رشد قیمت دلار پس از 14 روز نزول

کدخبر: ۴۶۸۳۱۳
اقتصادنیوز: قیمت دلار که طی 14 روز متوالی مسیر کاهشی را دنبال می‌کرد، در شروع معاملات امروز رشد کرد.
رشد قیمت  دلار پس از 14 روز نزول

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، قیمت دلار آمریکا بعد از اینکه 14 روز متوالی مسیر نزولی را دنبال کرد، صبح امروز تغییر جهت داد و به سمت بالا حرکت کرد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز 750 تومان، معادل 2.7 درصد از عصر روز گذشته بالاتر بود. لازم به ذکر است قیمت دلار طی 14 روز نزولی خود حدود 9 درصد پایین آمده بود. رشد قیمت دلار در شروع معاملات امروز در حالی اتفاق افتاد که خبر منفی خاصی از مذاکرات احیای برجام بیرون نیامد. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به سرعت بالای تغییرات، قیمت دلار باگشت کند. مشاهده می‌شود با وجود اینکه جهت کلی انتظارات کاهشی است، قیمت دلار به نوعی ناپایدار و شرایط برای نوسان‌گیری مساعد است.

دلار بازار ارز

پیش‌بینی درست قیمت سکه از بازگشت قیمت دلار

پیش‌تر نیز مشاهده شده بود که وقتی بازار انتظار یک شوک مهم (مثلا حصول توافق) را می‌کشد، قیمت سکه با احتیاط بیشتری حرکت می‌کند و به نوعی احساسی بودن تغییرات قیمتی دلار را در نظر می‌گیرد. روز گذشته سکه افت ادامه‌دار قیمت دلار را نادیده گرفت و اندازه حباب آن بزرگ‌تر از 7 درصد شده بود. می‌توان برداشت کرد که فعالان بازار سکه پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به سرعت بالای تغییرات، قیمت دلار باگشت کند و این مسئله را محاسبات خود لحاظ کردند. به هر حال قیمت سکه که در آخرین ساعات معاملات روز گذشته روی 12 میلیون و 500 هزار تومان قرار داشت و اندازه حباب آن بزرگتر از 7 درصد شده بود، در شروع معاملات امروز به رشد 2.7 درصدی قیمت دلار واکنش نشان داد و با رشد کمتر از نیم درصدی روی 12 میلیون و 540 هزار تومان قرار گرفت. قیمت سکه امروز کمتر از دلار رشد کرد و این در حالی بود که عملکرد طلای جهانی در نیمه دوم معاملات روز گذشته و در شروع معاملات امروز مثبت بود. قیمت طلا که معاملات روز گذشته را با قیمت 1792 دلار شروع کرده بود، در ساعت 11 و 22 دقیقه صبح امروز به وقت ایران روی 1809 دلار قرار داشت. حباب قیمتی سکه در این مقطع 3.75 درصد به دست می‌آمد که به مقادیر متعارف سال جاری نزدیک بود. بر این اساس قیمت سکه بخشی از تغییرات ناگهانی قیمت دلار را نادیده گرفت، این مسئله باعث شد قیمت سکه از ارزش ذاتی‌اش فاصله گیرد، اما در نهایت این دلار بود که خود را هماهنگ کرد و با حرکت به سمت بالا موجب کوچک شدن اندازه حباب قیمتی سکه شد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار که طی 14 روز متوالی مسیر کاهشی را دنبال می‌کرد، در شروع معاملات امروز رشد کرد. برخی معتقدند افت قیمت دلار در روزهای گذشته احساسی بود و بازگشت قیمت‌ها دور از انتظار نبود. قیمت سکه روز گذشته بخشی از افت قیمت دلار را نادیده گرفت و حباب آن بزرگ شد. رشد قیمت دلار در شروع معاملات امروز باعث شد، قیمت سکه به ارزش ذاتی‌اش نزدیک شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید