بسته خبری اقتصادنیوز شنبه 18 دی 1400

خبر خوب اقتصادی از زبان وزیر/ مسیر مذاکرات وین روبه جلوست

کدخبر: ۴۶۷۴۵۳
اقتصادنیوز: در مذاکرات برجامی وین، مسیر مذاکرات روبه جلو ارزیابی میشود. وزیر اقتصاد هم از چند خبر خوب اقتصادی خبر داد.
خبر خوب اقتصادی از زبان وزیر/ مسیر مذاکرات وین روبه جلوست

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین خبر مربوط به تداوم مسیر روبه جلوی مذاکرات برجامی وین است.

اخبار سیاسی | امریکا با روسیه درباره برجام همکاری می کند

در مهمترین اخبار سیاسی، علی باقری در دیدار با معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد: سئول موظف به آزادسازی دارایی‌های ایران است. معاون وزیر خارجه کره جنوبی که نشست خوبی با معاون وزیر خارجه، باقری کنی در وین داشته است تاکید کرد: در مورد روابط فیمابین و بخصوص پول بلوکه‌شده‌ ایران در کره صحبت کردیم. کره جنوبی ابراز امیدواری کرد: احیای برجام به رفع موضوع پیچیده دارایی‌های مسدود شده ایران کمک کند. وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای نیز اعلام کرد: تهران و سئول بر سر اینکه دارایی‌های مسدودشده ایران باید به زودی آزاد شوند تفاهم دارند.  عراق هم اعلام کرد: بدهی واردات گاز از ایران به صندوق اعتباری واریز شد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده نوشت: بحث توافق موقت در کار نیست و این گمانه‌زنی کمک به طرف غربی برای افزایش فشار به ایران است. خبرگزاری ایرنا در صبح جمعه توییت کرد:  لحظه شماری برای احیای برجام آغاز شده است. نماینده روسیه در وین هم در پیامی از نشست چندجانبه نمایندگان کشورهای عضو برجام در وین (بدون ایران) با آمریکا خبر داد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن و مسکو حتی در زمان تنش‌های بزرگ با یکدیگر همکاری داشته اند، اظهار داشت که با روسیه برای بازگشت به برجام همکاری می‌کنیم طبق گزارش شبکه الجزیره، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داده و گفته فضا مثبت است، اما در عین حال مدعی شده زمان برای رسیدن به توافق رو به پایان است. منابع نزدیک به مذاکرات می گویند که گفت‌وگوها در سطوح کارشناسی و سیاسی در چارچوب دیدارهای دوجانبه و چندجانبه میان ایران و ۱+۴ و نیز میان ایران و آمریکا از طریق مکاتبات غیررسمی با محوریت هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در روزهای آتی ادامه می یابد.

امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه تاکید کرد: در مذاکرات وین خواستار ضمانت برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید هستیم. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با خانم «آنیکن هویتفلد» همتای نروژی خود، با اشاره به گفتگوهای هسته‌ای در وین، اظهار کرد: اکنون فضای کلی مذاکرات مثبت است و اگر طرفین به تعهدات کامل خودشان در برجام بازگردند، ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی گفته است: می‌توان امیدوار بود که به توافق برسیم/ آنچه را که ایران در مذاکرات دنبال می‌کند خواست مردم است. همچنین محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه از تیم مذاکره کننده ایران در این دور از مذاکرات احیای برجام حمایت کرد.

کانادا و کشورهای اروپایی اعلام کردند که مذاکره با ایران را بر سر غرامت هواپیمای اوکراینی متوقف کرده و آن را به مراجع بین المللی ارجاع می‌دهند. همچنین اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با بیماری کرونا با وجود مخالفت آمریکا و لابی رژیم صیهونیستی تصویب شد.

اخبار اقتصادی | ترمز تورم کشیده شد!

در اخبار مهم اقتصادی نیز ، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمع نمازگزاران مسجد امام رضا (ع) منطقه ۱۱ تهران از کاهش تورم در آذر ماه امسال پس از چهار ماه تلاش شبانه روزی مسئولان خبر داد.

مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس عنوان کرد: طبق هماهنگی‌های که با دولت انجام شده است ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز یکشنبه هفته آینده برای دفاع از کلیات بودجه سال آینده در مجلس حضور خواهد یافت. محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس هم گفته است: حمایت خوبی از بورس در بودجه ۱۴۰۱ خواهد شد

قیمت پایه محصولات سیمان خاکستری از روز سه شنبه 21 دی تعیین که براین اساس قیمت پایه هر گرید (با توجه به نوع بسته بندی) به علاوه میانگین قیمت موزون در 4 هفته قبلی معاملاتی کالا اعلام شد.

مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی هم گفته است: اگر بسیار بدبینانه به تغییرات قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده نگاه کنیم، تنها دو درصد بار مالی جدید به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل خواهد شد.

در خبر مهم دیگری گلدمن ساکس پیش بینی کرده است: نفت در فصل اول ۲۰۲۲ با ورود نفت ایران به بازار ۸۵ دلار و بدون ایران ۹۵ دلار پیش بینی میشود.

اخبار شرکت ها | بورس کالا زمین و باغ میفروشد

مهمترین اخبار شرکت ها به شرح زیر بودند:

#کالا | بورس‌کالای ایران در نظر دارد شش دانگ عرصه و اعیان باغ خود را با مساحت 1498/91 متر مربع (واقع در استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه، ابتدای طرقدر، جنب رستوران آبشار، مقابل طرقدر 4) از طریق مزایده عمومی به صورت نقدی با قیمت پایه 10.5 میلیارد تومان به اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط واگذار کند.

#قجام | گزارش توجیهی هیئت مدیره فرآورده های غذایی و قند تربت جام به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 65 میلیارد تومان به 297.05 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#بکاب | جلسه مجمع عمومی صنایع جوشکاب یزد در تهران (خیابان مطهری ، خیابان قائم مقام، میدان شعاع،خیابان خدری پلاک 31 سالن همایشهای یاس) در ساعت 9 صبح چهارشنبه 29 دی برگزار میشود.

#سغدیر | جلسه مجمع عمومی توسعه سرمایه و صنعت غدیر در تهران (میدان ونک - بزرگراه شهید حقانی- بالاتر از کتابخانه ملی- ورودی همت غرب- سالن همایش هتل بزرگ ارم) در ساعت 9 صبح یکشنبه 26 دی برگزار میشود.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید