بسته خبری « اقتصادنیوز » چهارشنبه یک دی 1400

سیگنال‌های مثبت از ریاض تا وین/چه خبر از ارز 4200 تومانی؟

کدخبر: ۴۶۳۵۶۳
اقتصادنیوز: اگرچه امریکا نسبت به پیشرفت ها در وین ابراز خوش بینی کرده اما وزیر خارجه این کشور مدعی است مسیر دیپلماسی با ایران کوتاه شده است.
سیگنال‌های مثبت از ریاض تا وین/چه خبر از ارز 4200 تومانی؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در بسته خبری اقتصادنیوز، مهمترین خبر به گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار درباره رشد اقتصادی برمی گردد. بر مبنای تازه ترین خبر هم از امروز تخصیص دلار 4200 تومانی به نهاده های دامی حذف شد.

اخبار سیاسی | دیدار وزرای خارجه تهران و ریاض

رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفته است: در بازه زمانی در آینده‌ای نه چندان دور باید نتیجه بگیریم که دیگر برجامی در کار نیست و باید بر سر یک توافق کامل دیگر مذاکره کنیم و قطعا وارد دوره بحران تنش‌ها خواهیم شد. نسبت به ازسرگیری هر چه سریعتر مذاکرات وین امیدواریم. در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا مدعی شد: مسیر دیپلماسی با ایران کوتاه شده اما محدودیت زمانی برای آن قائل نمی‌شوم. ما به دنبال گزینه‌های دیگر با ایران هستیم و ورود آن به مذاکره را بدون قصد جدی تحمل نمی‌کنیم. در همین حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز عنوان کرده: شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین بودیم.از مذاکره ایران-عربستان استقبال می‌کنیم.آماده لغو همه تحریم های مغایر برجام علیه ایران هستیم.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از دیدار کوتاه حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان خبر داد. پایگاه نیو عرب در خصوص این دیدار نوشت: وزرای خارجه ایران و عربستان در مورد روابط دوجانبه و افغانستان گفتگو کردند.  همچنین کاخ سفید اعلام کرد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا طی روزهای آینده برای رایزنی درباره ایران به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند.

اخبار اقتصادی | حذف دلار 4200 تومانی نهاده های دامی از امروز

براساس آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه ابتدایی امسال به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ برابر با ۲.۴ درصد بوده‌ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۰.۵ درصدی نشان می‌دهد. رشد اقتصادی با در نظرگرفتن بخش نفت نیز در نیمه نخست سال برابر با ۳.۳ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱.۵ درصدی داشت. در این دوره رشد بخش خدمات 5.7 درصد، صنایع و معادل منفی 1.9 درصد، نفت 15.1 درصد و کشاورزی منفی 2 درصد بود. مرکز آمار ایران اما در گزارش دیگری که در اختلاف آماری با گزارش بانک مرکزی است،  رشد اقتصادی شش ماهه نخست سال جاری را 5.9 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت به 4.1 درصد اعلام کرد.

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور آیین نامه اجرایی مربوط به سازوکار شمول مالیاتی برای مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین به ارزش بیش از یک میلیارد تومان را با هدف جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار خودرو ابلاغ کرد.براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب خردادماه سال جاری، از ۱۳ دی ماه اجرایی می‌شود.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری رسمی دولت تاکید کرد: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است. خاندوزی همچنین خصوص افزایش قیمت بنزین، تاکید کرد: تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از تامین اعتبار برای پرداخت بدهی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران تا پایان سال خبر داد. حتما از بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ اطلاع دارید و می‌دانیم که با این اعتبارات امکان اجرای پروژه‌های عمرانی وجود ندارد و در این روز‌ها با بدهی به کارگران و کارکنان در حوزه ساخت مواجه هستیم.

همچنین مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی اعلام کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰، تاکنون مبلغ ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ هزار نفر پرداخت شده است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه نشست این کمیسیون با فعالان اقتصادی : در  طرح اصلاح قانون بازار سرمایه، بر لزوم حضور متولی بازار سرمایه مانند بازار پولی که متولی آن بانک مرکزی است در سطح هیئت وزیران تاکید شد. پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه برای اظهار نظر و پیشنهادات فعالان بازار سرمایه در سایت تخصصی مجلس  بارگذاری خواهد شد. احکام بودجه ۱۴۰۱ مرتبط با بورس بررسی شد/ارتقای جایگاه بازار سرمایه یکی از محورهای قانونگذاری جدید است.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته است: تاکنون در دولت و مجلس بحثی درباره افزایش قیمت بنزین برای سال آینده مطرح نشده است و موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها گمانه‌زنی است. بهادر جهرمی، سخنگوی دولت هم گفته است: به کسانی که خودرو ندارند یارانه بنزین می دهیم. این طرح به صورت آزمایشی در قشم و کیش در حال اجراست.

بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو گفته است: با پیگیری های انجام شده و با دستور رییس جمهور ارزی که برای دارو نیاز بود تامین شد؛ همچنین با توجه به کنترلی که انجام شده کمبود دارویی ما نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است.

مجید موافق قدیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی از اول دی ماه ۱۴۰۰ ارائه لیست و معرفی واردکنندگان کالاهای اساسی را برای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بانک مرکزی متوقف می کند. براین اساس از ابتدای دی ماه نرخ ارز نهاده های دامی و گوشت مرغ به دلار نیمایی (٢۴ هزار و ١٩ تومان) تغییر می کند که نرخ این ارز نیز بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه میشود.

ذبیح اله خدائیان در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسوم به مدیران بانکی از جمله ولی الله سیف و عراقچی اظهار  کرد: در این پرونده متهمان تقاضای اعمال ماده ۴۷۴ کرده بودند که این درخواست بررسی شد. دیوان عالی کشور اعمال ماده ۴۷۴ را تجویز کرده است و تجویز به معنای نقض رای صادره اولیه نیست

اخبار شرکت ها | افزایش نرخ کاتد مس

#فملی | دیروز در تالار صادراتی بورس کالای ایران، عرضه 3000 تن کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران (به قیمت پایه 2293659 ریال)، با تقاضای سنگین و رقابت شدید خریداران مواجه شد، به نحوی که نهایتا این محموله صادراتی، با جهش 9.5 درصدی نسبت به نرخ پایه، با قیمت میانگین بیش از 251 میلیون تومان (به ازای هر تن) معامله شد.

#وتجارت | محصول جدید زوج مهر با همکاری گروه انتخاب و بانک تجارت در راستای حمایت از زوجین و تسهیل روند خرید لوازم خانگی رونمایی شد.

#کماسه | تامین ماسه ریخته گری از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع فروش بخشی از اراضی مازاد کارخانه به مساحت 60،311 متر مربع (نوبت دوم) به دلیل نبود پیشنهاد خبر داد.

#فارس | واگذاری ۱۸ درصد سهام باقی مانده دولت در شرکت هلدینگ «پتروشیمی خلیج فارس» در هیات واگذاری مصوب شد. باتوجه به ارزش بالای شرکت یاد شده، این عرضه، بزرگترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود.

#کیسون | بدینوسیله ابلاغ قرارداد فروش حدود 10 هزار تن اسکلت فلزی سالن ذوب واحد فولادسازی کارخانه مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق به مبلغ 387.5 میلیارد تومان توسط کارفرما شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق با عنوان سایر اطلاعات به اهمیت- گروه ب افشاء شده بود به افشاء گروه الف تغییر داده می‌شود. 

#قثابت | تولیدی و صنعتی ثابت خراسان در خصوص افزایش تولید و فروش شرکت در آبان نسبت به ماهه های قبل اعلام کرد: با توجه به اینکه فعالیت کارخانه به صورت فصلی است و عملا شروع بهره برداری از اواسط مهر آغاز و تا اواخر دی به طول می انجامد، به تبع آن تولید و فروش محصولات هم در همین بازه می انجامد.

#خودرو | سود خالص مهرکام پارس از زیرمجموعه های ایران خودرو در دوره منتهی به 31 شهریور بیش از 56.1 میلیارد تومان بود که نسبت به دور مشابه سال قبل، 32.7 میلیارد تومان برآورد شد.دلایل افزایش سود ناشی از تعدیل مناسب بهای مناسب محصولات در نیمه دوم سال 99 و نیمه اول سال 1400 و تغییر ترکیب سبد محصولات تولیدی بود.

#تپکو | فرابورس در نامه ای رسمی از هپکو درخواست کرد که نسبت به شفاف سازی و آخرین تصمیم ها درباره گزارش توجیهی افزایش سرمایه (سازمان تامین اجتماعی مصوبه نمود که 45 درصد از مطالبات این سازمان از طریق واگذاری معدن مس طارم، زمین و ساختمان ها و سایر دارایی های قابل نقل و انتقال هیچکو تهاتر شود) اقدام کند.

#افرا | افرانت در کنفرانس اطلاع رسانی اعلام کرد: در حال حاضر سه طرح توسعه برای افزایش ظرفیت دیتاسنترهای شرکت در حال انجام است و طبق برنامه استراتژیک طرف مدت 5 سال آیندهن نیز طرح های توسعه دیگری در حال بررسی است. همچنین بر مبنای اعلام شرکت در سه ماه اخیر حدود 40 میلیارد تومان از مطالبات مشتریان عمده وصول شده است که این روند تا پایان سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و قطعا در پایان سال مالی دوره وصول مطالبات نسبت به شش ماه ابتدای سال، وضعیت مطلوبتری خواهد داشت و کاهش خواهد یافت.

#تکمبا | کمباین سازی ایران اعلام کرد: دلایل تغییر عمدتاً مربوط به افزایش در تولید محصول اصلی ( کمباین) و افزایش نرخ فروش محصول است.

#وملل |  موسسه اعتباری ملل اعلام کرد: پس از بازگشایی پاکات پیشنهادات دریافتی , 8 فقره از املاک منتشر شده در آگهی برگزاری مزایده اعم از تجاری , مسکونی , اداری با توجه به آیین نامه کمیسیون معاملات به برندگان واگذار خواهد شد. در خصوص سهام سه شرکت گروه توسعه اقتصاد ملل، سهامی فرش ایران و تامین سرمایه نوین هیچ گونه پیشنهادی دریافت نشده است. بهای تمام شده املاک مذکور جمعا به مبلغ 3,275 میلیارد ریال و سود حاصل از این معاملات 128.6 میلیارد تومان در دفاتر موسسه ثبت شد.

#مرقام | ایران ارقام از برنامه مزایده عمومی فروش 5000 دستگاه تبلت ETECH-A08 pro خبر داد. بدین ترتیب این شرکت در نظر دارد 5000 دستگاه تبلت ETECH-A08 pro 8in را از طریق مزایده عمومی بفروش برساند. همچنین قیمت پایه هر تبلت 3 میلیون تومان پیش بینی شد.

#پلوله | گاز لوله اعلام کرد: تسهیلات دریافتی سررسید گذشته از بانک پارسیان با اعمال بخشودگی وجه التزام به مبلغ 18 میلیارد تومان تسویه و تعدیلات سنواتی مربوطه در دفاتر شناسایی شد.

#ولصنم | افزایش سرمایه 100 درصدی لیزینگ صنعت و معدن از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#فگستر | افزایش سرمایه 100 درصدی گسترش صنایع روی ایرانیان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#وپاسار | مجوز افزایش سرمایه 100 درصدی بانک پاسارگاد از محل سود انباشته صادر شد.

#بساما | مجوز افزایش سرمایه 143 درصدی بیمه سامان از محل سود انباشته و سایر اندوخته صادر شد.

#ونیکی | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه 100 درصدی سرمایه گذاری ملی ایران از مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سایر اندوخت نهایی شد.

#شستا | مجوز افرایش سرمایه 1052 درصدی سرمایه گذاری تامین اجتماعی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

#سامان | مجوز افزایش سرمایه 198 درصدی بانک سامان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

#وتوس | مجوز افرایش سرمایه 25 درصدی توسعه شهری توس گستر از محل سود انباشته صادر شد.

#کگهر | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه 380 درصدی سنگ آهن گهر زمین از مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی نهایی شد.

#قشهد | جلسه مجمع عمومی شهد تهران (میدان فردوسی جنب بانک ملت ساختمان شهد طبقه6) در ساعت 11 روز چهارشنبه 29 بهمن برگزار میشود.

#بالبر | جلسه مجمع عمومی کابل البرز در تهران (میدان آرژانتین خیابان شهید احمدقصیر خیابان شانزدهم پلاک 3 ) در ساعت 14 دوشنبه 27 دی برگزار میشود.

#کسرام | مجمع سالیانه پارس سرام در نوبت دوم برگزار شد.

#ثپردیس | جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری مسکن پردیس در شهر جدید پردیس (فاز3- خیابان معلم – روبروی مسجد امیرالمومنین، سرمایه گذاری مسکن پردیس) در ساعت 10 یکشنبه 12 دی برگزار میگردد

 

  • 14000816000624_Test_PhotoN
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید