بسته خبری اقتصادنیوز شنبه 14 اسفند 1400

توافق وین دست یافتنی شد؟ / شرط واگذاری ایران خودرو و سایپا

کدخبر: ۴۸۰۵۰۶
اقتصادنیوز: همزمان با گزارش های آژانس درباره درصد اورانیوم غنی سازی شده و خوش بینی نسبت به مذاکرات منطقه ای ایران و عربستان، بسیاری از توافق احتمالی در این هفته خبر داده اند.
توافق وین دست یافتنی شد؟ / شرط واگذاری ایران خودرو و سایپا

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی که خبر می رسد که احتمالا در این هفته توافق مهمی در راه است، مذاکره کننده گان وین قرار است بعد از رجوع به پایتخت هایشان به زودی به وین برگردند.

اخبار سیاسی | وین دست یافتنی شد؟

* در حالی که مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی به پایتخت های خود برمی گردند، علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایرانی و تیم مذاکره کننده ایران در وین باقی خواهند ماند. بر اساس این گزارش، مذاکره کنندگان اروپایی قرار است در بازگشت به پایتخت ها مقامات ارشد خود را در جریان تحولات جدید در مذاکرات قرار داده و نهایتا تصمیم سیاسی خود در زمینه موضوعات مطرح شده بگیرند.

* بدنبال مذاکرات فشرده چند هفته اخیر مقامات سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس و توافقات کلی حاصل شده، رافائل گروسی روز شنبه(امروز) با مقامات ایرانی در تهران دیدار میکند. دفتر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از سفر او به ایران گفت‌وگو کرده است

* وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای نخ‌نما علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان پیش‌بینی کرد که احتمال حصول توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی در روزهای آتی قوت گرفته است. نماینده ارشد روسیه در مذاکرات برجام گفته است: ١١ ماه از آغاز مذاکرات وین گذشت. یک ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا، اکنون تقریباً تمام شده است. فیلیپه اره را، نماینده فرانسه نیز از اتمام مذاکرات خبر داد و از سایر مذاکره کنندگان تشکر کرد: به خاطر تلاش بی‌وقفه در ۱۱ ماه اخیر از شما تشکر می‌کنم. انریکه مورا،هماهنگ کننده اروپایى مذاکرات وین گفته است: ما در مرحله پایانی مذاکرات وین هستیم.  برخی موضوعات مربوطه هنوز باز هستند و موفقیت در آنها بهیچ وجه در یک چنین مذاکره پیچیده‌ای، تضمین شده نیست. ما در حال انجام حداکثر تلاش خود در قالب تیم هماهنگ هستیم اما هنوز قطعا به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین حاصل شده اما تعدادی از مسائل دشوار هنوز حل نشده‌اند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورما با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر درباره گفتگوهای وین، نوشت: گفتگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان اینکه به توافق در این هفته خیلی امیدوار هستم، گفته است: عمده درخواست های ایران در توافق پیش رو مورد توجه قرار گرفته است.

* در همین حال خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت که هنوز توافق حاصل نشده و هنوز تکلیف برخی موضوع ها باقی مانده است. البته منابع آگاه رسانه ای نزدیک به وزارت امور خارجه گفته اند: ‌متن توافقنامه نهایی نوشته شده و تنها مسئله ای که باقی مانده مسئله پادمانی میان ایران و‌ آژانس است. در ‎وین توافقات لازم صورت گرفته و در صورت مثبت بودن نتایج سفر گروسی ،گروسی و ۱+۵ طی یک نشست مطبوعاتی به طور رسمی توافق را اعلام خواهند کرد. برخی گفته اند، احتمالا یکشنبه توافق ۲۸ صفحه ای امضا می‌شود. امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته است: شرط حضور وزرای خارجه در وین رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران است.

* دیلی‌میل نوشت: دولت بایدن در حال بررسی حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست تروریسم است تا تهران را برای بازگشت به توافق هسته‌ای متقاعد کند. جزییات این مسئله روز چهارشنبه و در یک نقطه زمانی حساس گفتگوها، روشن شد. یک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا گفت که مقام های رسمی، بسیار نگران صدور اجازه برای اعلام عمومی این مسئله بودند. برخی منابع گفته اند: فهرست برخی نهادها، بانک ها و افرادی که به گفته یک مقام سابق وزارت امورخارجه آمریکا از لیست تحریم های واشنگتن خارج خواهند شد، به طور رسمی اعلام میشود. در حالی که دولت بایدن مدعی است با حسن نیت و جدیت مذاکرات وین را پیش می‌برد، وضعیت اضطرار ملی آمریکا در قبال ایران را تمدید کرد.  رویترز:گفتگو درباره توافق احتمالی بین ایران و ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران، قیمت نفت را تحت فشار قرار داده است و بازارها پیش بینی می کنند که لغو احتمالی تحریم ها بر فروش نفت ایران می تواند عرضه جهانی را افزایش دهد.

* در گزارش مهم دیگری آژانس مدعی شده ایران حدوداً ۳۳.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا غنای ۶۰ درصد ذخیره کرده که نسبت به ماه نوامبر ۱۵.۵ کیلوگرم افزایش یافته است 

بن سلمان ، ولیعهد عربستان هم همزمان با اخبار مثبت از مذاکرات برجامی وین در گفت و گویی گفته است: ایران تا ابد همسایه ماست، نمی‌توانیم از هم چشم‌پوشی کنیم. بهتر است مسائل را با ایران حل کنیم و به دنبال راه‌هایی برای همزیستی باشیم. در ۴ ماه گذشته با ایران گفتگو‌هایی داشته‌ایم؛ اظهارات زیادی از طرف سران تهران شنیدیم که مورد استقبال ما قرار گرفت.

اخبار اقتصادی | بانک ها به کدام بخش ها بیشترین وام را دادند؟

* جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات و صنعت و معدن پرداخت شده است. همچنین براساس گزارش محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور،  در بخش صادرات غیرنفتی سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار درآمد داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۴۷ میلیارد دلار افزایش یافته است. ۸ طرح بزرگ گازی نیز در کشور در حال انجام است که ۴۷۰ میلیون یورو بار مالی دارد.

* محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از تصویب مجدد موضوع واردات خودرو از محل ارز غیرصادراتی با اعمال اصلاحاتی در جلسه این کمیسیون خبر داد. اقلام وارداتی عبارت است از: تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه سوز(هیبریدی) و برقی، تعداد ۱۰ هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده، تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برون و درون شهری، تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال‌دار، تعداد ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راهسازی اعم از نو ساخت یا حداکثر پنج سال ساخت.

* رضا اوجی، وزیر نفت گفته است:می‌توانیم کمتر از یک یا دو ماه به حداکثر ظرفیت تولید نفت برسیم و هیچ‌گاه منتظر مذاکرات نمی‌مانیم. امسال درآمدهای پتروشیمی ۱۲ میلیارد دلار بود که در سامانه نیما عرضه می‌شود.

* رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفته است: ساخت مسکن در کشور یک تا یک سال و نیم زمان می‌برد اما در نهایت زمان تمام شده برای تکمیل این طرح در استان به پیگیری‌ها و ظرفیت‌های موجود بستگی دارد.  وزیر راه و شهرسازی از آغاز پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن با مدت بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از ۳ میلیون واحدی که در دستور کار است، زمین آماده می‌شود.

* تابش؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه تاکنون هفت هزار کالا مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده شده‌ است، اظهار کرد: با این کار قیمت چهار هزار و ۵۰۰ کالا از پنج تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.

* سخنگوی وزارت برق عراق از سفر قریب الوقوع سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف ازسرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داد.

اخبار بنگاه ها | شرط واگذاری ایران خودرو و سایپا

* تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی محصولات صادراتی و اسکله مستقل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در ماهشهر به بهره‌برداری رسمی رسید. تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله مستقل بیدبلند خلیج فارس با سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیون یورو با ظرفیت صادرات سالانه ۲ میلیون تن محصولات ارزشمند پروپان، بوتان، پنتان پلاس در زمینی به مساحت ۶۴ هکتار ساخته شده است.

مهمترین اخبار بنگاه‌ها هم به شرح زیرند:

#دتولید | نرخ فروش تعدای از محصولات داروسازی تولید دارو به جهت پوشش هزینه های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و براساس مجوزات سازمان غذا و داروافزایش یافته است.

#استقلال | واگذاری انحصاری امتیاز هر نوع استفاده و بهره برداری از عنوان حامی تیم های استقلال و امثال آن از سوی باشگاه صرفا به شرکت در کلیه فعالیت های درآمدزا در چهارچوب همین قرارداد . دمشارکت انحصاری بین طرف ها ی قرارداد در ایجاد و بهره برداری تجاری از کلیه فعالیت های درآمدزا به مدت 4 فصل از تاریخ امضای قرارداد مزبور تا پایان مسابقات فوتبال لیگ برتر فصل 1403-1404 که کل درآمد خالص حاصله از این موضوع بر اساس جدول پلکانی معکس در قرارداد بین باشگاه و شرذکت مذبور تسهیم میشود. این باشگاه از انتقال مالیکت مجموعه ورزشی زنده یاد ناصر حجازی به باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال خبر داد.

#فارس | به دنبال طرح برخی ادعاها در خصوص تاخیر صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پرداخت سود سهام عدالت، این شرکت با رد این این ادعا تصریح کرد که پرداخت سود سهام عدالت در موعد قانونی مقرر صورت گرفته است.

#خساپا   #خودرو | حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفته است: در خصوص سهام باقیمانده دو شرکت خودروساز امکان واگذاری وجود ندارد. حدود ۵ درصد سهام ایران خودرو و حدود ۱۷ درصد سهام دولت در سایپا وثیقه است، بنابراین اول باید این وثایق آزاد شود تا امکان واگذاری فراهم شود.

#لکما | کارخانجات مخابراتی ایران در مناقصه شماره 5 /1400 مخابرات ایران (#اخابر) با موضوع " خرید 370 دستگاه انواع یکسو کننده" شرکت نموده و پس از بازگشایی پاکات و طی فرآیند قانونی، در صورتیکه نتیجه نهایی مشخص و ابلاغ شود.

#خاذین | در جلسه مجمع عمومی سایپا آذین با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (سالن اجتماعات سردار شهید قاسم سلیمانی شرکت پارس خودرو واقع در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج) در ساعت 10 دوشنبه 23 اسفند برگزار میشود.

#سخاش | جلسه مجمع عمومی سیمان خاش در تهران (خیابان استاد مطهری بعد از تقاطع قائم مقام فراهانی شماره 334ساختمانIGI (شرکت بازرسی کالای تجاری )) در ساعت 11 یکشنبه 22 اسفند برگزار میشود.

#چکاپا | جلسه مجمع عمومی گروه صنایع کاغذ پارس در تهران (خیابان دکتر بهشتی، خیابان احمد قصیر، کوچه پژوهشگاه‌دو، پلاک 26) در ساعت 10 سه شنبه 24 اسفند برگزار میشود.

  • photo_2017-11-14_22-25-52-750x450
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید