بسته خبری اقتصادنیوز دوشنبه 18 بهمن 1400

تصمیم مهم احتمالی در بورس/اجرای 48 پروژه صنعتی

کدخبر: ۴۷۴۴۹۷
اقتصادنیوز: 48 طرح صنعتی معدنی بزرگ در کشور بوجود آمد. سه شرکت بزرگ شفاف سازی کردند.
تصمیم مهم احتمالی در بورس/اجرای 48 پروژه صنعتی

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین رویدادها و حساسیت ها همچنان حول محور مذاکرات برجامی وین می چرخد. دیروز همچنین 48 طرح بزرگ صنعتی در کشور به اجرا در آمد.

اخبار سیاسی | اسراییل: توافق خسارت بار وین در راه است

مهمترین رویدادها همچنان به بحث گمانه زنی ها در خصوص مذاکرات برجامی وین بر می گردد. علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی به برخی خوش‌بینی‌های غیر واقع‌گرایانه نسبت به مذاکرات برجامی وین واکنش نشان داد. به گته او با وجود پیشرفت های محدود در مذاکرات وین، هنوز با شکل گیری توازن در ضروری در تعهدات طرفین فاصله داریم. از این لحاظ، تصمیمات سیاسی در واشنگتن لازمه ایجاد توازن در تعهدات برای دستیابی به توافق خوب است.

در همین حال امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است: با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم. از زمان گفت‌وگوی پیشین برخی تحولات مثبت در مذاکرات رخ داده است اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمی‌سازد. متاسفانه برجام در سال‌های اخیر منافع اقتصادی برای ایران نداشته است. تنها در صورتی به یک توافق خوب می رسیم که تامین کننده منافع اقتصادی ما به صورت پایدار و قابل اتکا باشد. 

دفتر نخست وزیر رژیم اشغالی فلسطین اعلام کرد بایدن طی یک تماس تلفنی با نفتالی بنت، درباره ایران، اوکراین و کشته شدن رهبر داعش گفتگو کرد. پیش تر دفتر نخست وزیر اشغالی اسراییل گفته بود که یک توافق خسارت بار هسته ای با ایران در راه است. 

اخبار اقتصادی | 48 پروژه بزرگ صنعتی در ایران

عملیات اجرایی عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با حضور رئیس جمهور آغاز شد. ۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

با تصویب شورای عالی بورس، دارندگان سهام عدالت در روش غیر مستقیم اگر سهام عدالت خود را تا اول اسفند ۱۴۰۰ نفروشند، به آنها سود ۵۵۰ هزار تومانی تعلق می گیرد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نحوه احتمالی تغییر دامنه نوسان گفته است: در تلاش هستیم تا قبل از پایان سال، برنامه ریزی ها را در زمینه دامنه نوسان را انجام دهیم. راه های مختلفی برای برداشتن دامنه نوسان وجود دارد و ممکن است این کار را ابتدا برای شرکت های بزرگتر در دستورکار قرار دهیم.

براساس گفته رضا اوجی، وزیر نفت در ۱۰ ماهه منتهی به دی بیش از ۱۰ میلیارد دلار از محل صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما تزریق شد. نقدینگی تا پایان آذرماه  ۴۴۲۶ همت اعلام شد.  وزیر اقتصاد هم از تعهد بزرگ ترین شرکت های بورسی صنعتی و معدنی برای سرمایه گذاری های ویژه ارزی و ریالی در سال ۱۴۰۱ خبر داد. علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی هم از افزایش ۴ برابری عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نسبت به سال گذشته خبر داد.

اخبار شرکت ها | تسویه بدهی یک تعاونی به بانک خصوص در قوه قضاییه

#وخارزم | پذیره نویسی اوراق اجاره شرکت واسط مالی مهر یکم (با مسولیت محدود) به منظور تامین مالی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی به ارزش 500 میلیارد تومان اطلاع رسانی شد. این اوراق از روز دوشنبه 18بهمن  تا روز چهارشنبه 20 بهمن به مدت سه روز کاری از طریق بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیره نویسی قرار می گیرد.

#فولاد  #رمپنا | قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لکوموتیو بین فولاد مبارکه اصفهان و شرکت مپنا با حضور رئیسی، رئیس جمهور و وزیر صمت به امضا رسید. در این قرارداد شرکت مپنا متعهد شده است که نسبت به تولید و تحویل ۵۰ دستگاه لکوموتیو به فولاد مبارکه در ۲ سال آینده اقدام کند. ارزش این قرارداد معادل ۲ هزار میلیارد تومان است و مقرر شده است که شرکت مپنا به تدریج این لکوموتیوها را به شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای تسهیل حمل ونقل و جابجایی محصولات این شرکت در شبکه ریلی کشور تحویل دهد.

#فملی | شرکت ملی صنایع مس ایران با سرمایه‌گذاری بیش از 35 هزار میلیارد تومان اجرای هفت پروژه بزرگ صنعتی و معدنی مس را در دهه فجر آغاز کرد.

#وزمین | دلیل کاهش 30 درصدی سود بانک ایران زمین در دوره نه ماهه منتهی به 30 آذر امسال نسبت به سال قبل، عدم شناسایی سود نسبت به بدهی تعاونی مولی الموحدین است. موضوع تسویه بدهی های تعاونی مزبور به بانک ایران زمین در دست رتق و فتق توسط مراجع قضایی ذیمدخل بوده است. سود شناسایی شده تعاونی مولی الموحدین در سال مالی منتهی به 30 اسفند 1399 بیش از 1.4 هزار میلیاردتومان است.

#کمرجان | سود عملیاتی بازرگانی و تولیدی مرجان کار با افزایش 69 درصدی در سال مالی منتهی به 30 آذر امسال روبه رو شد.

#شبصیر | پیرو مصوبه هیئت مدیره پتروشیم قائد بصیر، مبنی بر سرمایه گذاری در سهام شرکت های با بازدهی مناسب اعضا هیئت مدیره با خرید یک درصد سهام نفت پارس با نماد #شنفت از شرکت نفت و گاز پرشیا موافقت کردند.

#خاذین | سایپا آذین دلیل تغییرات سود خالص محقق شده را افزایش قیمت فروش انواع محصول‌های تولیدی دانست.

#وکغدیر |  بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر اعلام کرد که افزایش درآمدهای عملیاتی نسبه به دوره مشابه  سال قبل ناشی از افزایش سرمایه گذاری های کوتاه مدت به صورت سپرده های بانکی بود.

#شمواد | مواد اولیه الیاف مصنوعی از فروش محصولات جانبی رزیدیو خبر داد.

#وسینا | بانک سینا از فروش واحدهای مسکونی ،اداری و تجاری این بانک از طریق مزایده عمومی (ملک نیاوران و ...) خبر داد.

#کوثر | بیمه کوثر اعلام کرد: صرفا فقط یک شرکت اقدام به ارائه پیشنهاد نمود و پیشنهاد آن مورد قبول بیمه کوثر واقع نشد. پیش تر بیمه کوثر گفته بود ملک مازاد خود، واقع در تهران (خیابان شهید باهنر نرسیده به یاسر به متراژ 2572.5 متر مربع) را از طریق مزایده به فروش میرساند.

#کمنگنز | شرکت معادن منگنز ایران گفته فعلا تصمیمی برای ورود به بورس کالا ندارد و البته درحال حاضر تغییرات با اهمیتی در گزارش توجیهی افزایش سرمایه خودش درباره احداث کارخانه تولید فروسیلیکو منگنز ندارد.

#فولاژ | افزایش سرمایۀ فولاد آلیاژی ایران از 1200 میلیارد تومان به 2400 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته مبلغ 12000000 میلیون ریال ، ) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#خاهن | افزایش سرمایهُ آهنگری تراکتورسازی ایران از 910.2 میلیارد تومان به 1441.8 میلیارد تومان، تعداد 4.4 میلیارد  سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 155.8 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی 17 بهمن تا 16 اسفند تعیین شد.

#وثنو | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه  سرمایه گذاری ساختمانی نوین از 150 میلیار تومان به 250 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#خپارس | افزایش سرمایه 23 درصدی پارس خودرو از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#مرقام | بورس تهران اعلام کرد: ناشر (ایران ارقام) باید حداکثر ظرف مدت 15 روز کاری برنامه خود را جهت خروج از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ارایه نماید. در صورت ارائه برنامه طی مهلت تعیین شده، موضوع جهت تصمیم‌گیری در خصوص اعطای مهلت یا لغو پذیرش به هیات پذیرش ارجاع می‌گردد. تصمیمات هیئت پذیرش در این خصوص متعاقبا اطلاع‌رسانی  میشود. همچنین در صورت عدم ارایه برنامه طی مهلت مقرر توسط ناشر، پذیرش اوراق بهادار وی لغو می‌گردد.

#پالایش | صندوق پالایش یکم اعلام کرد: جلسه مجمع این صندوق با دستورکار تصمیم گیری در خصوص پرداخت سود به سرمایه گذاران از محل سودهای تقسیمی دریافت شده سهام موجود در پورتفوی صندوق در تهران (بلوار نلسون ماندلا، بلوار گل آذین، شماره 23) در ساعت 16 روز 20 بهمن برگزار میشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید