بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 13 بهمن 1400

خبر خوش تورمی/ احتمال توافق در وین بیشتر شد

کدخبر: ۴۷۳۳۴۲
اقتصادنیوز: درحالی که همچنان گمانه زنی ها در خصوص احتمال به توافق رسیدن در مذاکرات برجامی وین مطرح است که بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم در ماه های آینده خبر داد.
خبر خوش تورمی/ احتمال توافق در وین بیشتر شد

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین رویدادهای سیاسی به به بحث درباره گمانه زنی های مربوط به مذاکرات برجامی وین بر می گردد.

اخبار سیاسی | احتمال به توافق رسیدن در وین بیشتر شد

مهمترین رویدادهای سیاسی به مذاکرات برجامی وین بر میگردد. در تازه ترین رویدادها، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد میگوید: مذاکرات در وین به سمت جلو حرکت می کند، اطمینان داریم توافق با ایران قابل دستیابی است. همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، مذاکرات برای بازگشت پایبندی به توافق هسته‌ای ایران در «آخرین نفس» است. به گفته او مذاکرات وین وارد مرحله نهایی می شود و همه طرف‌ها باید تصمیمات سیاسی سختی بگیرند. کریس، سناتور آمریکایی هم در توییتی نوشته است: باید آماده باشیم تحریم‌ها را در ازای بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای کاهش دهیم

فوری/ ارائه کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای تا پایان سال

در رویداد دیگری، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در جریان مذاکرات وین در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید گفته است: اختلافات باقی مانده در سه زمینه است: لغو تحریمها، راستی‌آزمایی و تضمین. روسیه و چین، در همه زمینه‌ها، حامی مواضع ایران هستند و بر این باورند که ایران در مطالباتش، بر حق است. اروپایی‌ها بدون اینکه امتیازی به تهران بدهند، خواستار این هستند که ایران، محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرد. اختلاف اصلی به خاطر این است که غربی ها بدون اینکه چیزی بدهند، خواستار همه چیز هستند. وزارت خزانه‌داری آمریکا نفتکش «عمان پراید» با پرچم لیبریا را که چندی پیش به بهانه حمل نفت ایران در لیست تحریم قرار داده بود، از این لیست خارج کرد.

دیدار امیر قطر با جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در کاخ سفید انجام شد و آن طور که رسانه های خبری گزارش کرده اند مسایل مربوط به ایران یکی از 2 محور اصلی رایزنی های دو رهبر در کاخ سفید بوده است.

اخبار اقتصادی | خبر خوش رئیس کل بانک مرکزی 

در مهمترین رویدادهای اقتصادی، بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد دولت سیزدهم در خصوص سیاست‌های پولی، اثر کاهنده‌ای بر رشد پایه پولی و نقدینگی داشته است. علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه رادیویی و تلویزیونی از کنترل و کاهش رشد نقدینگی و تورم در ماه‌های گذشته خبر داد. به گفته صالح آبادی رهبری از بانک مرکزی خواستند که هدایت اعتبارات به سمت تولید باشد و این از اولویت‌های جدی بانک مرکزی است. صالح آبادی همچنین گفته است: از مجلس انتظار داریم لایحه بودجه را بدون کسری ببند.

همچنین رضا فاطمی امین، وزیر صمت میگوید: در روز‌های آینده خبر‌های خوبی در حوزه لوازم خانگی منتشر خواهد شد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در واکنش به اینکه برخی از بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن شروطی همچون داشتن سپرده حداقل نصف مبلغ وام موردنظر در حساب بانک‌ها را اعلام می‌کنند، گفت: هرگونه شرط اضافه‌ای که خارج از مصوبات در این زمینه باشد، تخلف محسوب و با آن برخورد خواهد شد.

در همین حال مصطفی رجبی مشهدی؛ سخنگوی صنعت برق گفته است: برق مورد نیاز کشور تامین شده است و بر این اساس محدودیت‌هایی که برای برخی مشترکان بزرگ صنعتی لحاظ شده بود برطرف شده و مشکلی وجود ندارد.

مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس مبنی بر مجاز بودن دریافت وجه حاصل از فروش سهامداران اعتباری از کارگزار ابلاغ شد. همچنین امکان انتشار قرارداد اختیار خرید و اوراق اختیار فروش تبعی برای صندوق های بازارگردانی فراهم شد. این امر موجب حمایت از بازار با ابزار مناسب برای بازارگردانها خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به حذف محدودیت خرید شمش فولادی، اظهار کرد: هماهنگی با بورس کالا جهت اصلاح قیمت پایه شمش صورت پذیرفته است که توسط بورس کالا اطلاع رسانی خواهد شد. سیف الله امیری همچنین از آزادسازی صادرات شمش فولادی تولیدی این واحدها، بدون نیاز به عرضه در بورس کالا در جهت حمایت از این واحدها خبر داد.  قیمت پایه شمش فولاد در هفته آتی در بورس کالا به جای -3 تا +3 در بازه 0 تا +3 قرار خواهد گرفت. خبر خوبی برای شرکت های فولادی و معدنی خواهد بود.

همچنین براساس گزارش معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای اسفندماه سال جاری همه عرضه داخلی ذغالسنگ الزاماً در بورس انرژی ایران مجاز بوده و هرگونه خرید و عرضه خارج از بورس ممنوع است.

اخبار شرکت ها | قرارداد ایرانی ها با یک شرکت دولتی سوریه

مهمترین اخبار شرکت ها به شرح زیرند:

#پرداخت | شرکت به پرداخت روزانه 50 میلیون تومان خسارت به مدت 12 سال(معادل 2.200میلیارد ریال ) ، وجه التزام به مبلغ 10میلیارد تومان و انتقال سهام شرکت کشت وصنعت چین چین بین الملل محکوم گردیده گردیده است

#حتاید | تاید واتر خاورمیانه از افزایش 42.3 میلیارد تومانی درآمد شرکت بابت افزایش مبلغ قرارداد اجاره ماشین آلات در ناحیه خوزستان به صورت ماهانه از 10.3 میلیارد تومان به 15 میلیارد تومان خبر داد.

#زنگان | صنعت روی زنگان از افتتاح پروژه اسپیرال (پر عیار سازی به روش ثقلی) افزایش میزان خدمات پرعیار سازی و افزایش مقدار و عیار فروش روی پودری خبر داد. نتایج مالی ناشی از پروژه برای سال مالی آینده پیش بینی می شود.

#چکارن | کارتن ایران گفته تاریخ شروع قرارداد با شرکت سایپا یدک (به منظور تهیه و تامین انواع کارتن ارسال و قهوه ای مورد نیاز جهت بسته بندی قطعات یدکی خودرو بر حسب اعلام خریدار) طبق قرارداد 29 آذر امسال بوده است ولی باتوجه به انجام پروسه اداری اخذ امضا از هیات مدیره دو شرکت و تکمیل امضاها در تاریخ 5 بهمن و افشا اطلاعات و تاریخ موثر اجرا از این تاریخ بوده است.

#بکام | کارخانجات تولیدی شهید قندی در سال 98 دو فقره قرارداد با شرکت ارتباطات سوریه منعقد کردند که به گفته این شرکت به دلیل وضع نامناسب نقدینگی در شرکت سوری متاثر از اقتصاد سوریه تاکنون نزدیک 3 میلیون یورو از فروش خود را به حیطه وصول درآورده و مابقی وجه که بیش از 8 میلیون یورو است توسط هیات مدیره به طور جدی در حل پیگیری و وصول است. شرکت البته تاکید کرده مبلغ فوق حتما به مرحله وصول خواهد رسید. 

#مرقام | ایران ارقام در خصوص بازگشایی پاکات مزایده فروش ساختمان مطهری و مصوبه شماره 66 کمیسیون معاملات مورخ 1400/10/26 ، چاپ آگهی مزایده در تاریخ 1400/11/02 انجام پذیرفت و با توجه به بررسی های انجام شده در ترکیب صاحبان سهام شرکت کنندگان در مزایده و با عنایت به اینکه شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه (یکی از شرکت کنندگان ) ، سهامدار و عضو هیات مدیره شرکت های تامین نیروی مهر ماندگار و ساختمانی سایه سار سرمایه ( سایر پیشنهاد دهندگان ) ، می باشد ، کمیسیون معاملات طبق بند 6 ماده 6-5-2 و بند 5 ماده 6-6-4 آیین نامه معاملات شرکت ، رای به برگزاری مجدد مزایده داد و مقرر گردید آگهی مزایده مجددا" طبق روال شرکت چاپ گردد.

#سیلام | سیمان ایلام از فروش کلینکر صادراتی به مبلغ 8،835،000 دلار جهت صادرات از طریق مرز مهران خبر داد. 

#کزغال | افزایش سرمایهُ زغال سنگ پرورده طبس از 200 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 12 بهمن تا 11 اسفند تعیین شد.

#کچاد | مجوز افزایش سرمایه 115 درصدی چادرملو از محل سود انباشته صادر شد.

#پارسیان | مجوز افزایش سرمایه 140 درصدی بیمه پارسیان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها  صادر شد.

#وصنعت | مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی سرمایه گذاری توسعه صنعت وتجارت از محل سود انباشته صادر شد.

#ونفت | افزایش سرمایۀ سرمایه گذاری صنعت نفت از 165 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#وپاسار | افزایش سرمایۀ بانک پاسارگاد از 6552.2 میلیارد تومان به 13104 میلیار تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#شپنا | افزایش سرمایه  پالایش نفت اصفهان مورد تایید حسابرس قرار گرفت

#کمرجان | جلسه مجمع عمومی بازرگانی و تولیدی مرجان کار در تهران (خیابان شیخ بهایی جنوبی،شهرک والفجر،انتهای خیابان ایران شناسی،میدان شهدای دانشجو،خیابان نهم پلاک 6 سالن همایش پویش) در ساعت 8 صبح چهارشنبه 27 بهمن برگزار میشود.

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید