بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 12 بهمن 1400

گزارش بانک مرکزی از رشد نقدینگی/ برنامه دولت برای فروش ایران خودرو و سایپا

کدخبر: ۴۷۳۰۵۶
اقتصادنیوز: گزارش جدید بانک مرکزی حاکی از افزایش 35 درصدی حجم پایه پولی در آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
گزارش بانک مرکزی از رشد نقدینگی/ برنامه دولت برای فروش ایران خودرو و سایپا

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین رویدادها به گزارش بانک مرکزی درباره وضعیت نقدینگی در اقتصاد ایران اختصاص داشت.

اخبار سیاسی | گزارش سازمان انرژی اتمی درباره تاسیسات اتمی اصفهان

تازه ترین اخبار مربوط به رویدادهای سیاسی به گزارش سازمان انرژی اتمی اختصاص داشت. آژانس انرژی اتمی گفته است: ایران قصد دارد قطعات سانتریفیوژ را به‌جای تسای کرج، در اصفهان تولید کند. آژانس تا احیای برجام به اطلاعات نظارتی درباره تاسیسات جدید اتمی اصفهان دسترسی ندارد. در رویدادهای دیروز سیاسی، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: آمریکا بیشتر از برجام مطالبه نکند؛ ما هم کم‌تر از برجام را قبول نمی‌کنیم. 

اخبار اقتصادی | گزارش بانک مرکزی از نقدینگی

بانک مرکزی در گزارش گزیده آمارهای اقتصادی آبان ۱۴۰۰ حجم پایه پولی را ۵۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که این عدد در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۳۵.۸ درصد افزایش نشان می دهد. پایه پولی در اسفند ۱۳۹۹، ۴۵۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود. بر اساس این گزارش حجم اسکناس و مسکوک در جریان در آبان ۱۴۰۰با ۱۷.۱ درصد رشد به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده و سپرده‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی با ۳۹.۸ درصد رشد، ۴۵۷ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. ضریب فزاینده نیز با ۴.۶ درصد رشد، ۷.۹۸۷ اعلام شده است. بر این اساس حجم نقدینگی از ۳ هزار و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان در اسفند ۹۹ به ۴ هزار و ۳۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ 770.0 هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

بررسی بسته پیشنهادی دولت برای رفع موانع و حمایت از تولید در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیگیری شد.

طبق توافقات انجام شده با صندوق توسعه ملی قرار بر این است تا واریزی ثابتی به صورت ماهانه به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام شود. بر مبنای ابلاغیه مهم سازمان بورس و اوراق بهادار، میزان دریافت اعتبار توسط سهامداران به اتکای پرتفوی آن‌ها در مرحله اول از ۶۰ به ۶۵ درصد افزایش می یابد. ممنوعیت دریافت وجه حاصل از فروش سهامداران اعتباری برداشته می‌شود.  مشتریان اعتباری کارگزاری‌ها می‌توانند با داشتن تضامین کافی‌، وجه حاصل از فروش خود را از کارگزاری دریافت نمایند. افزایش ضرایب جدید از شنبه مورخ 16 بهمن 1400 قابل اجرا خواهد بود.

در حالی که دو روز پیش در کمیسیون تلفیق از تصویب طرح خرید سربازی به مبلغ ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان خبر داده بود خبرنگار فارس مطلع شد که این طرح تبعیض‌آمیز درنهایت پس گرفته شد.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه در امور خارجی و سیاست امنیتی در وبلاگ خود نوشت: اتحادیه اروپا در حال مذاکره با ایالات متحده و همچنین قطر و آذربایجان است تا در صورتی که روسیه تصمیم به قطع یا توقف عرضه گاز بگیرد، تأمین گاز در اروپا با مشکل مواجه نشود. رئیس کمیسیون اروپایی گفت، اتحادیه اروپا در حال بررسی احتمال خارج کردن روسیه از سامانه بانکداری بین‌المللی سوئیفت و توقف کامل پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ است. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند بایدن و «تمیم بن‌حمد» امروز (دوشنبه) قصد دارند درباره طیفی از موضوعات از جمله امنیت انرژی و ایران در کاخ سفید گفت‌وگو کنند.

قیمت نشریه آرگوس که معتبر ترین مجله برای نرخ گذاری ایران است، برای اوره گرانوله ایران با کاهش 50 دلاری در حوالی 620 تا 650 دلار در هفته جاری منتشر شده است. 

اخبار شرکت ها | عرضه اولیه ای که در راه است

نماد شرکت تامین سرمایه دماوند پس از احراز کلیه شرایط پذیرش به عنوان یکصد و شصت و هفتمین نماد معاملاتی در بازار دوم فرابورس درج شد.

#خودرو #خساپا | حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌ سازی با بیان اینکه رد دیون‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ در واگذاری‌ها دنبال می‌کنیم، گفت: برنامه داریم 5 درصد ایران‌خودرو، 7 درصد صندوق بازنشستگی و 17 درصد سایپا، یک بلوک شده و واگذار شود که قطعا بهره‌وری ایران‌خودرو و سایپا با این واگذاری بیشتر می‌شود.

#فزر | عرضه اولیه سهام شرکت پویا زرکان آق دره، تاریخ عرضه: چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ و حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی: ۲۵۰ سهم اعلام شد.

#تمحرکه | پیرو درخواست مورخ 1400/11/04 شرکت تام ایران خودرو مبنی بر تامین و ساخت درایو و ستون این شرکت ،درتاریخ 1400/11/11 ،آنالیز و قیمت پیشنهادی ماشین سازی نیرومحرکه به شرکت تام ایران خودرو اعلام شد. ارایه این پیشنهاد به منزله برنده شدن در تامین و ساخت این پروژه نیست و درصورتیکه نتیجه نهایی بعد از بررسی شرکت مذکور و فرایند قانونی آن مشخص و ابلاغ گردد از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران میرسد.

#کنور | صبانور اقدام به واگذاری 51درصد از سهام شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران ( سهامی خاص ) به شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (سهامی عام ) نمود. با امضای قرارداد واگذاری ثمن مورد معامله توسط خریدار سهام ، بعد از طی مراحل مشخص شده به حساب شرکت واریز خواهد شد. مبلغ مورد معامله معادل 99.5 میلیارد تومان است.

#خراسان | پتروشیمی خراسان اعلام کرد: بخشی از طلب شرکت به مبلغ 149 میلیارد تومان مربوط به دوره یکم مهر سال 97 تا 17 مهر سال 98 است که به دلیل عدم پذیرش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه های  تعاونی روستالیی جهت استرداد آن موضوع از طریق استخدام وکیل و پیگیری‌های حقوقی در حال انجام است.

#غنیلی | مجتمع تولیدی صنعت نیلی کرمان اعلام کرد: هیئت داوری خوانده دعوی اصلی آقای جعفر فیضی نیارق را به پرداخت مبلغ 42020000000 ریال به نفع شرکت مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان بابت خسارات ناشی از نقض تعهدات قراردادی محکوم نمود . محکوم علیه پرونده آقای جعفر فیضی نیارق به منظور ابطال رای هیئت داوری در تاریخ 1400.03.06 نسبت به تقدیم دادخواست ابطال رای داور اقدام نمود ، دادگاه بدوی در تاریخ 1400.04.15 حکم به بطلان دعوی خواهان (آقای جعفر فیضی نیارق )صادر نمود.؛آقای جعفر فیضی نیارق در تاریخ 1400/05/03 دادخواست تجدید نظرخواهی خود را تقدیم نمود . شعبه 18 دادگاه تجدید نظر استان تهران در تاریخ 1400/10/25 ضمن رد درخواست تجدید نظرخواهی ، دادنامه تجدید نظر خواسته را عینا تایید و ابرام می نماید.

#بوعلی | پتروشیمی بوعلی سینا دلیل 30 درصدی تغییر سود در 9 ماه منتهی به آذر امسال را افزاشی قیمت نفت و افزایش نرخ فروش محصول‌ها و البته افزایش مقدار فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل اعلام کرد.

#تجلی | تجلی توسعه معادن و فلزات از خرید 51 درصد از سهام بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران   خبر داد.  شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان یک شرکت غیر بورسی فعال در انجام کلیه عملیات بازرگانی در زمینه خرید و فروش کالا، خدمات بازرگانی در زمینه توزیع و ترخیص و بیمه امور گمرکی و انبارداری و اکتشاف و استخراج و بهره برداری از مواد معدنی و تولید محصولات فولادی و کنسانتره و مشارکت در سرمایه گذاری با اشخاص حقوقی و حقیقی اعم از داخلی و خارجی و ... است.

#وکغدیر | بین المللی توسعه ص. معادن غدیر از انجام سرمایه گذاری بمنظور تجهیز و اماده سازی و بهره برداری از معادن فسفات و اهک استان کهکیبوییه و بویر احمد معدن گزستان استان یزد خبر داد. بهره برداری از کارخانه تولید اهک هیدراته چورام به ظرفیت اسمی سالانه 30.000 تن و احداث و بهره برداری از کارخانه تولید اسید فسفریک به ظرفیت 30.000 تن در سال صورت میگیرد.

#ولیز | لیزینگ ایران از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع برگزاری مزایده برای 8 باب املاک تملیکی خبر داد. دلایل عدم حصول نتیجه: عدم حضور متقاضی اعلام شد.

#کسرا | افزایش سرمایه سرامیک های صنعتی اردکان از 127.9 میلیارد تومان به 367.1 میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته میرسد که البته به تصویب مجمع رسید.

#نیرو | نیرو سرمایه از واگذاری سهام یک شرکت ودریافت متقابل سهام شرکت دیگر خبر داد. بدین ترتیب انتقال سهام شرکت داده پردازی برق وآب پویش پارس(سهامی خاص) ودرمقابل دریافت سهام شرکت مشاورین انفورماتیک نیرو(سهامی خاص) نهایی شد. شرکت نیرو سرمایه از افزایش سرمایه شرکت مهندسی تعمیرات انتقال نیروی تهران (متانیر) یکی ازشرکتهای گروه ازمحل سود انباشته ومطالبات ازمبلغ 4.5 میلیارد تومان به 6.9 میلیارد تومان هم خبر داد.

#فارس | افزایش سرمایه هلدینگ خلیج فارس مورد تایید  حسابرس قرار گرفت.

#وپویا | جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری پویا با دستورکار افزایش سرمایه تهران (خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، ضلع شمال غربی میدان شیخ بهایی، درب شرقی دانشگاه الزهرا، مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (سالن بانو مجتهده امین)) در ساعت 10 شنبه 23 بهمن برگزار میشود.

#وامین | س.امین توان آفرین ساز در مجمع 100 تومان به ازای هر سهم تقسیم کرد.

 

  • 5
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید