بسته خبری اقتصادنیوز یکشنبه 19 دی 1400

خط و نشان برای بانک ها/ برنامه دولت برای وصول پول نفت صادراتی

کدخبر: ۴۶۷۷۱۰
اقتصادنیوز: در آستانه مذاکرات روبه جلوی برجامی وین، دولت برای وصول پول نفت صادراتی برنامه ویژه ای را در نظر دارد.
خط و نشان برای بانک ها/ برنامه دولت برای وصول پول نفت صادراتی

به گزارش اقتصادنیوز ، در بسته خبری امروز مهمترین اتفاقات و رویدادها به مذاکرات برجامی وین پرداخته است.

اخبار سیاسی | مذاکرات وین، آرام روبه جلو

کارشناسان ایران و نمایندگان گروه ۱+۴ امروز (شنبه) در چارچوب هشتمین دور مذاکرات وین در خصوص رفع تحریم‌ها تشکیل جلسه دادند. نماینده روسیه در توییتی اعلام کرد: مذاکرات وین آرام رو به جلو حرکت می‌کند. همچنین علی باقری کنی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات وین اعلام کرده، موارد اختلاف در مذاکرات رفع تحریم‌ها رو به کاهش است. مذاکره کننده ارشد ایران در تازه ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد بیان داشت که موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است. ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی گفته است: هیچ ضرب‌الاجلی را در مذاکره نمی‌پذیریم و غرب باید به ۱۱ تعهد خود برگردد. امروز یک نماینده مجلس خبر داد طی ما‌ه‌های گذشته ۵ میلیارد دلار بلوکه شده ایران آزاد شده است. بنا بر برخی شواهد برآورد می‌شود عراق، عمان و لوکزامبورگ می‌توانند کشورهایی باشند که آزادسازی منابع مسدود در آن‌ها اتفاق افتاده است.

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان دیروز در راس یک هیات عالی رتبه به ایران سفر کرده بود. همچنین وزیر خارجه هند از گفت‌وگوی تلفنی دیروز با همتای ایرانی درباره موضوعات دوجانبه، چشم انداز بندر چابهار، تحولات افغانستان و مذاکرات وین خبر داد.

به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶، سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم، ساعت ۱۰:۳۰ صبح یکشنبه از شبکه‌های تلویزیونی یک و خبر و رادیو ایران، به صورت زنده و مستقیم پخش میشود.

اخبار اقتصادی | نشست سران سه قوه در دولت

نشست مشترک سران قوای مقننه، مجریه و قضائیه با حضور ابراهیم رئیسی، محسنی اژه ای و محمدباقر قالیباف عصر امروز (شنبه ۱۸ دی) به میزبانی دولت برگزار شد.

وزیر صمت در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی حوزه صنایع حمل و‌ نقل خبر داد که برنامه نوسازی ناوگان سنگین تا پایان سال یا سال آینده اجرایی خواهد شد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم گفته است: با مدیران بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات برخورد می‌شود. از مصوبه‌های اخیر این است که فعالان اقتصادی حق دارند نسخه ای از قراردادهای بانکی خود را در اختیار داشته باشند، همچنین نرخ سود تسهیلات پرداختی و جرایم و دیرکردها به وضوح باید پیگیری شود. وی همچنین اطلاع داده، چند هزار مودی جدید با فرار مالیاتی کامل شناسایی شدند

خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته است: فروش نفت و میعانات گازی ایران افزایش خوبی داشته است و پول نفت صادراتی وصول می‌شود. برنامه داریم که ظرفیت تولید نفت را تا پایان سال 1400 به عدد قبل از تحریم‌ها بازگردانیم. همچنین علیرضا پیمان پاک ، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از نهایی‌سازی سازوکار استفاده از رمزارزها در حوزه تجارت خارجی در جلسه کارگروه مشترک ارزی بین وزارت صمت و بانک مرکزی خبر داد.

تحویل چغندرقند به کارخانجات برای استحصال شکر در سال جاری، نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافت. امسال بیش از ۶ میلیون و ۵۸۱ هزار تن چغندرقند بهاره و پاییز تحویل کارخانجات تولید شکر شده که تاکنون ۷۹۴ هزار تن شکر سفید از این مقدار استحصال شده است.

امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: با اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های فوری وزارت صنعت درخصوص تنظیم بازار کالاهای پایه‌ای، شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار سیمان هستیم و مشکل خاصی در تنظیم بازار سیمان وجود ندارد.

نرخ سود بین بانکی دوباره مسیر کاهشی یافت و از کانال 21 درصد به کانال 20 درصد (2.85 درصد) برگشت. در هفته گذشته طی عملیات بازار باز، بانک مرکزی حدود 72.76 همت از طریق عملیات ریپو به شبکه بانکی تزریق کرد. این موضوع در حالی است که ارزش قرار دادهای سررسید شده 70.17 همت بوده در نتیجه خالص عملیات بازار باز (خالص ریپو+خالص اعتبار گیری قاعده مند) حدود 2.83 همت به میزان منابع در دسترس بانک ها افزوده شد.

 دیروز در بورس کالا کشف واقعی تر نرخ شمش روی و سرب در بورس کالا صورت گرفت که براین اساس نرخ سنا برای قیمت پایه شمش محاسبه شد. همچنین بر اساس ابلاغ وزارت صمت؛ کالاهایی که سقف خرید بهین یاب آنها برداشته شده کف عرضه برابر کل تولیدات شرکت ها است همچنین صادرات شرکت ها براساس میزان محصولات معامله نشده در بورس کالا خواهد بود. علاوه بر این خریداران دی اتیلن هگزانول موظف به عرضه DOP تولیدی در بورس کالا هستند.

محسن خدابخش معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ابلاغ دستورالعمل معاملات آتی در بورس انرژی منجر به افزایش سطح پیش‌بینی پذیری در خصوص فراورده‌های هیدروکربوری و به دنبال آن افزایش سوددهی و شفافیت بیش‌تر شرکت‌های تولیدکننده حامل‌های انرژی می‌شود.

حبیب اسداله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از کاهش قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب خبر داد و گفت: ۱۵ روز است که شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد تولیدکنندگان را جمع آوری می کند. قیمت هر کیلوگرم مرغ هم اکنون در بازار خرده فروشی بین ۲۷ تا ۳۱ هزار تومان است و بسیاری از مرغداران از حاشیه سود خارج شده و زیان می‌کنند.

اخبار شرکت ها | افزایش سرمایه هایی که در راهند

پلتس آخرین نرخ متانول CFR چین که مقصد عمده صادرات ایران هست  333 دلار گزارش کرده است که 14 دلار نسبت به آخرین نرخ منتشره این مجله افزایش نشان می دهد.

مهمترین اخبار شرکت ها هم به شرح زیر بودند:

#ثامید | سهم توسعه و عمران امید از فروش 1045 میلیارد تومان، 20.807 درصد معادل 217 میلیارد تومان است.

#ومعادن | سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در نظر دارد 51 درصد سهام شرکت بین المللی مهندسی ایران را از طریق رایزنی و مذاکره به قیمت کارشناسی تحصیل کند که برآورد اولیه ارزش کارشناسی و مبلغ تحصیل معادل حدودا 3 درصد مجموع داراییهای صورتهای مالی حسابرسی شده 6 ماهه سال 1400 این شرکت (سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات - شرکت اصلی) است.

#کی_بی_سی | کی بی سی از واردات مواداولیه دارویی و فروش به شرکتهای تولید کننده دارویی  به مبلغ 80 میلیارد تومان خبر داد.

#کیمیا | معدنی کیمیای زنجان گستران از دریافت دو فقره پروانه اکتشاف(مقدماتی) برای محدوده های معدنی خراسان جنوبی خبر داد.

#وتوسم | عرضه بلوکی 26.7 درصد از بلوک سهام سرمایه گذاری توسعه ملی توسط بانک ملی به صورت یکجا و نقد روز یکشنبه 17 بهمن عرضه میشود. قیمت پایه، قیمت پایانی در روز قبل از تاریخ عرضه یا تاریخ انتشار آگهی مزایده هریک بالاتر باشد به اضافه 30 درصد قیمت مذمور به عنوان صرف سهام مدیریتی درنظر گرفته میشود.

#وآیند | عدم امکان برگزاری مجمع بانک آینده تا اطلاع ثانوی اطلاع رسانی شد.

#وتوس | بر اساس برنامه و بودجه پیش‌بینی سود و زیان توسعه شهری توس گستر برای سال مالی منتهی به 29/12/1400 بخشی از EPS هر سهم مربوط به سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت زیرمجموعه آرمان‌گستر یکم توس است که با توجه به آغاز فروش واحدهای مسکونی پروژه کوثر در شرکت مذکور، تا تاریخ 30/09/1400 تعداد 4 واحد برابر 1189 مترمربع به فروش رسیده و با توجه به حاشیه سود مناسب در این پروژه، بخش عمده پیش‌بینی سود هر سهم، قابل تحقق است. لکن از آنجا‌که شناسایی این سود منوط به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در شرکت مذکور است، درج و احتساب در سود و زیان شرکت توس‌گستر در پایان دوره مالی محقق میشود.

#وآذر | سرمایه گذاری توسعه آذربایجان از فروش 24 دستگاه کامیون کشنده کاماز مدل5490 با قیمت پایه هر دستگاه 5.4 میلیارد تومان خبر داد.

#ثفارس | عمران و توسعه فارس از نتایج موضوع مناقصه انتخاب شریک سرمایه گذار در تکمیل ساخت (بعد از اسکلت)پروژه تجاری-اداری محله ای آسمان صدرا خبر داد. براین اساس شرکت سدفام توس با اعلام پیشنهاد سرمایه گذاری در ساخت کل پروزه (بعد از اسکلت) برنده مناقصه شد که در ازاء آن 45 درصد از املاک احداثی، تجاری-اداری محله ای آسمان صدرا به این شرکت تعلق می گیرد.

#فارس | تعداد 4.1 میلیون سهم از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ارزش 4 هزار میلیارد تومان به صورت خارج از جلسه معاملاتی انجام شد.

#ومعادن | توسعه معادن و فلزات از شرکت در مزایده خبر داد. این شرکت در نظر دارد در مزایده اکتشاف تکمیلی، تجهیز، آماده سازی و بهره برداری از معدن مس طلای جانجا در قالب کنسرسیوم که سهم سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات بالغ بر 20 درصد است و از طرف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار خواهد شد، شرکت کند. این شرکت همچنین در نظر دارد در مزایده اکتشاف تکمیلی، تجهیز، آماده سازی و بهره برداری از معدن مس طلای جانجا در قالب کنسرسیوم که سهم شرکت تجلی توسعه معادن وفلزات 5 درصد است و از طرف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار خواهد شد شرکت کند.

#غگرجی | بسکویت گرجی از مزایده فروش ماشین الات مستعمل تولید خبر داد.

#حکشتی | طبق جدیدترین رده‌بندی شرکت‌های کشتیرانی گروه کشتیرانی ام اس سی به عنوان بزرگ‌ترین خط کشتیرانی کانتینری جهان شناخته شد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۱۴ جدول قرار گرفت.

#شرنگی | گزارش توجیهی هیئت مدیر شیمیایی رنگین به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 10 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران ،سود انباشته به منظور تعمیر و تجهیز خطوط تولید به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#آبادا | سازمان بورس واوراق بهادار مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه نیروی برق آبادان به مدت 30 روز و تا تاریخ 17 بهمن تمدید شد. مجمع فوق العاده این شرکت در این روز به حد نصاب قانونی نرسید.

#شپنا | افزایش سرمایه پالایش نفت اصفهان به ثبت رسید.

#ستران | سیمان تهران اعلام کرد: در حال حاضر اسناد مالک تک برگی دفتر مرکزی شرکت (تهران، خیابان فردوسی، خیابان شهید تقوی) دریافت شده و پی‌گیری‌های مربوط به اخذ سند تک برگ مشاعی مربوط به زمین واحد هفتم کماکان ادامه دارد و به محض دریافت سند تک برگ مشاعی واحد هفتم، مدارک مزبور جهت ارزیابی مجدد به کانون کارشناسان دادگستری ارسال میشود.

#فارس | گزارش توجیهی هیئت مدیرة هلدینگ خلیج فارس به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 28.7 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد. همچنین بلوک 15 درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به قیمت کل پایه 605 هزار و 713 میلیارد ریال در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.

#کتوکا | با توجه به افزایش سرمایهُ تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا از 77 میلیارد تومان به 113 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 18 دی تا 17 اسفند تعیین شد.

#ثمسکن | گزارش توجیهی هیئت مدیره سرمایه گذاری مسکن به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 550 میلیارد تومان به 630 میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#شکلر | در مجمع عادی سالیانه نیروکلر مطرح شد: 7 مقصد صادراتی جدید شناسایی شد و بعضی از محصولات برای اولین بار به  اروپا، آفریقا، روسیه، چین، ازبکستان، تانزانیا، امارات و ترکیه صادر شد. در پایان مجمع 140 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

#کایتا | جلسه مجمع عمومی ایتالران در تهران (خیابان استاد نجات الهی نبش خیابان ورشو پلاک2 خانه اندیشمندان علوم انسانی) در ساعت 11 روز چهارشنبه 29 دی برگزار میشود.

#دانا | جلسه مجمع عمومی بیمه دانا با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (دروازه دولت ، خیابان سعدی جنوبی ، نرسیده به خیابان اکباتان کوچه کامکار پلاک 1 ساختمان بیمه دانا طبقه هفتم) در ساعت 10 روز چهارشنبه 29 دی برگزار میشود.

#شپارس | جلسه مجمع عمومی نفت پارس در تهران (خیابان طالقانی ابتدای خیابان شهید موسوی پلاک 175 طبقه 8 اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشاورزی ایران) در ساعت 14 سه شنبه 28 دی برگزار میشود.

#پارسان | جلسه مجمع عمومی نفت و گاز و پتروشیمی پارسیان در تهران (خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان جام جم، نرسیده به چهارراه پارک وی، جنب سوپراستار، خیابان استقلال مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش) در ساعت 10 روز چهارشنبه 29 دی برگزار میشود.

#غدشت | دشت مرغاب در مجمع سالانه از تقسیم سود 5.3 تومانی به ازای هر سهم خبر داد.

  • 25
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید