بسته خبری اقتصادنیوز دوشنبه 9 اسفند 1400

مذاکرات وین در توافق یا بن بست؟ /مصوبه مهم شورای اقتصادی

کدخبر: ۴۷۹۳۸۰
اقتصادنیوز: برخی خبرها حکایت از توافق نزدیک در مذاکرات وین می دهند و برخی خبرها نیز از بن بست روایت دارند.
مذاکرات وین در توافق یا بن بست؟ /مصوبه مهم شورای اقتصادی

به گزارش اقتصادنیوز ، در حالی که خبرها حکایت از بازگشت نماینده ایران به مذاکرات وین دارد، باید منتظر بود و دید که در روزهایی که جنگ در اوکراین اوج گرفته است قرار است چه اتفاقی در وین رخ دهد. در ادامه بسته خبری اقتصادی و سیاس را بخوانید؛

اخبار سیاسی | چرا علی باقری به وین می رود؟

*نشست غیر علنی مجلس درباره مذاکرات وین با توضیحات محمد باقر قالیباف رئیس مجلس درباره جلسه روز شنبه شورای عالی  امنیت ملی برگزار شد. علیرضا‌بیگی، نماینده مجلس در این خصوص گفته است: آقای قالیباف در جلسه غیرعلنی امروز عنوان کرد این موضوع مطرح است که ما باید چگونه مذاکرات را پیش ببریم تا برای ما انتفاع اقتصادی داشته باشد، البته در این انتفاع اقتصادی حفظ ساختار هسته‌ای ایران بر هر چیز دیگری تقدم دارد. در مذاکرات هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها باز می‌گردد. باید علامت سوال‌هایی که بر روی فناوری هسته‌ای ما وجود دارد برطرف شود و تحریم‌ها به‌خصوص تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود. مذاکرات هنوز نهایی نشده و نتیجه مذاکرات باید مراحل تصویب و تأیید را در ساختارهای نظام ایران طی کند. منبع آگاه گفته است که خبر رد توافق در جلسه شورایعالی امنیت ملی صحت ندارد. هنوز بررسی‌ها روی متن توافق ادامه دارد. به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، تحریم برخی نهاد‌ها و بعضی تحریم‌های دیگر مثل آیسا و کاتسا و یو ترن از موارد باقی‌مانده مذاکرات است. خارج شدن سپاه از لیست سازمان های تروریستی هم باید تعیین تکلیف شود. علی باقری برای پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات باقی مانده که حصول توافق را با چالش‌های مهمی مواجه نموده عازم وین خواهد شد. 

*نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسایل باقی مانده که مذاکرات وین را در مرز توافق یا بن بست قرار داده تاکید و پذیرش هر گونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوع ها شده است. علی باقری با هدف حل این مسایل که حصول توافق را با چالش های مهمی مواجه عازم وین میشود.

اخبار اقتصادی | نرخ گاز صنایع منتشر شد

*ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفته است: تمام دستگاه‌ها باید فرآیند صدور مجوزهای کسب‌وکارها را تا زمان مقرر سامان دهند و این ساماندهی با قدرت و بدون مسامحه انجام شود.

*نرخ گاز مصرفی صنایع منتشر شد. شرکت ملی گاز به مصوبه شورای اقتصادی دولت عمل کرد و سقف ها از 6 بهمن اعمال شد. قابل ذکر است که نرخ دیماه به عدد عجیب 9134.7 تومان بازای هر متر مکعب رسیده بود که با دلار نیمای 24500 تومان، نرخ 37 سنت را نشان می دهد. در همین حال اعلام شده، بر اساس هماهنگی صورت گرفته با وزارت نفت، عمده محدودیتهای گاز طبیعی صنایع کشور شامل زنجیره های پتروشیمی و فولاد و سیمان از دیروز یکشنبه 8 اسفند برطرف خواهد شد. بحران کمبود گاز طبیعی صنایع شرایط را برای کاهش چشم گیر تولید محصولات انرژی بر در 3 ماه گذشته فراهم آورده و تعادل در زنجیره ارزش حوزه های فولاد و پتروشیمی را بر هم زده بود.

*زنگنه، رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس گفته است: بودجه ای که دولت به مجلس ارائه کرد، عملا ارزی با یک نرخ است و هیچ اشاره ای به دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱نشده است. اما دولت در همین بودجه مبلغی حول و حوش ۵۷۰هزار میلیارد تومان را برای جبران تبعات تورمی برآمده از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نظر گرفته است.

* دهنوی، نماینده مجلس گفته است: باتوجه به اینکه حداقل حقوق نیروهای مسلح ۵میلیون و ۶٠٠هزار تومان خواهد شد، سربازان سال آینده کمتر از سه میلیون و ۴٠٠هزار تومان دریافت نخواهند کرد. میانگین حقوق سربازان از ۴٠٠هزار تومان طی دو سال به ۴میلیون تومان می‌رسد، یعنی ١٠برابر افزایش.

*بنابر اعلام سپرده گذاری مرکزی، سود سهام عدالت در حال وصول است و احتمالا هفته آینده واریز می شود.

اخبار بنگاه ها | سرخابی ها عرضه اولیه میشوند؟

*وحید روشن‌قلب، سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفته است: علی‌رغم افزایش تعداد درخواست افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در سال 1400، متوسط زمان رسیدگی و صدور مجوزها در سازمان بورس به یک هفته تا 10 روز کاهش پیدا کرد.

*حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفته است: موانع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حوزه شروط و مدارک و ۵ شرط مطرح شده حل شده و مشکلی برای واگذاری آن ها وجود ندارد. در تاریخ ۱۵ اسفند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام می‌شود. به گفته او، اگر تا ۱۵ اسفند سرخابی‌ها خصوصی نشوند، استعفا می‌دهم.

مهمترین اخبار بنگاه‌های بورسی که در 24 ساعت گذشته منتشر شد، به شرح زیر هستند:

#شستا | رستمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفته است: ۲۴ شرکت زیر مجموعه شستا ظرف یکی دو سال آینده در بازار سرمایه عرضه می‌شود. در حال حاضر چهار شرکت آماده عرضه اولیه در بازار سرمایه هستند که منتظر دریافت مجوز از سازمان بورس هستیم. بنا داریم تمام تولیدات سیمان شرکت‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی را در بورس کالا عرضه کنیم. تقریباً ۳۰ درصد تولیدات سیمان کشور در مجموعه شستا انجام میشود که شامل ۱۸ شرکت سیمانی زیرمجموعه هلدینگ سیمانی تأمین اجتماعی یا همان سیتا است.

#تیپیکو | سرمایه تامین دارویی تامین اجتماعی اعلام کرده، با عنایت به تاخیر در افشای صورت های مالی شرکت های تحت پوشش از جمله گروه پارس دارو، شرکت لابراتوارهای رازک و گروه داروپخش و وابسته بودن صورت های مالی تلفیقی گروه به اطلاعات حسابرسی شده شرکت های تابعه، صورت های مالی تلفیقی این شرکت در حال رسیدگی توسط حسابرس و بازرس قانونی است که به محض نهایی شدن و اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی نسبت به انتشار آن اقدام میشود.

#وشهر | بانک شهر از فروش 111 رقبه از املاک مازاد بانک شهر با شرایط نقد، نقد واقساط از طریق اعطای تسهیلات (فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک مرابحه) خبر داد.

#ستران | سیمان تهران از آغاز بهره برداری از سالن اختلاط مواد واحد شماره 9 خبر داد.

#شپدیس | عملیات تعمیرات اساسی در واحدهای فوق پتروشیمی پردیس انجام و با موفقیت به اتمام رسید.

#وکغدیر | امیدنامه پذیرش و درج شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر نهایی شد.

#خموتور | با توجه به افزایش سرمایهُ موتورسازان تراکتورسازی ایران از 142.8 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان، تعداد 864 میلیون سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 78.6 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میشود. مهلت پذیره نویسی عمومی از 9 اسفند تا 9 فروردین سال 1401 است.

#کاسپین | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه داروسازی کاسپین تأمین به مزان 100 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی نهایی شد.

#کاوه | افزایش سرمایه 113 درصدی فولاد کاوه جنوب کیش از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت. جزییات افزایش سرمایه پیشنهادی در خصوص احداث واحد مگامدول احیاء مستقیم از 1.5 میلیون تن به ظرفیت 1 میلیون تن در سال تغییر نموده است.

#کسرا |  افزایش سرمایۀ سرامیک های صنعتی اردکان از 127.9 میلیارد تومان به 367.1 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#شاوان | جلسه مجمع عمومی پالایش نفت لاوان با دستور کار برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده به منظور ثبت و تأسیس شرکت جدید برای احداث پتروپالایشگاه 150 هزار بشکه ای در بندرعباس (گلشهر شمالی ، بلوار دانشگاه ، کوچه دانشگاه 7 ، مجتمع آریا دفتر پالایش نفت لاوان) در ساعت 11 سه شنبه 17 اسفند برگزار میشود.

#سشمال | جلسه مجمع عمومی سیمان شمال تهران (خیابان خالداسلامبولی (وزراء)،خیابان نهم ، پلاک 22 ، سالن اجتماعات انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان) در ساعت 10 صبح روز شنبه 21 اسفند برگزار میشود.

#سکرما |  جلسه مجمع عمومی سیمان کرمان در  تهران (خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) - خیابان نهم - پلاک 22 طبقه دوم سالن اجتماعات انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان) در ساعت 14 شنبه 21 اسفند برگزار میشود.

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید