بسته خبری اقتصادنیوز یکشنبه 10 بهمن 1400

تصمیمات مجلس برای بودجه 1401/ دلار 4200 تومانی باقی می ماند؟

کدخبر: ۴۷۲۵۹۷
اقتصادنیوز: مهمترین رویدادها حول مذاکرات برجامی وین در جریان است. برخی منابع خبری از احیای توافق هسته ای میگویند.
تصمیمات مجلس برای بودجه 1401/ دلار 4200 تومانی باقی می ماند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین رویدادها همچنان حول مذاکرات برجامی وین دنبال میشود. این در حالی است که تصمیمات دولت در خصوص بودجه 1401 نیز با توجه و حساسیت بازارها  همراه است. 

اخبار سیاسی | مذاکرات وین به رانت پایان رسید

در مهمترین رویداد سیاسی، نشریه آمریکایی پالتیکو نوشته مذاکرات برای «احیای توافق هسته‌ای ایران» در حال وارد شدن به مرحله نهایی خود است

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با تأیید توقف مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته که به تصمیم سیاسی نیاز است. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه هم گفته است: ادامه دور هشتم مذاکرات هفته آینده ازسرگرفته می‌شود/ به سطح پیشرفته‌ای رسیده‌ایم. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، مذاکرات وین در این ماه به شکلی بی سابقه تشدید شد. در مذاکرات وین به مرحله نهایی نزدیک می‌شویم که نیازمند تصمیمات سیاسی است. برت ‌‌‌مک‌‌‌گرک، هماهنگ‌‌‌کننده مسائل غرب آسیا در کاخ سفید، گفته است: با ابراز امیدواری درباره امکان حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تلاش کرده توپ تصمیم‌گیری درباره این گفت‌‌‌وگوها را به زمین ایران بیندازد. جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه در پاسخ به سوالی درباره توقف چند روزه مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام در وین درباره احیای این توافق خاطر نشان کرد: این رایزنی‌ها به مرحله نهایی نزدیک می‌شود. همان‌طور که می‌دانید راب مالی نماینده ویژه دولت در امور ایران نیز در حال بازگشت به واشنگتن است. همه طرف‌ها با پایتخت‌هایشان بازگشته‌اند تا در این مرحله مشورت‌های لازم را انجام‌ دهند. در حال حاضر نیز من بیش از این نمی‌توانم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهم

 وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین هم گفته است: هیات‌ها در قالب‌های مختلف دو و چند جانبه در مورد مسائل اساسی دیدار کردند تا به منظور تکمیل پیش نویس متن توافق ، اختلافات در مورد رفع تحریم‌ها، تضامین و راستی آزمایی را بیشتر کاهش دهند. مطالبات ایران منطقی و مشروع است. لذا تلاش می‌شود به متن تبدیل شوند. یک مقام کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته که گفت‌وگوها دشوار هستند اما نشانه‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند توافق قابل حصول است. یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات وین گفته است: روند گفت‌وگوها سازنده و رو به جلو بوده است. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفته است: اراده تهران برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قابل اتکا قطعی است. تا به امروز هیچ گفت‌گوی مستقیمی میان تیم‌های مذاکراتی میان ایران و آمریکا انجام نشده است. نظرات فنی دو طرف از طریق یادداشت‌های مکتوب غیررسمی و به واسطه‌گری هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انجام می‌شود. علیزاده، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، می‌گوید: با چراغ سبز غربی‌ها، این اتفاق از طریق کانال چین به جای کانال اینستکس اروپا، بدون اینکه رسانه ای شود، در حال انجام است؛ یعنی فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به کشور، به راحتی صورت می‌گیرد.

منابع مطلع به خبرگزاری «یونهاپ» گفتند که کره جنوبی و ایران در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست کاری در ماه آینده میلادی، برای بحث درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.

وزیر خارجه قطر در دیدار با رئیس‌جمهور ایران دعوت رسمی امیر قطر از ابراهیم رئیسی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز را تقدیم کرد. این سفر و دعوت در شرایطی صورت می‌گیرد که تمیم بن حمد امیر قطر قرار است ظرف روزهای آینده به واشنگتن سفر کرده و با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. دیشب همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با ابراهیم رییسی، رئیس جمهور ایران تلفنی گفت‌وگو کردند. مکرون از اینکه ایران به امریکا بی اعتماد باشد، حق داد. رئیسی در این گفت‌وگو تاکید کرده،  لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر مبانی اساسی توافق است.

اخبار اقتصادی | تصمیمات که مجلس برای بودجه 1401 میگیرد

کمیسیون تلفیق پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده ۱۰۷ قانون خدمات کشوری را ۴۷۲میلیون تومان مصوب کرد. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 هم گفته است: دولت سهم صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال 1401 را 20 درصد در نظر گرفته بود که نمایندگان با توجه به اینکه دولت، اذن مقام رهبری در این خصوص را نداشت، با آن مخالفت کرده و سهم صندوق توسعه را براساس قانون 40 درصد تعیین کردند.  زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق: کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارائه طرح مکتوب قابل استناد، ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی با حذف نرخ ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داد. میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق: با مصوبه کمیسیون، یارانه خرید گندم در سال آینده ریالی خواهد بود و ۹ میلیارد دلار هم برای خرید دارو و نهاده دامی تخصیص یافت. قیمت خرید تضمینی گندم هم ۹۵۰۰ تومان می‌شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 مجلس، گفت: نمایندگان در نشست دیروز عصر این کمیسیون با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تا سقف 9500 تومان موافقت کردند.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی خبر داد که بانک‌ها موظف به پرداخت وام‌های خرد هستند. همچنین معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم گفته است: هدف از طراحی رمزریال در بانک مرکزی تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی است. در حال حاضر ۹۰ بانک مرکزی در دنیا پروژه‌ای را بر روی رمزپول تعریف کردند.

در پنج ماه نخست سال جاری که پنج ماه پایانی عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم محسوب می‌شود، صادرات غیرنفتی کشور ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار و واردات ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار بود. بدین ترتیب مجموع تجارت خارجی کشور در پنج ماه پایانی دولت قبل ۳۴ میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار بود.

نرخ بهره بین بانکی با کاهش 3صدم درصدی  به 20.45 درصد کاهش پیدا کرد.

اخبار شرکت ها | عرضه بلوکی یک شرکت فرابورسی

#غصینو | بلوک 11.1 درصدی بلوک صنعتی مینو با قیمت هر سهم 3 هزار تومان در روز 14 بهمن عرضه میشود.

#وسینا | بانک سینا از  آگهی فروش 10درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبین نوبت سوم متعلق به این بانک خبر داد.

#بترانس | ویلاهای سرخرود ایران ترانسفو با قیمت کارشناسی 306 میلیارد تومان فروخته شد.

#شکام | افزایش قیمت 10 تا 14 درصدی محصول استامینوفن به دلیل شرایط بازار و افزایش قیمت تمام شده ناشی از افزایش قیمت ارز و با هدف حفظ حاشیه سود. محصول استامینوفن حدود 4 درصد فروش صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز است.

#کیسون | کیسون از افشای قرارداد ECA بلوک سوم نیروگاه سیکل ترکیبی گهران سیرجان خبر داد. از آنجائیکه قرارداد B.O.T سرمایه‌گذاری بلوک سوم سیکل ترکیبی گهران سیرجان، پس از نهایی شدن موضوعات تأمین مالی، اخذ مجوزها و توافقات طرفین در پایان دوره پیشبرد به تأیید کتبی طرفین خواهد رسید، افشاء از گروه "الف" به "ب" تغییر داده میشود.

#سابیک | بر اثر حادثه آتش سوزی در انبار پاکت این شرکت با ظرفیت حدود 2 میلیون پاکت طعمه حریق گردید عملیات اطفای حریق انجام و از سرایت آتش به سایر واحد های شرکت جلوگیری به عمل آمد. خوشبختانه حادثه مذکور هیچ گونه مصدوم و تلفات انسانی در بر نداشته و با توجه به اینکه شرکت از پوشش مناسب بیمه برخوردار است، هماهنگی لازم با بیمه گذار برای ارزیابی و جبران خسارت انجام شده است. همچنین با توجه به عدم خسارت جدی به ماشین آلات و تجهیزات اصلی بارگیرخانه ، عملیات سرویس در کمتر از 36 ساعت به پایان رسیده و عملیات بارگیری و تحویل سیمان از 9 بهمن آغاز شد.

#کوثر |  بیمه کوثر در نظر دارد ملک مازاد خود، واقع در تهران خیابان شهید باهنر نرسیده به یاسر به متراژ 2572.5 متر مربع را از طریق مزایده به فروش رساند.

#حبندر | دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر از مناقصه راهبری و نگهداشت شناورهای کاسپین ۱،۲،۳ و اسکله پشتیبانی به شماره4091-74-054 خبر داد.

#خودرو | با انتخاب اعضای هیئت مدیره بعد از حدود ۳۰ ماه مدیرعامل ایران خودرو تغییر کرد. با انتخاب اعضای هئیت مدیره مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو شد.

#ذوب | ایرج رخصتی مدیر عامل ذوب آهن اصفهان شد. منصور یزدی زاده رئیس هیئت مدیره ذوب آهن شد.

#جوین | کشت و صنعت جوین از تهیه و خرید تجهیزات خارجی نیروگاه خورشیدی 10MW و نظارت بر نصب و راه اندازی و آموزش آن خبر داد.

#خزر | بر اساس تکلیف مجمع عمومی عادی سالیانه فنرسازی خزر، فنرسازی زر گلپایگان ، زمین مذکور جزء دارایی های شرکت بوده ، لذا انتقال رسمی سند زمین به نام شرکت فنرسازی زر گلپایگان صورت گرفت.

#وحکمت | بیمه حکمت صبا در خصوص آثار بکارگیری استاندارد حسابداری 35 مالیات بر درآمد بر مبلغ افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائیهای استهلاک پذیر، اعلام کرد: گزارش توجیهی افزایش سرمایه از مبلغ مازاد تجدید ارزیابی ساختمانها که به 174.3 میلیارد تومان است، مبلغ 39.2 میلیارد تومان (معادل22/5درصد) در راستای رعایت استاندارد مذکور کسر شده است.

#شرنگی | افزایش سرمایه 900 درصدی شیمیایی رنگین از محل آورده نقدی سهامداران ,سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#دهدشت | پتروشیمی دهدشت از توابع هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد: افزایش سرمایه مرحله دوم از دستورکار هیات مدیره پتروشیمی گچساران خارج شده و جهت رفع مشکل تمدید دوره مشارکت با مدیرعامل بانک توسعه صادرات جلسه برگزار کرد.

#امید | افزایش سرمایهُ تامین سرمایه امید از 950 میلیارد میلیارد تومان 1520 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 9 بهمن تا 9 فروردین سال بعد تعیین شد.

#دسانکو | افزایش سرمایهُ شرکت از 96.1 میلیارد تومان به  131.1 میلیارد تومان، تعداد 345.3 میلیون سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 4.6 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی 10 بهمن تا 9 اسفند تعیین شد.

#تنوین |  در مجمع تامین سرمایه نوین افزایش سرمایه ۳۳ درصدی (از ۱۵ هزار به ۲۰ هزار میلیارد ریال) از محل سود انباشته به تصویب رسید.

#سهرمز | جلسه مجمع عمومی سیمان هرمزگان در تهران (خیابان شیخ بهاِیی جنوبی-شهرک والفجر-خیابان ایرانشناسی-خیابان نهم-پلاک 6-سالن پویش) در ساعت 10 چهارشنبه 20 بهمن برگزار میشود.

  • 14000816000624_Test_PhotoN
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید