بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 7 دی 1400

خوش بینی به مذاکرات وین /نوسان در صادرات بنزین

کدخبر: ۴۶۴۹۸۷
اقتصادنیوز: مذاکرات برای احیای برجام در دور جدید آغاز شده و حساسسیت ها از این ناحیه بالا ارزیابی می شود.
خوش بینی به مذاکرات وین /نوسان در صادرات بنزین

به گزارش اقتصادنیوز ، با آغاز دور جدید از مذاکرات وین، حالا حساسیت ها در این دور بسیار بالا خواهد بود زیرا که دو طرف می خواهند هر چه سریع تر به نتیجه در خصوص احیای برجام برسند.

اخبار سیاسی | گفت وگوها در وین آغاز شد

دیشب نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به پایان رسید. علی باقری، رئیس مذاکره کننده هیات ایرانی بعد از این جلسه گفت: از امروز گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و بررسی پیشنهادهای ایران درباره راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز می‌شود. او تاکید کرده،  هیأت ایرانی برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد. چین تاکید کرده، تمرکز دور جدید مذاکرات وین بر رفع تحریم‌های ایرانی است. انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا هم گفته، مذاکرات وین در مسیر درستی برای رسیدن به توافق نهایی قرار دارد. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در توییتی بعداز نشست افتتاحیه نوشت: پیش از آغاز رسمی دور هشتم مذاکرات وین با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کردم. ما درخصوص مسائل برجسته تحت رسیدگی در جریان مذاکرات درخصوص احیای برجام رایزنی کردیم.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرده، هنوز خیلی زود است که بگوییم ایران با رویکرد سازنده تری بازگشته یا خیر.

علی باقری رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، عصر (دوشنبه، ۶ دی) پیش از نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام با مذاکره‌کننده ارشد فرانسه دیدار کرد. باقری پیش از این دیدار نیز با «انریکه مورا»، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار کرد. به گفته خطیب زاده در نشست خبری وزارت خارجه؛ تیم مذاکره کننده ایران درحال تبادل غیررسمی و غیر مستقیم متون بدون سربرگ با آمریکا از طریق انریکه مورا در وین است. در خصوص توافق گام به گام باید بگویم، پاسخم یک خیر بزرگ است. لول طرف مقابل تعهداتش را انجام می دهد، سپس ما اقدامات جبرانی را انجام خواهیم داد.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی است: ما حاضر به پذیرش توافقی بدتر از برجام نیستیم  زیرا ایران برنامه هسته ای خود را توسعه داده است. در مدت کوتاهی،  تلاش برای احیای برجام "مانند تلاش برای احیای جسد مرده خواهد بود

اخبار اقتصادی | سیگنال مبادله چک ها به کسب و کارها

رضا فاطمی امین، وزیر صمت در مراسم رونمایی از هوشمندسازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی گفته است: حذف رانت و امضای طلایی در بازارها به شدت در وزارت صمت پیگیری می‌شود که این موضوع با محور مبادلات کالاها در بورس کالا شروع شده و ۲۰ گروه از ۳۰ گروه کالایی دیگر سهمیه بندی ندارند.

علی صالح آبادی، رییس بانک مرکزی در جلسه ستاد اقتصادی دولت: در ۹ ماه گذشته ۴۰ میلیارد دلار به بازار عرضه شد. این رقم در طول سال گذشته ۳۶.۵ میلیارد دلار بود. درآمد‌های کشور در ماه‌های اخیر افزایش یافت.  براساس گزارش رئیس کل بانک مرکزی همزمان با افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی کشور در ماه‌های اخیر میزان عرضه ارز به بازار در مقایسه با سال ۹۹ رشد مناسبی داشت. در این جلسه همچنین مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم آبان ماه گزارش داد و اعلام کرد، رشد نرخ تورم ماهیانه در ماه‌های اخیر با ادامه سیر نزولی ۱/۷ درصد کاهش یافته است. وزیر اقتصاد هم در گفت وگویی تاکید کرد: سودهای اخذ شده بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، استرداد می‌شود. همچنین معاون سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی گفته است: اگر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده دامی ادامه پیدا کند، نرخ تورم ۲۸ درصد بیشتر می‌شود

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از برنامه‌ریزی وزیر نیرو برای برخورد با استخراج غیرقانونی رمز ارز و شناسایی واحدهای صنعتی که با استفاده از معافیت‌های برق صنعتی اقدام به استخراج رمز ارز می‌کنند، در این کمیسیون خبر داد. عصر دیروز نخستین جلسه کمیسیون تلفیق تشکیل و بعد از انتخاب هئیت رئیسه، بررسی کلیات بودجه آغاز خواهد شد. مجلس همچنین برای عرضه زغال‌سنگ در بورس انرژی با دولت نامه نگاری کرده است.

خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته است: صادرات بنزین هیچگاه متوقف نشده، اما نوسان دارد، اولویت ما تأمین نیاز داخلی است.

براساس آخرین آمارها، در دومین ماه پاییز ۱۴۰۰ در کل نزدیک به هفت میلیون ۱۰۰ فقره چک در کشور مبادله شده است که در مقایسه با ماه گذشته ۳۰.۲ درصد از نظر تعداد رشد داشته است. رشد ۳۰ درصدی تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌ای و وصولی در آبان‌ماه بیانگر بهبود وضعیت کسب و کار در کشور است.

پس از ۳ هفته عرضه محصولات پتروشیمی در بورس و تامین بازار داخل، پتروشیمی ها می توانند برای صادرات مازاد محصولات خود اقدام کنند.گفته می شود این مصوبه به پتروشیمی ها ابلاغ شده و از نیمه دوم دی ماه اجرایی می شود.

اخبار شرکت ها | استقلال و پرسپولیس صاحبدار شدند

#فارس | قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: عرضه اولیه سهام هلدینگ خلیج فارس در سه بلوک یک، دو و پانزده درصدی تا اواسط دی ماه در بورس عرضه می شود. این هلدینگ که ٣٠ شرکت زیرمجموعه را شامل می شود، یکی از ارزشمندترین سهام های دولت در بازار سرمایه است.همچنین عرضه اولیه سهام دو باشگاه  استقلال و پرسپولیس در صورت ارائه صورت های مالی حسابرسی شده به سازمان بورس و تایید آنها، در بهمن ماه انجام می شود. در مرحله نخست حدود ١٠ تا ٢٠ درصد از سهام این دو باشگاه به مردم عرضه می شود. همچنین در راستای بحث ارسال دفاعیات استقلال و پرسپولیس به AFC در خصوص مجوز حرفه‌ای، مالک جدید ۲ باشگاه مشخص شد. با واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس به وزارت اقتصاد و باشگاه استقلال به وزارت صمت این موضوع حل شده و به اطلاع AFC رسیده است. یکی از مشکلات اصلی استقلال و پرسپولیس، بدهی‌های مالیاتی سنگین بود که در نهایت این مشکل حل شد تا دو باشگاه دیگر بدهی مالیاتی نداشته باشند.

#شپاس |  نفت پاسارگاد در ماه جاری بزرگترین محموله قیر خاورمیانه با ظرفیت ۴۵.۰۰۰ تن را بارگیری خواهد کرد.

#غصینو | نظر به افزایش نرخ مواد اولیه اعلامی در دوره مالی شش ماهه اول سال 1400 و تاثیر آن بر بهای تمام شده محصولات این شرکت، جدول تغییر قیمت برخی دیگر از محصولات که مجوز افزایش قیمت آنها از انجمن شیرینی و شکلات اخذ شده اعلام میشود. مجوز افزایش قیمت برخی از محصولات در مورخ 30 آذر 1400 اخذ گردیده ولی تاریخ اعمال برای محصولات از تاریخ 6دی ماه 1400 شروع تا آخر دی ماه 1400 (بدلیل محصولات موجود در انبار و اخذ موافقت شرکت پخش) اجرایی خواهد شد.

#ثنوسا | نوسازی و ساختمان تهران در رابطه با توافق‌نامه با سازمان منطقه آزاد کیش موضوع اجرای پروژه مشارکتی چندمنظوره کیش اعلام کرد: نسبت به انجام مکاتباتی با دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کل کشور و همچنین مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش انجام پذیرفته و مشکلات این شرکت ناشی از عدم ایفاء تعهدات متقابل از سوی مسئولین وقت سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به مفاد توافق‌نامه و فرصت‌های ازدست‌رفته و هزینه‌های تحمیل‌شده بر این شرکت و سهامداران مطرح گردیده است. پیرو اقدامات فوق و با توجه به انتخاب آقای همتی بعنوان معاونت جدید اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش جلسه‌ای حضوری در جزیره کیش برگزار و مسائل فی‌مابین در راستای مفاد توافق‌نامه با ایشان مطرح شد. ایشان اشراف کامل به روند اجراشدن توافق‌نامه و اقدامات شرکت نوسازی و ساختمان تهران در زمینه ارائه اطلاعات و مستندات مورد درخواست سازمان و کارشناسان منتخب تعیین‌کننده قدرالسهم طرفین داشتند و نظر مثبت خود را به اجرائی شدن پروژه ابراز نمودند و اظهار کردند علت عدم ارائه بهای زمین و هزینه‌های صدور پروانه از سوی سازمان منطقه آزاد کیش و طولانی شدن روند اجرای مفاد توافق‌نامه، لزوم تعیین بهای زمین (بقیمت کارشناسی روز) در قراردادهای مشارکتی طبق ضوابط شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور است که در متن توافق‌نامه (قیمت روز تعرفه مصوب) منظور شده است که در این راستا و بمنظور جبران فرصت از دست رفته و بار مالی احتمالی تحمیلی بر شرکت نوسازی و ساختمان تهران مشخصاً باتفاق سایر همکارانشان درصدد ارائه راهکاری مناسب که منافع طرفین توافق نامه را تأمین نماید و منجر به تسریع اجرائی شدن پروژه شود، است و طی چند جلسه آتی با فواصل کوتاه موردبررسی طرفین قرارگرفته و نهائی شد. در ادامه خدمت ایشان توضیح داده شد که بدلیل طولانی شدن موضوع هزینه‌های ساخت نیز که بعهده شرکت نوسازی و ساختمان تهران است، نیز افزایش‌یافته و هرگونه راهکاری ضروریست دربرگیرنده توجیح اقتصادی برای شرکت نوسازی و ساختمان تهران باشد. درمجموع نحوه برخورد معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش امیدوارکننده بوده و تلاش می‌شود با برگزاری جلسات آتی نتایج مثبت در جهت منافع سهامداران شرکت نوسازی و ساختمان تهران حاصل و مراتب به اطلاع رسانده شود.

#کچاد | چادرملو اعلام کرده است  مقدار ۲۹۹۸۴ تن شمش در بندر آماده حمل است که بعد از اتمام فرآیند فروش ، صورتحساب در دی ماه ۱۴۰۰ به ثبت می رسد. محاسبه نرخ فروش محصولات شرکت براساس نرخ سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ شمش (اسلب،بلوم وبلیت داخلی و صادراتی )فولادخوزستان به مبلغ 14.99 میلیون تومان بود.

#بترانس | ایران ترانسفو اعلام کرد طبق مصوبه هیات وزیران بدهی مالیاتی ایران ترانسفو به مبلغ حدوداً 92 میلیارد تومان با مطالبات از شرکتهای برق منطقه ای تهاتر خواهد شد که این موضوع بعنوان وصول بخشی از مطالبات بصورت غیر نقدی محسوب می شود.

#خریخت | افزایش نرخ مذبور در خصوص انواع میل لنگ ارسالی به شرکت ساپکو با افزایش نرخ 32درصد از ابتدای سال 1400 اعمال و اثر آن در گزارش تفسیری 9 ماهه گزارش می شود.

#بجهرم | مطالبات شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم از شرکت دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی همان شرکت( توسعه مولد نیروگاهی جهرم ) به سازمان امور مالیاتی کشور( اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ) به مبلغ 21 میلیارد تومان تهاتر شود. شرکت مدیریت شبکه برق ایران تا سقف تهاتر انجام شده ، جایگزین توسعه مولد نیروگاهی جهرم می شود و مکلف است ضمن اصلاح حساب ، حسب مورد نسبت به پرداخت مبلغ مورد نظر به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه داری کل کشور در سررسید مقرر براساس ضوابط و مقررات مربوط با هماهنگی سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کند.

#دکیمی | کیمیدارو براساس قیمت تمام‌شده محصولات و همچنین مصوبه سازمان غذا و دارو، قیمت 71 قلم از محصولات خود را افزایش داده است.  براساس این گزارش میانگین افزایش قیمت محصولات دکیمی حدود 56 درصد بود. کیمیدارو همچنین در اطلاعیه دیگری از افزایش سرمایه خود از محل سود انباشته خبر داده است. تقاضای افزایش سرمایه 73درصدی از محل سود انباشته به سازمان بورس ارائه‌شده که بعد از موافقت سازمان  و برگزاری مجمع، انجام می‌شود.  شنیده‌ها حاکی است که بعد از این افزایش سرمایه، دکیمی برنامه افزایش سرمایه دیگری از محل مطالبات و آورده نقدی را  نیز در  دست بررسی دارد.

#خفناور | مهندسی صنعتی روان فن آور در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت اعلام کرد: طبق بخشنامه ها ومصوبه های سازمان بورس واوراق بهادار،تنها دارایی های می تواند درافزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی لحاظ گردد که دارای سند رسمی وبه نام شرکت مذکور باشد. با توجه به اینکه درمورد بخشی از دارایی های شرکت هنوز این مشکل وجود دارد وشرکت در نظر دارد که همه دارایی های ثابت خود را در افزایش سرمایه لحاظ نماید. به دلیل اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت ، هر 5 سال یکبار مقدور است، شرکت تصمیم دارد که از این فرصت، به نحو احسن استفاده کند.

#دکپسول | افزایش سرمایۀ تولید ژلاتین کپسول ایران از 20 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#فخوز | افزایش سرمایۀ فولاد خوزستان از 5 هزار میلیارد تومان به‌12 هزار میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#پرداخت | بر اساس تصمیمات جدید هیأت‌مدیره به پرداخت ملت؛ شهریار خلیلی به‌عنوان مدیر عامل جدید برای دومین بار انتخاب و جایگزین محمدرضا نمازی شد.

#ثجنوب | جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری مسکن جنوب در تهران (بلوار میرداماد- میدان مادر- خیابان شهید شاه‌نظری- شماره 8 ) در ساعت 9 روز شنبه 18 دی برگزار میشود.

#کرمان | تیرداد احمدی رئیس هیات مدیره سرمایه گذاری توسعه و عمران کرمان در مجمع فوق العاده اعلام کرد: کرمان مالک ۲۲درصد از سهام ماه‌تاب گستر است. بررسی و درخواست پذیرش ماه‌تاب‌گستر در بورس ارائه شده است.

#شپدیس | در مجمع  پتروشیمی پردیس عنوان شد: علت اختلاف نرخ جهانی و نرخ  فروش شرکت در گزارش ها این است که فرایند ثبت نرخ پس از بارگیری و تسویه نهایی است و این پروسه اثرگذاری نرخ در فروش را  کمی با تاخیر مواجه کرد. این  شرکت همچنین معافیت مالیاتی برای هر 3 فاز را برای 10 سال دیگر تمدید کرد.

#وپاسار | جلسه مجمع عمومی بلنک پاسارگاد با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان میرداماد، شماره 430 بانک پاسارگاد) در ساعت 10 صبح روز یکشنبه 19 دی برگزار میشود.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید