بسته خبری اقتصادنیوز شنبه 30 بهمن 1400

در یک قدمی توافق وین؟ / همکاری پتروشیمی ایران با برزیلی ها

کدخبر: ۴۷۷۱۰۷
اقتصادنیوز: نشانه ها اگرچه حکایت از پیشروی طرف های برجامی به سمت توافق است اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده است.
در یک قدمی توافق وین؟ / همکاری پتروشیمی ایران با برزیلی ها

به گزارش اقتصادنیوز ، در حالی که وزیر امورخارجه ایران به کنفرانس مونیخ رفته، گمانه زنی های جدیدی در خصوص توافق احیای برجام مطرح می شود.

اخبار سیاسی | احتمال رسیدن به توافق در وین پس از کنفرانس مونیخ؟

کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز و به مدت ۳ روز با حضور مقامات و کارشناسان امنیتی از کشورهای مختلف جهان برگزار می شود. کنفرانس امنیتی سال جاری بعلت شیوع سویه اومیکرون با حضور تعداد محدودی از کشورها برگزار می شود. روسیه پس از ۳۰ سال عدم حضور خود در کنفرانس ۲۰۲۲ را اعلام کرده است. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیروز برای حضور در ۵٨ امین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ، تهران را به مقصد مونیخ ترک کرد. رویترز دو روز پیش با اشاره به دست یابی به سند 20 صفحه ای توافق احیای برجام مدعی شده است، در نخستین گام، ایران غنی سازی بالای ۵ درصد را تعلیق و زندانیان آمریکایی را آزاد می‌کند؛ واشنگتن در مقابل ۷ میلیارد دلار تهران در کره را آزاد می‌کند. در گام اول، خبری از لغو تحریم‌های نفتی نیست. البته ایرنا، خبرگزاری دولت در همان روز واکنش نشان داد و اعلام کرد: گزارش رویترز درباره مفاد توافق مخدوش است. سخنگوی وزارت امور خارجه پس از انتشار گزارشهای تحریف شده از وین واکنش نشان داد و گفته بود: ️انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای کاری خطرناک است. شواهد مختلف حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران تصمیماتش را در خصوص مذاکرات وین گرفته و انعطاف‌های لازم را نشان داده و اکنون این طرف مقابل است که باید با عمل به تعهداتش، اراده‌اش برای توافق را به نمایش بگذارد.

چین اعلام کرده، پاسخ‌ها به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه شده و به همین دلیل چند روز آینده در مذاکرات وین حیاتی است. این در حالی است که یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین پیش تر گفته بود: پیشرفت واقعی ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست. روسیه هم تاکید کرده، هنوز برای نهایی کردن متن نهایی توافق به زمان نیاز داریم. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هم گفته است: ما در مرحله نهایی مذاکرات هسته ای ایران در وین هستیم. مشخص نیست که آیا توافقی در روزهای آینده حاصل خواهد شد، زیرا این توافق به اراده سیاسی بستگی دارد. هیئت های مذاکره کننده تمایل خود را برای سازش در مورد معامله ایران نشان داده اند. ما به پیش نویس نهایی نزدیک می شویم که امیدوارم اتحادیه اروپا به توافق نهایی در مورد مذاکرات ایران منتهی شود. توافق با ایران ممکن است در یک هفته یا دو هفته آینده حاصل شود.  رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین آخرین ارزیابی خود را از روند این گفتگو‌ها ارائه کرده است.  اولیانوف جمعه (۲۹ بهمن‌ماه) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایتارتاس گفته مذاکرات وین در «مرحله نهایی» قرار دارد و احتمال اینکه تا پایان ماه جاری (میلادی) میان طرف‌ها توافق حاصل شود، زیاد است. البته رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در جمع گروهی از اعضای لابی صهیونیستی «آیپک» گفته که کنگره این کشور هر گونه توافق احتمالی با ایران در مذاکرات وین را مورد بررسی قرار خواهد داد.

پیش تر محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در توئیتی نوشته بود:این امکان وجود دارد که ظرف چند روز به توافقی برسیم.‌برخی از مسائل باقی مانده است که نیاز به تصمیم ایالات متحده/اتحادیه اروپا دارد. در همین حال علی باقری کنی، رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین گفته بود: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

فعالان سیاسی معتقدند، همۀ شواهد از امضای قریب‌الوقوع توافقنامۀ احیای برجام حکایت دارد. از نگاه آنان چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای در چند روز آینده رخ ندهد، انتظار می‌رود توافقنامه هفتۀ آینده به امضای طرف‌های مختلف برجام از جمله ایران و آمریکا برسد. از این رو، احتمال اینکه حسین امیرعبداللهیان پس شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ از آنجا برای حضور در مراسم امضای توافقنامه راهی وین شود، بسیار است.  امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در محل کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: سفر به مونیخ برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیتی مونیخ انجام شده است. این سفر فرصت مناسبی برای اعلام مواضع منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. امیدوار هستیم مذاکرات در وین منجر به توافق خوب شود. ما به یک توافق خوب و دست‌یافتنی بسیار نزدیک هستیم. طرف‌های غربی باید انعطاف خود را به تصویر بکشند؛ آن‌ها می‌توانند تعیین کنند مذاکرات در چند روز آینده به نتیجه برسد یا در چند هفته آینده.  وی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با همتاهای هند و قطر دیدار کرد.

هآرتص از قول منابع اسرائیلی مطلع از مذاکرات وین گفته است: ایران و امریکا بزودی توافق احیای برجام را امضا می کنند. این روزنامه اسرائیلی نوشت: برجام شامل یک چارچوب زمانی مشخص است و برخی از بند‌های آن قرار است حدود ۸ سال دیگر منقضی شود. در صورتی که جدول زمانی به روز رسانی نشود، برخی از بند‌های توافق قرار است زودتر و در چند سال آینده منقضی شوند. این امر ایران را قادر می‌سازد تا غنی سازی خود را بدون محدودیت از سر بگیرد.‌‌

اخبار اقتصادی | یک کشتی ایرانی متوقف شد

در مهمتریت رویداد خبر رسیده، شرکت انئوس هولدینگز (Eneos Holdings Inc) که بزرگترین پالایشگر نفت ژاپن است، در صورت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ازسرگیری واردات نفت ایران را بررسی خواهد کرد. همچنین وزرای نفت ایران و قطر در حاشیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در خصوص همکاری‌های دوجانبه در سوآپ گاز، مواضع مشترک در بازارهای جهانی و تشکیل کارگروه مطالعات مشترک پارس جنوبی مذاکره خواهند کرد. محورهای احتمالی مذاکرات وزرای نفت ایران و قطر بیشتر بر روی بازارهای جهانی و تجارت گاز خواهد بود.

به نظر می رسد ایران در حال برداشتن گام هایی برای بازگشت رسمی خود به بازار بین المللی نفت پس از بیش از سه سال است.گفته می شود مقامات شرکت ملی نفت ایران در حال ملاقات با حداقل دو پالایشگاه کره جنوبی برای بحث در مورد بازگشت احتمالی عرضه هستند.در این خصوص میعانات گازی ایران، مدام مطرح می شود.کره جنوبی یکی از امیدهای بزرگ ایران برای جذب سریع 63 میلیون بشکه نفتکش های شناور در لنگرگاه عسلویه، ایران است. ارزش آن 5 میلیارد دلار است و این محموله/در صورت برداشته شدن تحریم ها آماده است.به گفته افراد مطلع از این مذاکرات، مقامات شرکت ملی نفت ایران با حداقل دو پالایشگاه کره جنوبی دیدار می کنند تا درباره بازگشت احتمالی عرضه از تولیدکننده خلیج فارس گفتگو کنند. یکی از این افراد گفت که بحث ها در مرحله مقدماتی با حجم و زمان بندی احتمالی است که هنوز مشخص نشده است.

همچنین مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از برگزاری مذاکرات ایران با کره جنوبی برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار منابع بلوکه‌شده ایران خبر داد. این منابع مالی از ۴ سال قبل به بهانه تحریم‌ها در ۲ بانک کره جنوبی مسدود شده است. ایران در این فرصت بر رفع محدودیت غیرقانونی از منابع ارزی بلوکه‌شده خود در کره جنوبی تاکید کرد. بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: برگشت حدود ۵۵۳ هزار فقره چک در یک ماه انجام شد که از نظر مبلغ افزایش ۲۰ درصدی داشته است

رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران از افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو و اتوبوس و کرایه تاکسی پایتخت در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

ایلنا از توقیف کشتی کانتینربر «کابل» متعلق به شرکت کشتیرانی ادمیرال در یک بندر دولتی هند خبر داده است.به نظر می رسد هندی‌ها بار دیگر توقیف کشتی‌ها و محموله هایی که از مبدا یا به مقصد ایران هستند، از سر گرفته‌اند. کشتی «کابل» متعلق به شرکت ادمیرال با مالکیت «برادران شمخانی» به بهانه نقص مدارک از تقریبا ١٠ روز پیش همراه با تمام باری که در حال حمل آن بوده، به حکم یک دادگاه هندی در بندر کاندلا توقیف شده‌ اس

اخبار بنگاه ها | همکاری پتروشیمی بورسی با برزیلی ها

در شرایطی که اعلام و تاکید شده بود عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس تا پایان بهمن ماه سال جاری انجام می شود، باید این اتفاق تا روز شنبه (۳۰ بهمن) رخ دهد و شاهد درج نماد سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس باشیم. روز گذشته، امام جمعه تهران در نمازجمعه گفته بود: خطای راهبردی در واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال این است که عده‌ معدودی بخواهند این سهام را در دست بگیرند. سهام باید به هواداران واگذار شود.

#زپارس | شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس از عدم حصول نتیجه از برگزاری مناقصه خبر داد. موضوع مناقصه این بود که تکمیل سیستم آبیاری بارانی ( کلاسیک ثابت ) اراضی مابین پارس 1و2 (پادار) متعلق به شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس بود. دلایل عدم حصول نتیجه این بود که با توجه به حد نصاب نرسیدن تعداد شرکت کنندگان در مناقصه،نسبت به تجدید برگزاری مناقصه تصمیم گیری شد.

#شیراز | مدیرعامل پتروشیمی شیراز در دیدار وزیر کشاورزی برزیل از اعلام زمینه‌های همکاری شرکت پتروشیمی شیراز و برزیل خبر داد.

  • 1
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید