بسته خبری اقتصادنیوز پنج شنبه 5 اسفند 1400

گره در مذاکرات وین؟/4 تصمیم اقتصادی مجلس

کدخبر: ۴۷۸۵۲۷
اقتصادنیوز: درحالی که منابع مطلع می گویند توافق احیای برجام نزدیک است برخی شواهد هم حکایت از گره در مذاکرات دارد.
گره در مذاکرات وین؟/4 تصمیم اقتصادی مجلس

به گزارش اقتصادنیوز ، در حالی که منابع نزدیک رسیدن به توافق در وین را جدی عنوان می کنند، نماینده ایران برای پاره ای مشورت ها به تهران بازگشت.

اخبار سیاسی | باقری به تهران بازگشت

به طور قطع نمی‌توان گفت مذاکرات وین به بن بست رسیده اما بازگشت باقری به تهران نشان دهنده وجود گره جدی در مذاکرات است. نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی دو روز قبل گفته بود مسائل باقی مانده، در محدوده خطوط قرمز ایران است، بنابراین با دستیابی به توافق فاصله زیادی وجود دارد. البته برخی منابع خبری همچون نشریه پولیتیکو هم میگویند: امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه سه کشور اروپایی طی چند روز آینده به وین می روند. این جلسه در راستای برگزاری کمیسیون مشترک برای احیای برجام صورت میگیرد. وزرای خارجه چین و روسیه احتمالاً به صورت آنلاین به این جلسه بپیوندند. همچنین وزیر خارجه ایالات متحده در این جلسه شرکت نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر بخشی از توافق نیست. در تازه ترین رویداد هم اعلام شد، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد و معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیشب (چهارشنبه) و در چارچوب تردد‌های معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران خواهد شد. مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی نیز این هفته برای انجام امور محوله و برخی مشورت‌ها، تردد‌هایی به خارج از وین داشتند.

امیرعبداللهیان در صحبتی گفته است: به توافق نزدیک شده‌ایم و تعیین زمان توافق در دست غرب است. آمریکا هم گفته است: مذاکرات وین پیش‌رفت قابل توجهی داشته است. موضوع زندانیان، جدای از بحث برجام است. امیرعبداللهیان در گفت و گو با همتای یمنی گفته است: موضوعات اندک اما مهمی در وین باقی مانده است. بدر‌بن‌حمد البوسعیدی وزیر امورخارجه سلطنت عمان دیروز به تهران کرد و با حسین امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

اخبار اقتصادی | 4 تصمیم مهم نمایندگان مجلس

رضا تقی پور، رئیس کمیسیون ویژه طرح صیانت این کمیسیون گفته است: ابطال کلی طرح صیانت یک شوخی بی مزه، شیطنت و خباثت رسانه‌ای است / رای گیری ما غیرقانونی نبود؛ حتما جواب نامه معاونت قوانین مجلس را می‌دهم. ۱۳۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس خواستار بازگشت طرح «صیانت از فضای مجازی» به صحن علنی و عدم بررسی آن طرح در کمیسیون مشترک شدند.

نمایندگان در نشست علنی چهار شنبه ۴ اسفند در بررسی جزئیات بخش در آمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با  بندهای(ز) و (ی) و بند الحاقی ۱ تبصره موافقت کردند.  بند ی جز ۱  تبصره ۵ به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به افزایش پلکانی تعرفه آب برای سال آینده رای مثبت دادند. نمایندگان مجلس نرخ مالیات واحدهای تولیدی را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دادند. نمایندگان همچنین نرخ مالیات خودروهای لوکس را تعیین کردند. تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰میلیارد  ریال یک درصد. تا مبلغ ۳۰ میلیارد  نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال ۲ درصد. تا مبلغ۴۵ میلیارد  نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد  ریال ۳ درصد. نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد  ریال ۴ درصد.

بانک مرکزی در گزارشی گفته است: شاهد کاهش ۱۸.۴ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه، کاهش ۷ واحد درصدی متوسط تورم دوازده ماهه و کاهش ۲۵ واحد درصدی تورم تولید کننده بوده ایم.  همچنین در بحث نقدینگی، رشد نقدینگی بدون درنظرگرفتن عملیات انتقال حسابداری بانک مهر اقتصاد به بانک سپه به ۳۷.۹ درصد و رشد پایه پولی به ۳۵ واحد درصد کاهش یافته است. بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی تاکید کرد، کپی مدارک از اشخاص در هنگام ارائه خدمات بانکی نمیخواهد دریافت شود.

پاسخ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ادعای کاهش پهنای باند شبکه بین‌المللی اینترنت: پهنای باند در این شش ماه نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است. طی دو روز گذشته بیش از ۳۰۰ گیگابایت به ظرفیت لینک‌های مخابرات ایران (#اخابر) اضافه شده، بخشی از اختلالات حل شده است. پیش تر مخابرات ایران گفته بود که دلیل اختلال اینترنت به خاطر ندادن اعطای ظرفیت به این شرکت برای پهنای باند بوده است.

براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار مقرر شد چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود

اخبار بنگاه ها | محصول جدید خودرویی به بازار می آید

#خبهمن | بهمن خودرو از زیرمجموعه های گروه بهمن از نخستین ون تجاری ارزان قیمت ساخت داخل با نام اینرودز با استاندارد بالا رونمایی کرد. اینرودز با قیمت 498 میلیون تومان تقریبا با قیمت 1.3 محصولات خارجی حاضر در ایران به رقابتی تنگاتنگ خواهد پرداخت.

#سمایه | بانک سرمایه درباره معافیت سود تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی اعلام کرد: با عنایت به اینکه وضعیت ارزی این بانک در تاریخ 30 اسفند امسال منفی بوده است (بدهی های ارزی بیشتر از دارایی های ارزی است) مشمول این موضوع نمی شود.

#وملل | موسسه ملل از مزایده عمومی املاک و مستغلات و سرمایه گذاری های مازاد موسسه اعتباری ملل ( نوبت چهارم) خبر داد. 

#تفارس | تامین سرمایه خلیج فارس، ثبت شد.

#کچاد | در مجمع چادرملو با افزایش سرمایه 115 درصدی چادرملو از محل سود انباشته موافقت شد. مبلغ افزایش سرمایه 63 هزار و 686 میلیارد ریال بوده و سرمایه شرکت به 119 هزار و 186 میلیارد ریال می رسد.

#زمگسا | افزایش 200 درصدی سرمایه کشاورزی و دامپروری مگسال (از 30 میلیارد تومان تا 90 میلیارد تومان) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم توسط سازمان بورس تدوین و ابلاغ شد که با در نظر گرفتن ابلاغیه مزبور در تاریخ مذکور هیئت مدیره از افزایش سرمایه صرف نظر کرد.

#اتکام | افزایش سرمایۀ بیمه اتکایی امین از 390 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

#امید | تامین سرمایه امید در مجمع از 50 تومان، 5  تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

#وساخت | سهامداران سرمایه گذاری ساختمان ایران در مجمع 20  تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

  • 16
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید