بسته خبری اقتصادنیوز یکشنبه یکم اسفند 1400

شرط مذاکره ایران و آمریکا اعلام شد /ورود سرخابی‌ها به فرابورس

کدخبر: ۴۷۷۳۶۴
اقتصادنیوز: شرط مهمی که ایران برای مذاکره مستقیم با امریکا گذاشته، چیست؟
شرط مذاکره ایران و آمریکا اعلام شد /ورود سرخابی‌ها به فرابورس

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی که مذاکرات برجامی وین روبه جلو ارزیابی می شود، ایران برای مذاکره مستقیم با امریکا شرط مهمی گذاشته است.

اخبار سیاسی | ایران و امریکا به مذاکره مستقیم روی می آورند؟

جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرد: گفت‌وگوهای هسته‌ای غیرمستقیم هفته گذشته با ایران در وین با پیشرفت واقعی همراه بوده است. در صورتی که تهران جدیت لازم را نشان دهد، امکان تحقق بازگشت مشترک به برجام طی روزهای آینده وجود دارد. نماینده روسیه در مذاکرات وین در توئیتی نوشت: عالی! روسای هیات‌های E3 (آلمان، فرانسه و انگلیس) باید چند روز وین را ترک کنند اما تیم‌های آن‌ها برای مذاکرات بیشتر در پایتخت اتریش در دسترس خواهند بود! ️این دلگرم‌کننده است! ما به تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره برجام نزدیک هستیم. ولاف شولتز صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت «همه عناصر» یک توافق روی میز است اما اگر خیلی زود مذاکرات وین به نتیجه نرسد، احتمال شکست وجود دارد.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای آلمانی که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، اعلام کرد، اگر همین‌امروز به خواسته های مشروع تهران توجه شود می توان در وین به توافق دست یافت. امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز گفته بود: طرف مقابل در مذاکرات، اراده عملیِ خود را نشان بدهد.وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ و در دیدار همتای اتریشی نیز گفته است: اگر انتخاب نهایی بین عدم توافق از یک سو و گذر کردن از منافع مردم ایران - به‌عنوان خط قرمز ما- از سوی دیگر باشد، انتخاب قطعی ایران احترام به منافع ملی و عدم عبور از خطوط قرمز منطقی و مشروع کشورمان است. وزیر خارجه خبر داده که همکاران من در وین با بازیهای دوگانه طرف غربی بر سر «متن» و «زمان» روبرو هستند. وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ همچنین در سخنان مهمی گفته است: آمریکایی‌ها طی هفته‌های قبل برای مذاکره مستقیم مرتبا به ما پیام دادند. اگر واشنگتن نیت خوب خود را برای پایان دادن به مسدود شدن دارایی‌های ما در خارج از کشور و برداشتن تحریم‌ها را نشان دهد ما مذاکره مستقیم با آن را در نظر خواهیم گرفت.

رسانه نورنیوز (رسانه منتسب به شورای عالی امنیت ملی) هم در گزارشی نوشته، زمان توافق نهایی در وین قابل پیش‌بینی نیست.  سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است ایران متعهد به پایان‌ موفق گفت وگوهای وین است ما همه تصمیماتی که باید می گرفتیم، اتخاذ کرده ایم و جدیت خودمان را به طور کامل نشان داده ایم. برای اینکه به توافق نهایی برسیم، اکنون بستگی کامل به سه کشور اروپایی و آمریکا دارد تا فوری همانند ما عمل کنند.

همچنین در گفتگوی تلفنی روسای جمهوری فرانسه و ایران مطرح شد که امانوئل مکرون گفته است: این امیدواری را داریم که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد. ابراهیم رئیسی نیز گفته است: از ابتکاراتی که متضمن تامین حقوق ایران باشند، استقبال می‌کنیم‌‌. رئیس‌جمهور در این گفت و گو گفته است: هرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن ادعاهای سیاسی باشد. همچنین وزیر  خارجه عربستان هم در سخنان مهمی گفته است: اگر شاهد تحولی اساسی در پرونده‌های منطقه‌ای با ایران باشیم، امکان نزدیک‌شدن دو کشور به هم وجود دارد.

اخبار اقتصادی | تهاتر کود ایران با نهاده های دامی برزیل

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، افزایش وابستگی بودجه به نفت، افزایش غیرقابل تحقق درآمدهایی مالیاتی و فروش سهام شرکت‌های دولتی و تسهیلات تکلیفی بر بانک‌ها را ۴ ایراد اصلی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس عنوان کرد. نمایندگان پس از بازگشت از حوزه‌های انتخابیه خود از امروز به بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ می‌پردازند. سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفته است، امروز جلسه غیرعلنی درباره بودجه و ارز ترجیحی خواهد داشت. در این باره پنج نفر از روسای کمیسیون‌های اقتصادی، بودجه، کشاورزی، جهش تولید و انرژی صحبت می‌کنند و  تعدادی از نمایندگان  هم به قید قرعه به بیان نظراتشان می‌پردازند. در نشست عصر دیروز که به میزبانی مجلس برگزار شد، سران قوا ضمن بررسی مسایل مربوط به بودجه ۱۴۰۱، سران قوا کاهش ناترازی بودجه را برای جلوگیری از تورم در سال آینده ضروری دانستند.

صادرکنندگان قیر ملزم به فروش ارز در سامانه نیما به منظور ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات این محصول شدند.

محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: امسال بانک‌ها مکلف شدند تا ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند و اگر بانکی این تعهد را اجرا نکند، ۲۰ درصد آن عدد جریمه می‌شود.

در نشست مشترک همکاری‌ های کشاورزی ایران و برزیل با حضور وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین غذای برزیل، سند تهاتر کود اوره با نهاده ‌های دامی به امضا رسید. بر اساس این سند، ۴۰۰ هزار تن کود اوره ایران با نهاده ‌های دامی برزیل تهاتر می‌شود. این سند تهاتر میان موسسه جهاد استقلال و سندیکاهای برزیل به امضا رسید. در این نشست همچنین، بیانیه مشترک بین وزرای کشاورزی دو کشور در زمینه توسعه همکاری ‌های کشاورزی فیمابین منعقد شد. اقتصادنیوز دیروز به نقل از مدیرعامل پتروشیمی شیراز از تفاهم همکاری این شرکت بورسی با بزریلی ها خبر داده بود.

اخبار بنگاه ها | سرخابی ها در فرابورس

نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای ورود به بازار سرمایه امروز رسماً در فرابورس درج میشود. قرار است تا پایان اسفند ماه سال جاری، مراحل پذیره‌نویسی ۱۰ درصد عرضه اولیه سهام سرخابی‌ها بین هواداران و پیشکسوتان این دو باشگاه انجام شود.  البته پیگیری ها حکایت از این دارد که دیروز دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سازمان بورس ثبت شدند، مرحله بعد این اقدام آن است که این باشگاه‌ها به عنوان دو شرکت در بازار پایه فرابورس درج نماد شوند. همچنین در خبر دیگری آمده است، نماد شرکت صنایع تجهیزات نفت (سهامی عام) در بازار دوم فرابورس درج شد.

#فغدیر | امیدنامه فولادغدیر ایرانیان از زیرمجموعه های #وغدیر و #فولاژ منتشر شده و باید کم کم منتظر عرضه اولیه سهم باشیم.

#تملت | شرکت تامین سرمایه بانک ملت اقدام به پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی 13.000 میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه برق صادراتی نموده است. درامد تعهد پذیره نویسی معادل 1 درصد مبلغ اوراق که در زمان انجام تعهد (تکمیل پذیره نویسی) شناسایی می شود و درآمد بازارگردانی که طی عمر اوراق (دو سال) شناسایی خواهد شد.

#غکوروش | شرکت صنعت غذایی کورش به منظور افزایش سهم ارزش افزوده در واردات نهاده های دامی و کمک به زنجیره تامین و تولید صنایع پایین دستی (کارخانجات روغنکشی) عمدتا به جای واردات کنجاله نسبت به واردات دانه های روغنی سویا اقدام نموده است.

#وتوصا | گروه س توسعه صنعتی ایران از برنده شدن در مزایده طبقه 7 ساختمان مهدیار خبر داد. گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران به عنوان تنها شرکت کننده - برنده مزایده شناخته شد.

#دکوثر | داروسازی کوثر از افزایش نرخ  24 تا51 درصدی برخی محصول‌های این شرکت خبر داد.

#اتکای |  علت اصلی افزایش سود عملیاتی بیمه اتکای ایرانیان، افزایش سایر درآمدهای عملیاتی (به شرح یادداشت شماره 16 صورت های مالی ) در دو بخش زیر بود: 1) افزایش سود ناشی از تسعیر ارز به دلیل افزایش نرخ تسعیر نسبت به سال گذشته، 2) افزایش درآمد سرمایه گذاری ها ناشی از تقسیم سود شرکت های سرمایه پذیر و خرید و فروش اوراق بهادار.

#تنوین | تامین سرمایه نوین از پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق مرابحه شرکت گروه صنعتی آما به مبلغ 150 میلیارد تومان، 4 ساله با سررسید 1404/11/27 و درآمد تعهد پذیره نویسی 30 میلیارد و درآمد کارمزد بازارگردانی برای چهار سال جمعاً 21 میلیارد تومان خبر داد.

#کرماشا | پتروشیمی کرمانشاه خبر داد: با توجه به هماهنگی های انجام شده با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و لغو محدود استفاده از گاز خوراک و اتمام تعمیرات دوره ای واحد های تولیدی شرکت و پس از انجام کنترل های لازم واحد های فوق در مدار قرار گرفته است.

#لکما | کارخانجات مخابراتی ایران (کما) در نظر دارد بخشی از سهام شرکت ایران خودرو فارس متعلق به خود را به صورت یکجا و با شرایط اعلامی از طریق مزایده عمومی واگذار نماید.

#وسکاب | در مجمع س.ص بازنشستگی کارکنان بانک ها 45 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

#ولصنم | در مجمع لیزینگ صنعت و معدن 46 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

# وساخت |  در مجمع سرمایه گذاری ساختمان مطرح شد: بسیاری از پروژه‌های شرکت پرونده قضایی دارند و مجمع تکلیف کرد که هیات مدیره برای استیفای حقوق سهامداران به جد پیگیر احقاق حق بوده و جزئیات بررسی را در جلسات و کمیته حقوقی ارائه کند.  وساخت بیش از 10 سال است که هیچ پروژه‌ای راه‌اندازی نکرده و امیدوار است که با گرفتن رای موافق دادگاه پروژه غصب شده ظفر را پس گرفته، در پروژه مسکن ملی اردبیل ورود و وضعیت به نفع شرکت بازگردد.  بر اساس رای دادگاه 13.5 میلیون یورو به همراه تمام هزینه‌های دادگستری از پرونده شرکت خانه‌سازی ایرانیان به شرکت عودت خواهد شد. محاکم قضائی به ورشکستگی این شرکت نیز رای نداده است.  پیگیری‌هایی برای تسویه بخشی از  مطالبات وساخت در پرونده دیگر، با تهاتر زمینی در منطقه 22 تهران، ورآورد، در حال انجام است.  سرمایه اولیه شرکت از 110 میلیارد ریال  در طی سنوات گذشته به 1090 میلیارد ریال افزایش‌یافته است.  در پایان این مجمع به ازای هر سهم 20 تومان سود تقسیم شد و مابقی درآمد، 113 میلیارد تومان به اندوخته سرمایه اضافه شد.

#وتوسم | جلسه مجمع عمومی سالانه و فوق العاده (افزایش سرمایه) سرمایه گذاری توسعه ملی در تهران (میدان ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان شیخ بهائی ، میدان شیخ بهائی ، کوچه دانشگاه الزهرا ، دانشگاه الزهرا (درب شرقی))، مرکز همایشهای بین المللی الزهرا(سالن نور) در ساعت 10 و ساعت 11:30 چهارشنبه 11 اسفندبرگزار میشود.

#پکویر | جلسه مجمع عمومی کویر تایر در تهران (خیابان شریعتی بالاتر از چهارراه قدوسی . روبروی پارک اندیشه ورودی 11مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم (ص)) در ساعت 15 چهارشنبه 11 اسفند برگزار میشود.

  • 1
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید