بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 29 دی 1400

توافق در راه است؟/ دلار 4200 تومانی در آستانه حذف

کدخبر: ۴۶۹۹۹۳
اقتصادنیوز: ابراهیم رییسی، رئیس جمهور کشورمان امروز به روسیه می‌رود که البته از اهمیت بالایی برخوردار است.
توافق در راه است؟/ دلار 4200 تومانی در آستانه حذف

به گزارش اقتصادنیوز ،  در مهمترین رویدادهای سیاسی و اقتصادی، برخی منابع خبری گفته اند: مذاکرات برجامی وین در راند آخر است. این در حالی است که سفر ابراهیم رییسی به روسیه از دیگر اخبار و رویدادهای مهم در این چند روز گذشته است که میتواند اثرگذار باشد.

اخبار سیاسی | توافق احتمالاً در راه است

وال استریت ژورنال در گزارشی گفته است: آمریکا ضمانت مى دهد اما نه آنقدر قاطع که ایران مى خواهد. مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند در حال بررسی ایده‌هایی جهت ارائه به ایران هستند که می‌تواند اعتماد بیشتری ایجاد کند.  از جمله ایده‌های مورد نظر غربی‌ها شامل صدور تضمین نامه‌ها از سوی وزارت خزانه داری آمریکا برای فهرست توافق شده بانک‌ها و شرکت‌های بین المللی یا تعهد سیاسی در مورد اعمال احتمالی تحریم‌ها در آینده است. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به مسکو سفر کرده است با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از دیدارش با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه خبر داد و تاکید کرد که گفت وگوهای خوبی با او داشت. وزیر خارجه آلمان هم گفته است: زمان برای نجات توافق جامع اقدام مشترک (برجام) کمتر شد! به پیشرفت در مذاکرات وین نیاز داریم، چرا که زمان برای نجات این توافق (برجام) کمتر می شود. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی از دیدار هیات‌های روسیه و آمریکا جهت بررسی شرایط پیرامون مذاکرات وین جهت احیای برجام خبر داد. اولیانوف گفته است: روسیه و آمریکا در یک جلسه تمرکز ویژه روی مسائل توافق هسته‌ای داشتند.

رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، چهارشنبه (امروز) عازم روسیه میشود. ابراهیم رئیسی در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد. حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه است. وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد.

اخبار اقتصادی | تغییر فرمول نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درخصوص تبصره یک بند الف (حذف ارز ترجیحی) نظرات متفاوتی داشتند و نتوانستند به نقطه نظر مشترکی برسند به همین دلیل بررسی این تبصره به زمان دیگری موکول شد.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان وام ودیعه مسکن پرداخت شده است در موضوع تسهیلات ودیعه مسکن میزان تقاضا بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است اما میزان منابع آن ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

مشاور نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد که مطالبات ایران از عراق به‌زودی پرداخت شود. طرفین توافق کردند، ظرف مدت یک هفته، سه پیش نویس الحاقیه قرارداد فروش برق به کشور عراق توسط شرکت توانیر تهیه شده و برای اظهار نظر و انتخاب نهایی به طرف عراقی ارسال شود.  همچنین نمایندگان دو کشور توافق کردند تا در خصوص بررسی و رفع چالش‌های پروژه‌های مختلف شرکت‌های ایرانی در کشور عراق کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دهند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی دو نامه به معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت به ترتیب خواستار ابلاغ مصوبات ده‌گانه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و تغییر فرمول نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها شد.

اخبار شرکت ها | دو عرضه بلوکی بورسی 

با امضای معاون اول رئیس جمهور، آیین نامه قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در خصوص احراز صلاحیت های مدیران عامل و اعضای هیات مدیره/ هیات عامل و افرادی که به نمایندگی صاحب سهم دولت در شرکت‌ها و یا سایر اشخاص حقوقی مربوط به عنوان عضو هیات مدیره معرفی می شوند، ابلاغ شد.

#دفرا | باتوجه به اعلام قیمتهای جدید از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،فروش فرآورده های تزریقی ایران نسبت به آخرین پیش بینی معادل 40 درصد افزایش نشان میدهد

#فولاد  #فارس | فولاد مبارکه از فروش بلوک 10 درصدی به قیمت هر سهم 2 هزار تومان در روز چهارشنبه 27 بهمن خبر داد. همچنین صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز از واگذاری و آگهی بلوک 15 درصدی خبر داد.

#کگاز | شیشه و گاز از توقف بابت تعمیرات دوره ای ماشین آلات خبر داد.

#تاپیکو | رضا توکلی، سرپرست شرکت نفت، گاز و پتروشیمی تامین خبر داد: در مجموعه تاپیکو طرح توسعه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد دلار تعریف شده است.

#ثپردیس  #ثبهساز  | درباره قرار داد سرمایه گذاری مسکن پردیس و بهساز کاشانه تهران موضوع مشارکت در ساخت پروژه مسکونی، اداری، تجاری و خدماتی ترنج (شاهین شمالی) اعلام شد: با عنایت به ابطال پروانه ساختمانی و عدم امکان ادامه عملیات اجرایی، طی توافق دو شرکت مطابق ماده ۲۷ قرارداد، موضوع به داوری مرضی‌الطرفین جهت حل اختلاف و ارزش گذاری عملیات اجرایی ارجاع شد. آثار مالی ناشی از اجرای رای داوری به شرح زیر می باشد. رای داوری تقدیم میشود: درآمد حاصل از واگذاری پروژه 107.1 میلیارد تومان، هزینه های انجام شده در پروژه تا کنون 40 میلیارد تومان و سود و زیان واگذاری پروژه 67.1 میلیارد تومان است.

#خراسان | پتروشیمی خراسان از قطع گاز ناشی از برودت هوای منطقه عملیاتی شرکت و توقف تولید خبر داد.

#زربال | مرغ اجدا زربال اعلام کرد: کشتارگاه آلشرود به دلایلی همچون ریزش ناگهانی سقف کشتارگاه پس از بارش برف سنگین در منطقه، بهره‌برداری طولانی و مستعمل بودن دستگاه‌های کشتار و بروز نبودن دستگاه‌ها و انجام عملیات عمده به‌صورت دستی، متوقف شد. به همین منظور فرآیند نصب و استقرار ماشین‌آلات کشتارگاه مرغ آلشرود خریداری‌شده از کره جنوبی در سنوات گذشته که به عهده فروشنده بود کلید خورد. ولیکن پس از ادغام شرکت زربال به دلیل شرایط نامناسب آن شرکت در بخش نقدینگی در ابتدای شروع ادغام، پیمانکارانی که وظیفه آماده‌سازی محل نصب دستگاه‌ها را داشتند دست از کار کشیده و تا مدتی پروژه کشتارگاه فعالیتی نداشت و اجرای پروژه صورت نپذیرفت که منجر به افزایش هزینه‌ها و انتخاب پیمانکاران جدید شد. در سال 1399 مشکلات مذکور برطرف و با توجه به جذب پیمانکاران جدید، طی سال 1400 پروژه به بهره‌برداری رسیده و هم‌اکنون در مرحله فعالیت آزمایشی قرار دارد تا دستگاه‌ها به‌روز شده و به بهره‌برداری کامل برسد.

#سهگمت | سیمان هگمتان اعلام کرد: طی درخواست سیمان نهاوند برای پذیرش در فرابورس هیات پذیرش با پذیرش شرکت مزبور بصورت مشروط موافقت نمود.

#ثنور | در راستای اجرای اهداف عملیاتی شرکت، قراداد مشارکت در ساخت پروژه مسکونی 1728 واحدی امیریه مشهد فی ما بین شرکت تعاونی مسکن ایمن بصیر و شرکت تابعه سرمایه گذاری کوه نور(شرکت عمرانی ساختمانی مشهد پویای کوه نور(سهامی خاص)) منعقد شد.

#شلرد | کوره شیمیایی اوره لردگان از توقف عملیات تولید به علت قطعی گاز خوراک و سوخت ورودی مجتمع در پی برودت هوا و شروع فصل سرما خبر داد.

#زپارس | ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس اعلام کرد: موضوع افزایش سرمایه در حال مراحل اداری است. شرکت در این خصوص با جدیت در حال پیگیری است.

#کترام | گزارش توجیهی هیئت مدیره تولیدی کاشی تکسرام به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 29.4 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#لپارس | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه پارس الکتریک از 30 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به انضمام گزارش توجیهی افزایش سرمایه به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#خودکفا | افزایش سرمایۀ اقتصادی و خودکفایی آزادگان از 535.8 میلیارد تومان به 750 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#کمنگنز | افزایش سرمایهُ معادن منگنز ایران از 20.2 میلیارد تومان به 148 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 27 دی تا 26 اسفند امسال تعیین شد.

#آریان | مجوز افزایش سرمایه 102 درصدی پارس آریان که بخش عمده آن از محل انباشته و اندوخته بود، صادر شد

#ورنا | مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا با حضور سهامداران و هیئت مدیره شرکت برگزار شد.  توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع هدف به ویژه در سهام شرکت های فعال در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و معادن از جمله برنامه های آتی بود. ورنا 44 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

#فولاژ | مجمع عمومی فوق العاده شرکت فولاد آلیاژی با حضور  79.22 درصدی سهامداران، به افزایش 1200 میلیارد تومانی سرمایه از محل سود انباشته رای مثبت داد. تا پایان آذر ماه امسال  1260میلیارد ریال و 82 میلیون یورو برای پیشبرد طرح یزد1 هزینه شده و تا این تاریخ پروژه از نظر فیزیکی بیش از 69درصد رشد کرد. با پیشرفت 15 درصد دیگر ، یزد 1 به مرحله ذوب وارد می شود.  رایزنی برای پروژه نورد وایر هم با سابلایرها در جریان است، ظرفیت این پروژه 400 هزار تن کلاف و وایرهای 5 تا 20 میلیمتر است. سرمایه‌گذاری پروژه وایر 2 هزار میلیارد تومان برآورده شد.

#تنوین | جلسه مجمع عمومی تامین سرمایه نوین با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان آفریقا ، بالاتر از خیابان اسفندیار ، خیابان گل آذین ، پلاک 23 ) در ساعت 15:30 شنبه 9 بهمن برگزار میشود.

#وبیمه | سرمایه گذاری بیمه در مجمع سالانه 8 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

#امین | تامین سرمایه امین در مجمع سالانه 69 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

#سبزوا | سیمان سبزوار در مجمع سالانه به حد نصاب قانونی نرسید.

#ثالوند | مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام سرمایه گذاری مسکن الوند برگزار و مجمع در خصوص هیچ یک از موارد دستور جلسه تصمیم گیری ننمود و مجمع با تنفس روبرو شد.

#کسرا | جلسه مجمع عمومی سرامیک های صنعتی اردکان با دستورکار افزایش سرمایه در اصفهان (میدان آزادی ، بلوار دانشگاه ، روبروی مرکز آموزش ارتش ، خانه کارگر (سالن سعی)) و یا از طریق تارنمای www.aic.ir به صورت الکترونیکی در ساعت 11 یکشنبه 10 بهمن برگزار میشود.

  • 14000816000624_Test_PhotoN
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید