یک دستور مهم برای ترخیص‌کنندگان کالا در کیش

کدخبر: ۴۷۱۳۴۴
اقتصادنیوز: سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش برای صدورمجوز فعالیت واردکننده‌ها و ترخیص‌کننده‌ها دستورات لازم را صادر کرد و این افراد حدودا پس از سه سال، امروز صبح به ترخیص کالاهای خود پرداختند.
یک دستور مهم برای ترخیص‌کنندگان کالا در کیش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، با استناد به ماده ۱۵ مقررات صادرات و واردات، برای صدورمجوز فعالیت واردکننده‌ها و ترخیص‌کننده‌ها دستورات لازم را صادر کرد و این افراد پس از نزدیک به سه سال، صبح روز یکشنبه سوم بهمن به ترخیص کالاهای خود پرداختند.

محمد پازوکی، سرپرست مدیریت توسعه تجارت کیش، با اشاره به قانون مقررات صادرات و وارادات مناطق آزاد و آیین‌نامه اخذ عوارض ورود کالا، اظهار داشت: حداقل قیمت عوارض کالا برای بیشتر محصولات ۵ درصد است که در سالیان گذشته به علت افزایش نرخ ارز، تصمیم به دریافت عوارض به قیمت پایین‌تر و به نرخ ۱.۵درصد شده بود اما دستگاه‌های نظارتی نسبت به این تصمیم، ایراد وارد کردند وعلی‌رغم اینکه این تصمیم برای حمایت از سرمایه‌گذاران گرفته شده بود، رعایت حداقل مبلغ را الزامی دانستند و بر این اساس میانگینی را محاسبه و مبلغ مابه‌التفاوت را به واردکننده‌ها و ترخیص‌کننده‌ها تحمیل کردند.

وی با بیان این مطلب که مجوزهای فعالیت ترخیص‌کنندگان به علت بدهی‌های آنها، صادر نمی‌شد ادامه داد: پس از ارایه‌ گزارشی به سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، دستور بررسی به مدیر حقوقی سازمان داده و معین شد و مشخص شد این کوتاهی، به استناد ماده ۱۵ مقررات صادرات و واردات متوجه واردکننده‌ها و ترخیص‌کننده‌ها نیست؛ لذا برای صدور مجوزهای فعالیت آنان را دستور دادند.

پازوکی این معضل را طی دو سال گذشته باعث اختلال در روند واردات کالاهای ترخیص‌کننده‌ها عنوان کرد و افزود: این افراد مشمول مالیات فعالیت بدون مجوز می‌شدند که پس از دو سال پیگیری با دستور مستقیم سرپرست‌ سازمان حل و فصل شد و دستور صدور مجوز فعالیت واردکننده‌ها و صادرکننده‌هایی را که مشمول این بدهی‌ها شده بودند، ابلاغ شد.

وی با بیان این مطلب که افراد مذکور که فاقد مجوز شده بودند به واگذاری ترخیص تمام کالاها به اشخاص دارای مجوز جدید و بدون بدهی، روی آورده بودند، گفت: این امر، هم هزینه‌هایی مضاعف را به آنها تحمیل می‌کرد و هم روند واردات و ترخیص کالا را کند کرده بود که خوشبختانه اکنون ترخیص‌ها در حال انجام است و این افراد با مجوز فعالیت اقدام به ترخیص کردند.

پازوکی تعداد این افراد را ۱۷ نفر عنوان کرد و ادامه داد: برخی از این افراد شخصی و برخی دیگر نیز شامل شرکت‌های نفتی می‌شوند.

وی نرخ ترخیص را همچنان پنج درصد عنوان، و تصریح کرد: به استناد ماده ۱۵ و گزارش معاونت حقوقی سازمان این مابه‌التفاوت متوجه واردکنندگان و ترخیص‌کنندگان نمی‌شود.

سرپرست مدیریت توسعه تجارت کیش، با ابراز خرسندی از حل مشکلات مذکور، این طرح‌ها را عاملی برای ترغیب تجار عمده برای ترخیص کالاهایشان از کیش دانست و تاکید کرد: این مشکلات نزدیک به سه سال و در هر دوره‌ مدیریت های قبلی سازمان بارها ارایه و مطرح شده بود اما متاسفانه لاینحل مانده و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده بود.

طاهری یکی از واردکنندگان کالا در کیش که با دستور سرپرست سازمان، به ترخیص کالای خود مشغول بود، آسیب‌های وارده به این گروه را در چند حوزه عنوان کرد و افزود: وقتی بار به صورت قطعی ترخیص می‌شود مشمول 5درصد می‌گردد اما سازمان در طرحی تشویقی برای کسانی که بار تبصره‌ای جهت سرزمین اصلی وارد می‌کردند، به میزان ۲۵درصد آن،‌ معافیت از عوارض در نظر گرفته بود؛ که آن تخفیف‌ها نیز همه در قالب بدهی به ترخیص‌کاران تحمیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت جدید سازمان با قاطعیت، اجرای قانون را پیگیری کرد، گفت: این افراد نماینده‌ بیش از ۲۰۰ بهره‌بردار بودند و مشکلات بینابینی آنها از دیگر مشکلات پیش‌آمده است.

زمانی یکی دیگر از واردکننده‌های کالا به کیش نیز به مشکلات مالیاتی این گروه اشاره کرد و با بیان این مطلب که معافیت‌های تشویقی خود را از نیز دست داده‌بود از رفع این مشکل بعد از دو سال با دستور مدیرعامل ابراز خرسندی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید