حرکت لاکپشتی طرح ملی مسکن در این استان/تکلیف متقاضیان مسکن ملی هنوز مشخص نیست!

کدخبر: ۴۷۴۲۲۴
اقتصادنیوز: روند فزاینده قیمت مسکن باعث شده تا این نیاز اولیه انسان به یک دغدغه بزرگ و اساسی تبدیل شود و دولتها همواره باید تلاش کنند تا زمینه رفع این نیاز اساسی و اولویت دار را فراهم کنند.
حرکت لاکپشتی طرح ملی مسکن در این استان/تکلیف متقاضیان مسکن ملی هنوز مشخص نیست!

به گزارش اقتصانیوز به نقل از مهر، مسکن یکی از اصلی ترین دغدغه‌های این روزهای مردم مخصوصاً نسل جوان است. روند فزاینده قیمت مسکن باعث شده تا این نیاز اولیه انسان به یک دغدغه بزرگ و اساسی تبدیل شود.

این در حالی است که دولتها همواره باید تلاش کنند تا با تسهیل گری ضمن مدیریت این عرصه و بازار، زمینه رفع این نیاز اساسی و اولویت دار را فراهم کنند.

از سویی صنعت مسکن یک صنعت مولد شناخته شده و پویایی این عرصه بدون شک زمینه ساز اشتغال‌های فراوانی در جامعه خواهد شد.

در همین راستا دولت دوازدهم در سال ۹۸ با آغاز طرحی دیرهنگام با عنوان مسکن ملی تلاش کرد تا زمینه مسکن دار شدن بخشی از جامعه را فراهم کند.

این در حالی است که از همان ابتدا ایرادات جدی به این طرح وارد می‌شد اما با آغاز به کار دولت سیزدهم و در حالی که هنوز تکلیف طرح مسکن ملی مشخص نشده و ثبت نام افراد زیادی همچنان بدون تعیین تکلیف باقی مانده بود دولت با هدف ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال طرح جهش ملی مسکن را رقم زد.

همین امر زمینه چالش بسیاری را در جامعه رقم زد و باعث بروز مشکلاتی شد.

 

تکلیف متقاضیان مسکن ملی هنوز مشخص نیست

یعقوب محمدی یکی از متقاضیان طرح مسکن ملی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در آخرین دوره طرح مسکن ملی که در بهمن و اسفندماه سال گذشته برگزار شد به‌عنوان متقاضی مسکن در سایت ثبت‌نام کرده و اسناد موردنیاز را در سایت بارگذاری کردم.

وی افزود: حالا بیش از ۱۰ ماه از زمان ثبت‌نام گذشته اما هیچ‌گونه اقدامی انجام نشده است و از سوی دیگر سایت، شرایط فعلی را "در انتظار بررسی" اعلام می‌کند.

این شهروند قزوینی ۷ با اشاره به اینکه هنوز اطلاعی در خصوص تسهیلات پرداختی اعلام نشده است اذعان کرد: با توجه به اینکه ثبت‌نام دوره جدید مسکن در حال انجام است سوال ما این است که در حالی وضعیت متقاضیان دوره قبل مشخص نشده چگونه ثبت‌نام جدید انجام می‌شود؟ از طرف دیگر با توجه به اینکه شرایط ما مشخص نیست اما امکان ثبت‌نام در سایت جدید نیز برای ما وجود نداشته و علاوه بر اینکه امکان ثبت‌نام برای ما وجود ندارد سایت ما را به‌عنوان سایت افراد ثبت‌نام‌شده اعلام می‌کند.

 

۷ هزار نفر باقی‌مانده از طرح مسکن ملی در این ماه تخصیص پروژه می‌شوند

سید علی هاشمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حدود ۳۲ هزار نفر در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده و حدود ۷ هزار نفر واجد شرایط طرح اقدام ملی نیز باقی‌مانده‌اند که در این ماه تخصیص پروژه می‌شوند.

وی افزود: افرادی که در طرح گذشته ثبت‌نام کردند نباید نگران نباشد زیرا تمام افراد ثبت‌نام‌شده در یک رده قرار خواهند گرفت.

این مسئول در پایان ابراز کرد: طبق مصوبات شورای عالی مسکن در بخش مالکیت، دستورالعمل جدید ابلاغ خواهد شد که طی آن مشکل عمده‌ای از مردم که امکان ثبت‌نام نداشتند برطرف خواهد شد.

اگرچه ساخت مسکن برای افراد کم‌درآمد یک امر مهم و ضروری است اما به‌مراتب رعایت اصول و ضوابط استاندارد در ساخت‌وساز و انبوه‌سازی از جمله مسائل و دغدغه‌هایی است که امروزه متقاضیان مسکن را با چالش جدی مواجه کرده است.

 

طرح جهش تولید مسکن در مرحله ثبت‌نام و پالایش متقاضیان طرح قرار دارد

اصغر گونجی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ثبت‌نام طرح مسکن ملی سال گذشته انجام شد و در حال حاضر نیز متقاضیان طرح جهش تولید ملی در حال ثبت‌نام هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین اذعان کرد: متولی ثبت‌نام اداره کل راه و شهرسازی است و بنیاد مسکن به‌عنوان مجری و کارگزار طرح در حال مشارکت با اداره راه و شهرسازی است.

وی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید مسکن در مرحله ثبت‌نام و پالایش متقاضیان طرح قرار دارد اذعان کرد: بنیاد مسکن به‌عنوان یکی از کارگزاران اجرای طرح در کنار ستاد اجرای فرمان امام، راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها نزدیک به هزار و ۲۱۵ واحد در ناحیه شهری مهرگان و شش شهر استان در حال فعالیت است و پرداختن به این پروژه‌ها در دستور کار قرار داد.

این مسئول ضمن اشاره به اینکه زمین به قیمت کارشناسی توسط اداره راه و شهرسازی تأمین شده و در اختیار پروژه‌ها قرار می‌گیرد عنوان کرد: طبق ابلاغ شورای پول و برنامه تسهیلاتی که اخیراً اعلام شده تسهیلات استان تهران ۴۵۰ میلیون، مرکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون و سایر شهرها ۳۰۰ الی ۳۵۰ میلیون برنامه‌ریزی شده است که در حال حاضر در شورا مصوب شده اما هنوز نرخ تسهیلات مشخص نیست و بعد از ابلاغ مصوبات، پروژه‌ها از تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه‌های بنیاد مسکن دو پروژه هزار و ۸۰۰ واحدی با اداره راه و شهرسازی روزهای آتی بعد از پالایش متقاضیان در دست اجرا، انتخاب پیمانکار، تعریف زمین و پروژه قرار می‌گیرد.

 

تسهیلات اقدام ملی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان است

این مسئول تأکید کرد: در طرح مسکن ملی برای متقاضیان، منابع مالی پروژه از محل آورده متقاضیان حدود ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون متناسب با پیشرفت پروژه‌ها تأمین اعتبار شده و همچنین تسهیلات بانکی و تسهیلات مسکن ملی نیز تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: پیمانکاران نیز به‌تناسب فراخوان‌هایی که برگزار می‌شود در قالب صنعتی کار و انبوه‌ساز انتخاب می‌شوند.

این مسئول با اشاره به مصالح این پروژه‌ها عنوان کرد: مصالح مورد استفاده این پروژه‌ها استاندارد بوده و مباحث مقررات ملی ساختمان، نظارت مهندسین و دستگاه‌های ذیربط نیز به‌طور کامل انجام می‌شود. در خصوص مسئله هزینه نیز باید گفت با توجه به شرایط اقتصادی تسهیلات افزایش داده شده است اما در این طرح‌ها تلاش شده تا آورده مردم کمتر بوده و شرایط به نفع متقاضیان باشد.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه بنیاد مسکن دانش فنی و تجارت خود را برای ساخت مسکن به کار می‌برد بیان کرد: جهش تولید مسکن دو ماه در مرحله اجرایی ثبت‌نام، تأمین زمین و انتخاب پیمانکار قرار گرفت و اجرای پروژه‌های مسکن ملی نیز طی چند ماه گذشته آغاز شد و در حال حاضر نیز در مرحله اجرای اسکلت قرار دارد که با توجه به این امر تل ا پایان سال آینده تکمیل شده و مورد بهره‌برداری متقاضیان قرار می‌گیرد.

محمدمهدی اعلایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت توجه به طرح مسکن ملی اظهار کرد: با توجه به نیاز خانواده‌ها و با تأکید قانون اساسی دولت موظف است در رفع نیاز به مسکن و تأمین آن برای خانواده‌ها تلاش کند.

طبق ابلاغ شورای پول و برنامه تسهیلاتی که اخیراً اعلام شده تسهیلات استان تهران ۴۵۰ میلیون، مرکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون و سایر شهرها ۳۰۰ الی ۳۵۰ میلیون برنامه‌ریزی شده است

استاندار قزوین ادامه داد: وظیفه دولت در تولید و سیاست‌گذاری برای تأمین مسکن مدتی مغفول مانده است.

وی تبیین کرد: مسکن خالی، تغییر ساختارهای سرمایه‌گذاری و نواقص سیاست‌گذاری مشکلات ما است، دولت سیزدهم بار دیگر مقوله مسکن آحاد جامعه به‌خصوص نیازمندان را در دستور کار قرار داده و اینکه این سیاست را چطور مدیریت کنیم و آن را به شکل احسن انجام دهیم وظیفه ما مدیران است.

این مسئول اذعان کرد: تجربه مسکن مهر نشان داد در جایی که دقت و درایت در کار بود بهره‌برداران نیز رضایتمند بوده‌اند و جایی که هنوز گرفتاری‌هایی بوده موضوع هنوز ادامه دارد و برایمان تبدیل به مسئله شده است.

 

در اجرای طرح مسکن ملی باید به دنبال ابتکار باشیم

اعلایی با اشاره به این موضوع که تفاوت این دو نوع از ساخت مسکن‌ها به مدیریت مربوط می‌شود توضیح داد: باید از تجربه مسکن مهر استفاده کنیم و ابتکار و نوآوری داشته باشیم تا طرح جهش ملی مسکن در بهترین شکل انجام شود.

استاندار قزوین با بیان اینکه باید بتوانیم اختیارات ملی بگیریم و در سطح استان استفاده کنیم تصریح کرد: دارایی دولت فقط پولی نیست که برای این طرح به میدان می‌آورد بلکه تأمین زیرساخت‌ها از جمله تأمین زمین از دارایی‌های دولت، آورده دولت است و باید به این آورده مالی توجه کرد و همه امکانات باید در جهتی به مصرف برسد که اشتباهات گذشته تکرار نشود.

وی با بیان اینکه در موضوع مسکن جدیت بیشتری می‌خواهیم، ابعاد این موضوع تنها تأمین محل سکونت نیست بلکه هدف ما جریان اقتصادی است به این معنا که منابع خانواده‌ها که کمتر حاضر به سرمایه‌گذاری و هزینه کردن آن‌ها در تولید هستند را وارد چرخه اقتصادی کنیم.

این مسئول عنوان کرد: فرمانداران باید در شهرستان‌ها ناظر بر حسن اجرای این طرح باشند و جلسات خود را برای نیازهایشان با سازمان راه و شهرسازی برگزار نمایند تا انشاالله طرح با سرعت، دقت و کیفیت پیش برود و لازم است در این جلسات جنبه‌های فنی، اقتصادی و فرهنگی لحاظ شود.

استاندار قزوین اعلام کرد: بنیاد مسکن نیز باید نظارت دقیقی بر پیمانکاران خود داشته باشد و اگر پیمانکاری در انجام وظایف محوله ناتوان است هر چه زودتر رسیدگی شود تا مشکلات ادامه‌دار نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح‌هایی نظیر جهش تولید مسکن انبوه‌سازی حائز اهمیت است چراکه هزینه‌ها در این طرح‌ها نسبت به ساخت‌وسازهای کوچک‌تر کاهش می‌یابد و ما نیز باید به پروژه‌های بزرگ‌تر که خروجی بیشتری دارند توجه کنیم.

چشم‌انتظاری برای سرپناه/ حرکت لاکپشتی طرح ملی مسکن در قزوین

 

زیرساخت‌ها برای طرح جهش مسکن در استان قزوین آماده است

اعلایی گفت: زیرساخت‌ها برای طرح جهش مسکن در استان قزوین آماده است و با تکیه بر دارایی به‌جای دارایی‌های بانک می‌توانیم سرعت عمل خود را بالا ببریم و شرایط سهل‌تری هم فراهم کنیم، بدیهی است که با توجه به تجربه مسکن مهر می‌توانیم در این مسئله هم ارزش عملکرد خود را ارتقا دهیم.

استاندار قزوین با بیان این موضوع که باقی‌مانده‌های طرح اقدام ملی مسکن هم باید سامان‌دهی شوند تأکید کرد که این موضوع در آینده نباید باعث توجیه ناکارآمدی شود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: مدیران اجرایی باید برای پیشبرد اهداف و با استفاده از قانون از اتلاف منابع جلوگیری کنند بدیهی است که استان قزوین در این زمینه می‌تواند پیشرو و دارای حرف‌های زیادی باشد.

توجه به مسئله نهضت مسکن ملی از جمله مسائلی است که نیازمند همکاری همه‌جانبه مسئولین برای سهولت و تسریع در انجام پروژه‌ها بوده و با توجه به اینکه این مسئله به‌طور مستقیم در راستای رفاه حال شهروندان قرارگرفته طبیعی است که دقت عمل در این طرح بسیار حائز اهمیت است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مسکن یک امر حیاتی در رفاه شهروندان است دقت در انجام پروژه و انتخاب مصالح نیز از دیگر مسائلی است که باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید