بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 3 اسفند 1400

وین منتظر اراده های سیاسی/نامه مهم درباره بانکها

کدخبر: ۴۷۷۹۶۶
اقتصادنیوز: به نظر میرسد در شرایط کنونی طرفین در وین منتظر تصمیمات سیاسی پایتخت ها هستند.
وین منتظر اراده های سیاسی/نامه مهم درباره بانکها

به گزارش اقتصادنیوز  ، درحالی که مذاکرات وین روبه جلو ارزیابی میشود و نماینده روسیه به طور رسمی از بازگشت کامل احیای برجام خبر داده که همه طرفین منتظر تصمیمات سیاسی پایتخت ها هستند.

اخبار سیاسی | وین منتظر اراده های سیاسی

نماینده روسیه از بازگشت کامل توافق هسته‌ای ایران به شکل اولیه خبر داده است. مذاکره کننده ارشد روسیه در وین گفته است: شاهد بازگشت کامل توافق هسته‌ای ایران به شکل اولیه آن خواهیم بود. اصلاحات جزئی در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران روی می‌دهد. توافق هسته‌ای جدید ضعیف‌تر از توافق ۲۰۱۵ نخواهد بود. در همین حال سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است. دامنه و تعداد موضوعات کاهش یافته ولی موضوعات باقیمانده سخت‌ترین و کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی است که باید حل شود. تهران البته تاکید کرده، منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرده، تا زمانی که پول‌های بلوکه شده ما در سئول است، همکاری دیگری در دستور کار قرار نمی‌دهیم. دیروز امیر عبداللهیان در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز اظهار کرده بود: ما در حال نزدیک شدن به حصول توافق هستیم اما هنوز برخی از مسائل باقی مانده که خطوط قرمز ما هستند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی تایید کرده که مذاکره با امریکا به دلیل آنکه منشا هیچ گشایشی نخواهد بود، در دستورکار هیات مذاکره کننده ایران نیست. پیش تر سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود،  درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تفاهماتی داشتیم. آمریکایی‌ها می‌خواهند برخی موضوعات را در گفت‌وگو‌ی مستقیم با ما مطرح کنند. 

دانایی، مدیر مسئول گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در توئیتی مدعی سفر قریب‌الوقوع حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به وین شد. در همین حال یک منبع آگاه گفته است، امیرعبداللهیان هیچ برنامه‌ای برای سفر به وین ندارد.

اخبار اقتصادی | راه اندازی خط کشتیرانی ایران و قطر

رییس جمهور امروز در ششمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز GECF در قطر شرکت می کند. این سازمان ١١ عضو اصلی و ٦عضو ناظر دارد. به جز ایران، تنها ٢ کشور در سطح سران در این اجلاس شرکت می کنند: الجزایر و گینه استوایی. قطر هم که میزبان است. مجموعا سران ٤ کشور عضو حضور دارند.  ابراهیم رئیسی در کنفرانس خبری مشترک با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دوحه گفته بود: آمریکا باید اراده خود را برای لغو تحریم های بزرگ ثابت کند. رئیسی در دیدار با نخست وزیر قطر پیشنهاد تاسیس یک مرکز تجاری ایرانی در قطر برای معرفی ظرفیت‌های کشورمان به فعالان اقتصادی و تجاری قطری را ارائه کرد. در همین حال سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر  از راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران و قطر تا پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خبر داد. 

بر اساس حکم دیوان عدالت اداری تسعیر دارایی های ارزی معاف از مالیات هستند. اگر این حکم توسط سازمان امور مالیاتی کشور نیز تائید شود منجر به بازگشت ذخایر مالیاتی سال قبل و همچنین تاثیر مثبت در تسعیر ارزهای شرکت ها به ویژه بانک های دارای ذخایر ارزی در سال جاری و سال های آتی خواهد داشت. بانک ملت (#وبملت) یکی از بانک هایی است که دارای بیشترین تراز مثبت ارزی است و این حکم می تواند تاثیر قابل توجهی بر سود وبملت داشته باشد. بانک پاسارگاد (#وپاسار) هم از شفاف سازی در این باره خبر داده است.

به دنبال نامه رییس کل بانک مرکزی به رهبر انقلاب درباره تکالیف مازاد بر شبکه بانکی در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه که سبب افزایش پایه پولی و تورم می‌شود، رهبر انقلاب به مجلس دستور دادند در بودجه به بانک‌ها تکالیف مازاد بر توان بانکی وارد نشود. نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس در این خصوص گفته است: کمیسیون تلفیق تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها را بررسی می‌کند تا از توان بانک ها خارج نباشد.

در جریان بررسی بندهای در آمدی لایحه بودجه، نماینده مردم اراک در مجلس در پیشنهادی خواستار بازگشت به لایحه دولت و حذف ارز ترجیحی شد. بعد از اظهارات مخالفان و موافقان، قالیباف رئیس مجلس این بند را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگرداند. به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ناترازی بودجه ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است!

براساس گزارش بانک مرکزی، رشد نقدینگی در مهرماه ۴۲.۸ درصد، در آبان ماه ۴۲ درصد، در آذرماه ۴۱.۴ درصد و در دی ماه ۳۹.۸ درصد بوده است که البته ۲.۶ درصد آن مربوط به پوشش آماری یکی از بانک های ادغامی است، ولی در مجموع روند رشد نقدینگی در ماه های اخیر کاهشی شده است. 

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ 837.5 هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

اخبار بنگاه ها | جزییات 12 افزایش سرمایه 

#وخاور  | بانک خاورمیانه اعلام کرد: با توجه به اینکه شمولیت رای صادره توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم مقرر در ﭘﺎﺭﺍﮔﺮﺍﻑ ﺩوﻡ ﺑﻨﺪ (ﺩ) ﺷﯿﻮﻩﻧﺎﻣﻪ ﺭﺳﯿﺪﮔﯽ ﺧﺮﯾﺪﻫﺎی ﺍﺭﺯی (ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ 2322/200/ﺹ -1398/02/18) ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﮐﺸﻮﺭ که ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ ﻣﺎﻟﯿﺎﺕ ﺑﺮ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺍﺯ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺗﺴﻌﯿﺮ ﻧﺮﺥ ﺍﺭﺯ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺍﺭﺯﻫﺎی ﺧﺮﯾﺪﺍﺭی ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺆﺩﯾﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻮﺟﻮﺩﯾﻬﺎی ﻓﺮوﺵ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﯾﺎ ﻣﺼﺮﻑ ﻧﺸﺪﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ، در ارتباط با اشخاص حقوقی دارای ابهام است، تبیین موضوع در صلاحیت سازمان امور مالیاتی است.

#شیراز | پتروشیمی شیراز از شروع مجدد فعالیت متوقف شده قبلی  خبر داد. با توجه به هماهنگی های انجام شده باشـرکت ملی صـنایع پتروشـیمی و لغو محدودیت اسـتفاده از گاز خوراک، عملیات گاز رسانی به واحد های تولیدی اوره و آمونیاک منطقه سه شرکت انجام و واحدهای مذکور در مدار تولید قرار گرفتند.در فرصت پیش آمده مذکور به دلیل قطعی گاز، عملیات تعمیرات اضطراری واحدهای مذکور انجام و با موفقیت به پایان رسید. لازم به ذکر است که پیش بینی تولید جهت سال1400 بر مبنای 330 روز تولید لحاظ گردیده و معادل35 روز جهت توقفات غیر معمول و تعمیرات اساســی در نظر گرفته شده است.پتروشیمی شیراز می تواند تاپایان سال جاری مقادیر تولید پیش بینی شده را محقق سازد.

#زاگرس |  پتروشیمی زاگرس از شروع مجدد فعالیت متوقف شده قبلی  خبر داد.  با عنایت به اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی وهمچنین شرکت ملی گاز در خصوص کاهش سهم مصرف مجتمع های پتروشیمی به دلیل محدودیت گاز ودر نهایت قطعی بخشی از گاز ورودی به شرکت ، واحد دوم تولیدی این شرکت به دلیلی قطع گاز از سرویس خارج شده بود که باتوجه به رفع محدودیت استفاده از گازخوراک توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، متناسب با میزان گاز دریافتی ،واحد دوم در مدار تولید قرار گرفت.

#ونوین #نوین |  بانک اقتصادنوین میخواهد تعداد 522.175.989 سهم معادل 19.89 درصد از سهام بیمه نوین را در 9 فررودین سال آینده از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه کند.

#فملی | اردشیر سعید محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران از سرمایه‌گذاری ۳/ ۱میلیارد دلاری این شرکت خبر داد.

#شفارا | افزایش سرمایه 77 درصدی پتروشیمی فارابی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#فنورد | افزایش سرمایه 500 درصدی نورد و قطعات فولادی از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#فتوسا | مجوز افزایش سرمایه 90 درصدی تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان از محل انباشته به جهت اصلاح ساختار مالی صادر شد.

#فزرین | مجوز افزایش سرمایه 85 درصدی زرین معدن آسیا از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها صادر شد

#وسرمد | مجوز افزایش سرمایه 92 درصدی بیمه سرمد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

#قنیشا | مجوز افزایش سرمایه 1326 درصدی قند نیشابور از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها صادر شد.

#سخاش | مجوز افزایش سرمایه 60 درصدی سیمان خاش از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

#وحکمت | مجوز افزایش سرمایه 108 درصدی بیمه حکمت صبا از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها صادر شد.

#وپویا | با توجه به افزایش سرمایهُ مدیریت سرمایه گذاری پویا از 400 میلیاردتومان به 700 میلیارد تومان  ( از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ 2 اسفند امال تا یکم اسفند سال آینده تعیین شد.

#بساما | افزایش سرمایۀ بیمه سامان از 205.5 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته و سود اندوخته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#شبصیر | پتروشیمی قائد بصیر گفته، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های این شرکت از دستور کار خارج شد.

#ولبهمن | مجمع فوق‌العاده بهمن لیزینگ به منظور تصویب افزایش سرمایه 125 درصدی این شرکت از محل سود انباشته برگزار شد.

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید