بسته خبری اقتصادنیوز یکشنبه 17 بهمن 1400

یک بیانیه در آستانه توافق وین/رونمایی از طرح مهم توسعه‌ای

کدخبر: ۴۷۴۲۶۳
اقتصادنیوز: امروز با حضور رئیس جمهور طرح مهم توسعه ای معدنی .و جزییات آن اعلام می شود.
یک بیانیه در آستانه توافق وین/رونمایی از طرح مهم توسعه‌ای

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی که مهمترین رویدادها به موضوع مذاکرات برجامی وین بر می گردد، نشانه های مثبت، حصول توافق را محتمل کرده است. البته نشانه هایی هم وجود دارد که ممکن است کار را در دقایق پایانی سخت و پیچیده کند. 

اخبار سیاسی | بیانیه تروییکا در آستانه مذاکرات برجامی وین

در مهمترین رویداد مربوط به مذاکرات برجامی وین، مذاکره‌کنندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به معافیت‌های اعمال شده توسط ایالات متحده، از ایران خواستند از این فرصت سریعاً استفاده کند، چرا که زمان بسیار کمی برای رسیدن به توافق وجود دارد.

همچنین روزنامه «رأی الیوم» در خبری اختصاصی از توافق در مذاکرات وین خبر داد. پیش از آن، کاهش سریع قیمت دلار در بازار ایران از این خبر رونمائی کرده بود. دلار دیروز در صرافی های تهران تا ۲۶ هزار تومان هم پائین آمد و پیش بینی می شود امروز بیش از دیروز پائین بیاید. المیادین هم در گزارشی نوشت: با ورود مذاکرات وین به مرحله پایانی خود، به نظر می رسد ایران باید حرف آخر خود را بزند. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در امور مذاکرات هم گفته است: معافیت‌های آمریکا به معنای ورود مذاکرات وین به مرحله نهایی است. همچنین رافایل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «العربیه» گفته رسیدن به توافق در وین طی روزهای آتی ممکن اما موضوع پیچیده‌ای است. گروسی همچنین گفته گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در مسیر صحیحی قرار دارد و آژانس برای رسیدن به توافق تلاش زیادی می‌کند. امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران هم گفته است: در میز مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها یکی از موضوعات اصلی ما گرفتن تضمین‌هاست. به گفته او در بخش‌هایی توافقاتی صورت گرفته است، اما امریکایی ها باید حسن نیت خود را نشان دهند.رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران گفته است، در سیستم ما، نمی‌توانیم رئیس‌جمهور بعدی را ملزم کنیم. دولت بعدی تصمیمات خود را خواهد گرفت. 

بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه بازگرداندن معافیت‌های تحریمی را (که دولت ترامپ در ماه می ۲۰۲۰ به آن‌ها پایان داده بود) امضا کرد. وزارت خارجه آمریکا در  اطلاعیه‌ای به کنگره اعلام کرد: معافیت از این فعالیت‌ها برای تسهیل گفت‌وگوها طراحی شده است که به حصول توافق در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌کند. معافیت‌های جدید به کشورها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش ایران به ادعای آمریکا در مورد لغو برخی تحریم های هسته ای گفته است: این نوع از تحریم ها کافی نیست. به گفته او آنچه که ایالات متحده باید انجام دهد در تمامی ابعاد رفع تحریمی و همچنین ابعاد هسته ای است.

همچنین ابراهیم رییسی، رئیس جمهور در گفتو‌گوی تلفنی با نخست وزیر عراق نیز گفته است: ایران آمادگی دارد به مذاکرات ایران و عربستان تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آنکه سعودی‌ها نیز در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند.

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: در شهر و بخشی که دچار مشکل می‌شود باید مسئولین استانی در همان محدوده نسبت به اعمال محدویت و یا تعطیلی تصمیم‌گیری کنند و این موضوع نباید مثل گذشته جنبه عمومی و سراسری داشته باشد.

اخبار اقتصادی | گزارش بانک مرکزی از جریان اسکناس

رئیس جمهوری امروز یکشنبه طی مراسمی، اجرای 7.5 میلیارد دلار طرح توسعه ای جدید در حوزه معدن و صنایع معدنی را طی مراسمی اعلام خواهند کرد. این طرحها شامل پروژه های سودآور در جهت تکمیل زنجیره ارزش فولاد و مس  و سایر فلزات و زیرساخت بوده که توسط شرکتهایی از قبیل #فملی #فولاد #کچاد #کگل #ومعادن #تجلی تامین مالی و اجرا خواهد شد.

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از جریان اسکناس و سکه‌های رایج نشان می‌دهد که تا پایان آبان ماه سال جاری، ۸۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در گردش بوده که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۳ درصد رشد دارد و نسبت به پایان سال گذشته نیز ۳.۸ درصد افزایش یافت. از ۸۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد اسکناس و مسکوک موجود شبکه بانکی ۷۳ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان در دست مردم در گردش است که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷.۱ درصد رشد داشته و نسبت به پایان سال گذشته با ۰.۵ درصد افزایش مواجه شد. از سوی دیگر، میزان اسکناس و سکه در گردش نزد بانک‌ها و بانک مرکزی در آبان سال ۱۳۹۸ رقم قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۹ و امسال بوده و میزان آن ۱۰ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و ۳۳۳۰ میلیارد تومان بود. از آبان ۱۳۹۸ تا آبان امسال بر میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم افزوده شده و میزان اسکناس و مسکوک موجود در بانک‌ها و بانک مرکزی کاسته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس اعلام کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد نسبت به واگذاری مجوزهای معادن تعطیل در اختیار خود در قالب شرکت‌های سهامی عام طرح از طریق بازار سرمایه اقدام کند.

کاظم دهقان؛ مدیرعامل شاپرک از تغییر مدل کارمزدی تراکنش ها خبر داد. دل فعلی شبکه پرداخت مبنی بر اخذ کل کارمزد از بانک پذیرنده، مدل ناکارآمدی است که سال ها است شبکه پرداخت بانکی به این مطلب واقف شده و اطمینان دارد که با این روش و با این مدل، هم در حوزه کنترل تخلفات و جرایم شبکه پرداخت و هم در بحث ناترازی بانک ها مشکلاتی ایجاد شده است.

در هفته‌ای که گذشته بانک مرکزی بعد از هفته‌ها تزریق نقدینگی اقدام به جمع آوری 4.6 همت در عملیات بازار باز نمود، نرخ سود بین بانکی با تداوم مسیر کاهشی برای پنجمین  هفته متوالی به 20.39 درصد رسید.

اخبار شرکت ها | قرارداد ریلی یک بورسی

#وسبحان | سرمایه گذاری سبحان از فروش متراژ طبقه مورد معامله 714 متر مربع و دارای موقعیت اداری می باشد و به قیمت پایه 100 میلیارد تومان خبر داد.

#مرقام | ایران ارقام اعلام کرد: فروش ششدانگ یک باب واحد اداری واقع در شهر تهران - مطهری منتشر شد. همچنین قیمت پایه ساختمان فوق 53.6 میلیارد تومان ارزیابی شده است.

#کیسون | کیسون از قرارداد ۱۵۸ میلیارد تومانی در خصوص عملیات اجرایی تکمیل اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و سایر خطوط آنتنی ناحیه قم به شبکه ریلی کشور خبر داد.

#تکمبا |  کمباین سازی ایران اعلام کرد: دلایل تغییر عمدتاً مربوط به افزایش در نرخ محصولات اصلی و ترمییم حاشیه سود است.

#وساخت | سرمایه گذاری ساختمانی ایران دلیل کاهش 30 درصدی سود عملیاتی را عمدتا ناشی از کاهش فروش سرمایه گذاری ها و ازایش ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری های کوتاه مدت (صندوق های بازارگردان) اعلام کرد.

#غاذر | کشت و صنعت پیاذر اعلام کرد: تا به امروز بیش از 50 درصد مانده سود سهامداران از سال مالی 1399 را پرداخت کرده است. 

#مادیرا |  با توجه به افزایش سرمایه از 320 میلیارد تومان به 820 میلیارد تومان از محل سود انباشته ،مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور افزایش میزان سرمایه در گردش و اصلاح ساختار مالی ، هیئت مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ 820 میلیارد تومان به 1420 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی اقدام کند. 

#فنورد |  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت نورد و تولید قطعات فولادی به میزان 500 درصد از محل سود انباشته به تایید رسید.

 #پدرخش | افزایش سرمایۀ درخشان تهران از 15.3 میلیارد تومان به 42.8 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

 #غنوش | افزایش سرمایۀ نوش مازندران از 35 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#جم | با عنایت به تغیرات در هیئت مدیره پتروشیمی جم از مرداد ماه 1400 تاکنون و عدم تعیین مدیرعامل و لذا عدم امکان ثبت صورتجلسه مربوط به معرفی اعضای جدید در اداره ثبت شرکتها، این شرکت تاکنون موفق به ثبت نهایی افزایش سرمایه خود نشده است. پیگیری های لازم صورت پذیرفته و به زودی این فرآیند نهایی میشود.

#دزهراوی | افزایش سرمایۀ داروسازی زهراوی از 250.4 میلیارد تومان به 320.4 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#قشیر | افزایش سرمایۀ قند شیروان قوچان و بجنورد از 33 میلیارد تومان به 77.8 میلیارد تومان ( از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#سپ | افزایش سرمایهُ پرداخت الکترونیک سامان کیش از 500 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 16 بهمن تا 16 فروردین تعیین شد.

#خفولا | گزارش توجیهی هیئت مدیره خدمات فنی فولاد یزد به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 15 میلیارد تومان به 65 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته به منظور خرید ماشین آلات و احداث زمین شهرک فولاد به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید