر در بند (پ) ماده (۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، هیأت وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تهاتر مطالبات شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم از شرکت دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی همان شرکت به سازمان امور مالیاتی کشور موافقت کرد. همچنین با تصویب دولت، مطالبات شرکت های ایران ترانسفو، سیمکو، ساخت و بهره برداری انرژی نوین سبانوین، شرکت های تولید برق مپنا در پرند، عسلویه، گناوه و توس، از شرکت های دولتی برق منطقه‌ای استان های گیلان و اصفهان و مدیریت شبکه برق ایران با بدهی همان شرکت ها به سازمان امور مالیاتی کشور تهاتر شد.

#وتجارت | طبق آگهی منتشره در روزنامه‌های دنیای‌ اقتصاد و جهان‌ صنعت مورخ 30‌‌/06‌‌/1400 (تصاویر پیوست) اقدام به مزایده جهت واگذاری 51 درصد از سهام خود در شرکت فرآورده‌های غذایی و قند یاسوج در تاریخ 12‌‌/07‌‌/1400 نمود. مزایده مذکور در تاریخ مقرر برگزار و برنده مزایده با قیمت پیشنهادی معادل قیمت پایه مندرج در آگهی (مبلغ 308.5 میلیارد تومان) با شرایط 20% نقد و مابقی اقساط، مشخص و اقدامات لازم جهت انعقاد قرارداد واگذاری به برنده مزایده ابلاغ شد. بهای تمام شده سهام مذکور در دفاتر بانک معادل 24.3 میلیارد تومان است.

#کوثر | بیمه کوثر در راستای تسویه بخشی از سود سهام و همچنین تسویه مطالبات بیمه مرکزی ج.ا.ا اقدام به واگذاری بخشی از سرمایه گذاری ها از یک مهر تا 29 آذر کرده است. شرکت اعلام کرده تا تاریخ  27 آذر 781.5 میلیارد تومان سود فروش سرمایه  گذاری ها شناسایی شد. بخش عمده درامد سود نقدی سرمایه گذاری ها در پایان  سال و از محل سود نقدی دریافتی از غدیر و پارسان محقق خواهد شد

#غچین | کشت صنعت چین چین اعلام کرد: احتراما پیروی افشا مورخ 1400/07/26در مورد زمین زراعی 92 هکتاری واقع در اراضی طرق به استحضار می رساند با توجه به اختلافات ضرایب مربوط به سهم کاربری، مقرر گردید با استاندار محترم خراسان رضوی و نائب رئیس کمیسیون ماده 5 جهت تعیین تکلیف موضوع جلسه ویژه ای تشکیل گردد. با توجه به اینکه تاریخ دقیق جلسه مذکور مشخص نبوده نتیجه جلسه پس از تشکیل، افشا خواهد شد.

#ممسنی |  پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش سرمایه مرحله دوم پتروشیمی گچساران به استحضار می رساند پیرو نامه شماره 12627-1400 مورخ 24/09/1400 پتروشیمی گچساران موضوع تدارک هیأت مدیره شرکت مذکور درخصوص افزایش سرمایه مرحله دوم، مراتب در جلسه شماره 242 مورخ 28/09/1400 هیأت مدیره این شرکت مطرح شد.

#وکبهمن | گزارش توجیهی هیئت مدیرة سرمایه گذاری بهمن به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 250 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#وصنا | گروه صنایع بهشهر ایران از افزایش سرمایه از 270 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان از محل سود انباشته خبر داد.

#کرمان | صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده رینگ مارال ارگ مبنی بر افزایش سرمایه از 5 میلیارد تومان به 60 میلیارد تومان به منظور اجرای طرح توسعه (خط تولید رینگ آلومینیومی) ارسال می شود. با توجه به سهم 50 درصدی شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان در شرکت مذکوراین رویداد منتشر شد.

#خمهر | با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 474.8 میلیارد تومان به 662.7 میلیارد تومان  ( از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 5 دی امسال تا 4 بهمن امسال تعیین شد.

#کخاک | با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 150 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان  ( از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 29 آذر تا 28 بهمن تعیین شد.

#وساپا | افزایش سرمایه 50 درصدی سرمایه گذاری سایپا از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#کمنگنر | جلسه مجمع عمومی معادن منگنز ایران در اصفهان (خیابان هزار جریب ، روبروی درب شرقی دانشگاه اصفهان ، نبش کوچه چهارم ، سالن اجتماعات شرکت تکادو) در ساعت 10 چهارشنبه 15 دی برگزار میشود.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید