بسته خبری اقتصادنیوز دوشنبه 20 دی 1400

دلار 4200 تومانی رسما حذف می شود؟

کدخبر: ۴۶۷۹۵۲
اقتصادنیوز: مذاکرات برجامی وین درحالی روبه جلو ارزیابی می شود که امروز در مجلس قرار است در خصوص حذف دلار 4200 تومانی تصمیم نهایی گرفته شود.
دلار 4200 تومانی رسما حذف می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین اخبار در 24 ساعت گذشته مربوط به روند روبه جلوی مذاکرات وین و البته ارسال سیگنال های مثبت از طرفین برای تداوم مسیر مذاکرات به منظور رسیدن به توافق بوده است.

اخبار سیاسی | اسراییل هم به برجام پایبند می ماند!

رهبر انقلاب امروز در سالروز قیام 19 دی تاکید کرد که مذاکره، صحبت و تعامل با دشمن در مقطعی به معنای تسلیم شدن نیست. این سخن با بازتاب‌ها و واکنش‌های متعددی در داخل و خارج همراه بود که می‌تواند سیگنال های مثبتی به وین ارسال کند.  دیروز یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران، گزارش رای الیوم درباره مذاکرات وین گفت: گزارش و ادعای رای الیوم، غلط و ساختگی است. این روزنامه مدعی شده بود: «توافق در وین در واقع تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات طی دورهای قبلی وجود داشت، برداشته شده است. در همین حال، هالیوا Haliva رییس اطلاعات ارتش اسراییل در گزارشی به کابینه این رژیم گفته که توافق برجام با ایران به نفع منافع اسراییل بوده و دولت بایستی از آن حمایت کند! کابینه اسراییل نیز ضمن تایید موضوع، به کلیه مقامات دولتی این کشور اعلام کرده که از موضع گیری منفی علیه #آمریکا در موضوع توافق برجام، خودداری کنند!

همچنین میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفته است: دستیابی به راه‌حل موردنظر در وین مستلزم زمان و تلاش بیشتری است. در ادامه رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات وین، عصر دیروز دیدارهایی میان انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه می‌گوید: آمریکا ۱۰ امتیاز برای خود ذکر می‌کند و یک امتیاز به صورت نسیه می‌خواهد به ایران بدهد. توافق خوب، توافقی است که همه طرف‌ها احساس رضایت داشته باشند. اگر اراده جدی داشته باشیم می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به یک توافق خوب برسیم و در نقطه امروز، روند را مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌کنیم. پیشنهادات ما شفاف و واضح روی میز مذاکره است. طرف‌های مقابل ما به ویژه غربی‌ها باید حسن نیت نشان دهند.

در همین حال ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور گفته است: روابط اقتصادی با کشورهای منطقه تا ۳ برابر در این ۳ ماه افزایش پیدا کرده است. همچنین «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان: دیدارهای مثبتی با طرف ایرانی در زمینه تجارت، نفت، ترانزیت، سیاسی و امنیتی داشتیم. هدف ما برقراری روابط خوب با منطقه و به‌ویژه با کشورهای همسایه است.

اخبار اقتصادی | دلار ترجیحی در مجلس امروز بررسی می شود

کلیات لایحه بودجه 1401 در مجلس با 174 رای تصویب شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید:  با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خواهیم فشار را از دوش فقرا برداریم. حذف مشروط ارز ترجیحی در لایحه بودجه احتمالا نهایی شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت که کمیسیون تلفیق امروز (دوشنبه) در دو نوبت صبح و بعدازظهر به بررسی موضوع ارز ترجیحی می‌پردازد. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: براساس پیش بینی وزیرجهاد کشاورزی قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی حدود 50 هزارتومان می شود. منابع دولتی می‌گویند مجلس با حذف دلار 4200 تومانی موافق است.

رضا فاطمی امین، وزیر صمت در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی حوزه معادن و فرآوری مواد گفته است: مبنای دریافت حقوق دولتی معادن ثبت فاکتور معاملات در سامانه جامع تجارت خواهد شد که تا پایان سال اجرایی می شود. ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت زیر ساخت تامین مالی زنجیره ای و مبنای بانکها برای ارایه تسهیلات است. قیمت گاز برای نیروگاه های وزارت نیرو و واحدهای صنعتی باید یکسان باشد، این موضوع در بودجه ۱۴۰۱ هم آمده است. سرمایه گذاری در نیروگاهای بالادستی در دستور کار است، تفاهم نامه برای اجرای ۱۰ پروژه نیروگاهی با ظرفیت تولید ۱۲ هزار مگاوات برق با وزارت نیرو منعقد شده است. بازار برق باید شکل بگیرد، این موضوع باعث ازبین رفتن ناکارآمدی ها می شود. به دنبال ورود ذغال سنگ به بورس کالا هستیم. جلسات با فعالان اقتصادی رشته فعالیت ها بصورت مستمر و منظم هر سه ماه یکبار برگزار خواهد شد.

سومین حراج حضوری اموال تملیکی، ۲۵ و ۲۶ دی ماه برگزار می‌شود.

داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: طبق محاسبات و شناسایی‌هایی که انجام دادیم حدود 550 هزار خودرو مشمول مالیات شدند، جمع مالیات محاسبه شده نیز 5600 میلیارد تومان است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد: فعالان اقتصادی نگران افزایش درآمدهای مالیاتی نباشند

اخبار شرکت ها | سرخابی ها در بورس عرضه نمی شوند

نرخ کرایه حمل دریایی محموله های کانتینری دریایی به ثبات رسید و وارد یک منحنی صعودی شد. کرایه ترکیبی کانتینر 40 فوتی ترکیبی به 9400 دلار رسیده که بالاترین سطح 10 هفته اخیر است. نرخها در مسیر شانگهای به آمریکا و اروپا نیز صعودی است. 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم گفته است: زیان انباشته استقلال ۲۳۲ میلیارد و ۱۲ میلیارد تومان هم زیان مربوط به سال گذشته این باشگاه است که با این وضعیت امکان عرضه به بورس را ندارد. پرسپولیس هم هنوز صورت‌های مالی خود را ارائه نکرده. برای اینکه مشکل AFC حل شود، سه گواهی به استقلال و پرسپولیس دادیم.

#سپرده |  ابوترابی قائم مقام مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه گفته است: امسال تاکنون، سود ۲۳۲ ناشر از طریق سمات واریز شده و سود ۳۰ ناشر دیگر تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

 

#شپدیس | پتروشیمی پردیس از تعمیرات دو هفته ای تا 28 دی خبر داد.

#کیسون | کیسون در سال 1400 در 32 مناقصه شرکت کرد که منجر به انعقاد 9 قرارداد شد. عملیات اجرایی قطعه اول راه‌آهن دو خطه اصفهان - اهواز به مبلغ 483.8 میلیارد تومان توسط این شرکت انجام میشود. عملیات اجرایی زیرسازی قطعه اول راه‌آهن دو خطه اصفهان – اهواز از کیلومتر 000+0 الی 000+50 از سمت اهواز؛ شامل عملیات خاکی، ابنیه فنی و سایر کارها با توجه نقشه‌های اجرایی و مشخصات فنی است.

#سمایه | بانک سرمایه از برگزاری مزایده با موضوع آگهی مزایده املاک مازاد بانک سرمایه در 2 بهمن خبر داد.

#غپینو | پارس مینو دوباره با افزایش نرخ مواد اولیه قیمت محصولات را افزایش داد

#فروی | ذوب روی اصفهان از خرید 6عدد دیزل ژنراتور جهت تامین 10مگاوات برق مورد نیاز شرکت خبر داد. شرکت جهت تامین 10مگا وات برق مصرفی خود اقدام به خرید دیزل ژنراتور نموده است و طی ماه های آتی وارد مدار خواهد شد.

#قتربت | نتیجه نهایی دعوی علیه قند تربت حیدریه با موضوع گرانفروشی شکر با طرف دعوی اداره صنعت و معدن شهرستان تربت حیدریه اعلام شد. نتیجه نهایی این بود که برابر رأی تعزیرات حکومتی مستند به مرتبه اول بند د ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1367/12/23 مجمع تشخیص مصلحت نظام اینشرکت را به پرداخت مبلغ 33،797،887،500 ریال جزای نقدی محکوم نموده است و شرکت اقدامات لازم و تهیه و تنظیم لایحه دفاعیه مراتب اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری اعلام نموده است.

#نوری | شروع مجدد فعالیت متوقف شده قبلی پتروشیمی نوری نهایی شد. مطابق برنامه ریزی انجام شده، تعمیرات اضطراری شرکت انجام و از امروز تاریخ 1400/10/19 تمامی واحدها راه اندازی و در سرویس قرار گرفتند.

#کسرا |  سرامیک های صنعتی اردکان اعلام کرد: پیرو گزارش صورت های مالی میان دوره ای تلفیقی حسابرسی شده شش ماهه منتشر شده در سامانه کدال با بهره برداری از طرح توسعه سالیانه 6,000 تن به ظرفیت تولید فعلی اضافه خواهد گردید که اثر مالی این موضوع قبلا برای دو ماهه پایانی سال مالی 1400 در برآورد تولید و فروش سال 1400 لحاظ گردیده است.

#خودرو  #خساپا | در روزهای آینده سید جواد سلیمانی سکان مدیریت سایپا را به محمد علی تیموری واگذار خواهد کرد. در سابقه تیموری عضویت در هیأت مدیره شرکت خدمات فنی رنا دیده می‌شود. احتمالا علی شیدایی نرمیقی و عظیمی فشی نیز به عنوان اعضای جدید هیأت مدیره سایپا معرفی خواهند شد. نام یوسف الهی شکیب که در سابقه او مدیرعاملی گروه بهمن و عضویت در هیأت مدیره ایران خودرو دیده می‌شود و همچنین محمدرضا مدرس خیابانی؛ مدیرعامل فعلی کشتیرانی هم برای مدیریت ایران خودرو شنیده می‌شود.

#شپاس | نفت پاسارگاد از محل تفاهم نامه خریدوفروش تهاتری با سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، برای اجرا از تاریخ ابلاغ لغایت 31 تیر 1401 ه.ش مبلغ 240.8 میلیارد تومان درآمد و 222 میلیارد تومان بهای تمام شده و مبلغ 18.7 میلیارد تومان سود قبل از مالیات برآورد میشود.

#فولای | با مصوبه مجمع شرکت فولاد آلیاژی، سرمایه این شرکت از 26.8 میلیارد تومان به 56میلیارد تومان افزایش یافت که از محل سود انباشته تامین می شود. فولای پیشنهاد افزایش سرمایه به مبلغ 60 میلیارد تومان را به سازمان بورس ارائه کرده بود که سازمان با افزایش 560میلیارد ریالی سرمایه این شرکت موافقت کرد.

#کچاد | چادرملو اعلام کرد: با عنایت به درخواستِ سهامدارانِ عمدۀ شرکت به دلیلِ نزدیک شدن به پایانِ سال مالی و امکانِ افزایش سرمایه از محلِ سودِ سالِ مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1400 و همچنین وضعیتِ نقدینگیِ بازار سرمایه در مقطعِ فعلی و ...، مکاتبات و مذاکرات لازم با ادارۀ نظارت بر انتشار و ثبتِ اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار با تمرکز بر اخذ مجوزِ افزایش سرمایه صرفاً از محلِ سود انباشته به میزانِ 66.000 میلیارد ریال در دست انجام بوده و بخشِ نقدیِ افزایش سرمایه به میزانِ 78.500 میلیارد ریال در مقطعِ فعلی از دستور کار شرکت خارج شده است.  چادرملو اعلام کرد: طراحی و خدمات مهندسی عملیات ساختمانی نصب و راه اندازی یک بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان دوره ساخت 32 ماه 2- موافقتنامه نیروگاه سیکل ترکیبی بهاباد بر مبنای ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT)"نیروگاه" 536 مگاواتی بهاباد (در شرایط ایزو) در محل ساختگاه بهاباد (نیروگاه) می‌باشد.دوره ساخت 32 ماه و بعد از 13.5 سال نیروگاه از طرف مجری قرارداد در اختیار سرمایه پذیر قرار می گیرد.  قرارداد اول با کنسرسیوم متشکل از -شرکت گروه مپنا -شرکت احداث و توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی مپنا -شرکت مپنا اینترنشنال 2-موافقتنامه ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT)" با شرکت گروه مپنا (#رمپنا)

#شپاکسا | پاکسان درخصوص طرح افزایش سرمایه اعلام کرد: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی (صرفا زمین) به منظور اصلاح ساختار مالی واز محل سود انباشته به منظور اجرای طرح افزایش ظرفیت خط تولید صابون جمعا معادل ۹۵۰ درصد سرمایه، پس از اخذ تایید حسابرس در مهلت مقرر درتاریخ ۱۵ دیماه ۱۴۰۰ جهت بررسی و اخذ تایید سازمان بورس ارسال شد. لذا طرح افزایش سرمایه قبلی که پیشنهاد از محل سود انباشته و سلب حق تقدم جمعا به میزان ۲۹۸ درصد بوده است از دستور کار خارج و طرح جدید با ۹۵۰ درصد افزایش سرمایه به شرح فوق جایگزین شد.

#دتولید | افزایش سرمایۀ تولید دارو از 60 میلیارد تومان به 85 میلیارد تومان ( از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#خفولا |  افزایش سرمایۀ خدمات فنی فولاد یزد از 11 میلیارد تومان به 15 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#ما | افزایش سرمایۀ بیمه ما از 400 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#غدشت | دشت مرغاب برنامه افزایش سرمایه را در دستورکار قرار دارد اما فعلا هیچ گونه طرح توجیهی ننوشته است.

#پکویر | افزایش سرمایهُ کویر تایر از 218 میلیارد تومان به 436 میلیارد تومان ( از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 26 دی تا 25 بهمن تعیین شد.

#تجلی | افزایش سرمایۀ تجلی توسعه معادن و فلزات از یک میلیارد تومان به 6200 میلیارد تومان ( از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#بساما | جلسه مجمع عمومی بیمه سامان در تهران (خیابان شیخ بهایی جنوبی، شهرک والفجر، خیابان ایرانشناسی، خیابان نهم، پلاک 6) در ساعت 9 شنبه 2 بهمن برگزار میشود.

#دی | جلسه مجمع عمومی بانک دی در تهران (سالن همایش های بین المللی هتل المپیک ،واقع در درب غربی استادیوم آزادی) در ساعت 10 روز چهارشنبه 29 دی برگزار میشود.

#وپاسار | در مجمع بانک پاسارگاد عنوان شد: دلیل تاخیر در انجام افزایش سرمایه این بود که پیشتر به دلیل تغییر سال مالی و ورود به سال مالی جدید مجددا پلن جدید تعریف کردیم. همچنین منتظر معافیت مالیاتی برای تسعیر نرخ ارز بودیم که در نهایت رخ نداد.در پایان این جلسه افزایش سرمایه بانک پاسارگاد به تصویب مجمع رسید.

#مرقام | مجمع ایران ارقام برگزار شد و به حد نصاب نرسید.

#کرمان | سرمایه گذاری عمران و توسعه کرمان اعلام کرد: پیرو مکاتبات انجام شده فیما بین با آن سازمان محترم در خصوص رویدادهای مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ 06/10/1400، همچنین مذاکرات انجام شده در جلسه مورخ 14/10/1400 به استحضار میرساند با توجه به سابقه معمول برگزاری آرام و منظم مجامع عمومی شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان از آنجا که کمبود حفاظت فیزیکی و سوء استفاده برخی افرادی موجب رویدادهای غیره منتظره و ناخوشایند برای سهامداران گرامی در مجمع اخیر گردید، این شرکت متعهد میگردد مجامع عمومی آتی را به گونه ای برنامه ریزی و مدیریت نماید که جلسه مجمع عمومی صاحبان سهام در چهارچوب مقررات موضوعه و با آرامش و امنیت کامل برگزار گردد.

#فلامی | لامیران در مجمع سالانه از 136 تومان سود محقق شده،  45 تومان سود تقسیم کرد.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید